HYA - Spoorbaan - Het ontwerp

Gestart door HYA, 22 december 2013, 19:52:25 PM

Snobby Crash

@ Luc,

Tuurlijk haal ikzelf heel veel informatie uit MSM !

Zeker uit het plannen van stations voor stoomlocs in de vorige uitgave !

Bedankt daarvoor !

Geert

HYA

Citaat van: Snobby Crash op 23 januari 2014, 22:51:11 PM
Maar, wat me het meest irriteerd aan Jan zijn sporenplan is dat je gebruikt maakt van een kant en klaar programma steeds gratis en gericht op de sporen, wissels enz... van de desbetreffende merknaam.

Neem een blad papier, schets je plan, maak vloeiende bochten, gebruik slanke wissels en je zal zien dat het resultaat gaat "leven"...

Eens je plan op papier is uitgewerkt kan je kijken welke sporen, wissels en andere scherpe bochten je kan gebruiken die buiten het oog vallen.
Tuurlijk heb ik eerst op papier geschetst. Meer nog, vroeger (+10 jaar) ben ik gestart met een potlood op A3 millimeterpapier (die schetsen liggen hier nog ergens), met de passer en met mallen om vloeiende bogen te tekenen.
Toen heb ik beslist een tekenprogramma te kopen (niets gratis) ondertussen vervangen want de versie paste niet meer bij de windowsversie van mijn PC.
Allemaal doelbewust. Eigen keuze.

Marklin: helemaal bewuste keuze ...

Ik bewonder veel van de banen die te zien zijn op het Forum. Ik zie me daar niet toe in staat, maar vind dat geen probleem. En inderdaad, misschien zal ik de baan die ik uiteindelijk zal starten vlug beu zijn (wegens slechte en/of domme keuzes) ... de bijl erin en iets anders. Geen probleem.

Dit wil echter niet zeggen dat ik de opmerkingen die je maakt niet ter harte neem. Tenslotte heb ik nog nooit een baan gebouwd.

Na 17 jaar bij te klussen als basketcoach heb ik nu eindelijk de tijd om m'n eerste baan te bouwen. Al doende leert men.  ;)

Gerolf

Citaat van: HYA op 24 januari 2014, 00:02:45 AMTenslotte heb ik nog nooit een baan gebouwd. (...) heb ik nu eindelijk de tijd om m'n eerste baan te bouwen. Al doende leert men.  ;)

Dan zou ik resoluut voor een eenvoudig baantje gaan: leer-object, en binnen een redelijke termijn "klaar".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

HYA

Dat is waarom ik het eerste deel eerst wens te bouwen. Eenvoudig, een hondebeen, geen bochten (behalve de tijdelijk keerlussen), 4 wissels en de mogelijkheid om met enkele stellen te rijden en, indien wat geslaagd, te behouden in een groter geheel.
Maar voor ik een gat maak in de muur wens ik zeker te zijn of dit de goeie start is om later op verder te gaan. Dus moet ik een overzicht hebben van wat 't zou kunnen worden ongeacht op welke manier en met welke sporentype het is getekend.

Werk ze
Jan

Dirkh

Ik kan Gerolf enkel gelijk geven, starten met een klein oefenbaantje van bv 2 modules.
Voordeel, is het niet naar de zin is er niet veel verloren. Je hebt de mogelijkheid om de verschillende technieken te oefenen zoals maken van het landschap, automatisch rijden enz..
Zelf ben ik ooit ook aan een grote baan begonnen met veel enthousiasme en bij het bouwen van de eerste 2 modules kwam ik al direct verschillende problemen tegen, waardoor alles tenslote terug afgebroken is en er een nieuw baaplan is gemaakt.
Je zou eventueel een klein stukje uit je baan plan kunnen nemen en daarmee starten. Bv het station, je gaat direct de beperkingen van het station ondervinden, zo waren bij mij de bezetmelders verkeerd gepositioneerd, de uitrijsporen te kort enz..

Maar laaat je niet ontmoedigen, gewoon starten en als het niet naar je zin is niet bang zijn om iets terug af te breken.

ERVIN

Ik ben zo'n 10 jaar geleden begonnen aan mijn baan , een hele zolder vol , ik ben een jaar aan het tekenen geweest ( papier en potlood)en zelfs na dat jaar tekenen bleek het toch niet te gaan zoals ik het echt wilde , ik ben 4 keer helemaal opnieuw begonnen , er waren altijd wel stukken bij waarvan ik niet tevreden was , 2 jaar geleden nog heb ik de bijl er nog eens serieus ingezet , toen heb ik mijn kopstation volledig heraangelegd , nu heb ik een zolder-vullende baan waarvan ik zeer tevreden ben , en afbreken doe ik nu niet meer.
Maar het zal wel een beetje eigen zijn aan onze hobby hé , van de eerste keer is het zelden direct goed , er gebeuren altijd nog wel wat aanpassingen.
Dus de moed zeker niet opgeven , veel tekenen , veel over nadenken , sporen en wissels eens uitleggen op je tafel , dingen proberen enz... , ook dat kan leuk zijn.  ;)

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat je goed nadenkt wat je precies wil gaan maken , ( kopstation - doorgaand station - emplacement) , en dit dan stap voor stap uitwerken.
In het begin kon ik niet snel genoeg sporen leggen om treinen te laten rijden , daar ben ik van af gestapt  ,nu alles rustig bekijken , en meestal na een nachtje slapen ( of wakker liggen) kom je tot een oplossing.

Veel succes. ;)

HYA

Citaat van: Dirkh op 24 januari 2014, 08:09:05 AM
Ik kan Gerolf enkel gelijk geven, starten met een klein oefenbaantje van bv 2 modules.
Zoals ik je net te snel af was met de post, dat was altijd al de bedoeling Dirk. Je hebt volkomen gelijk, ik besef dat maar al te goed dat er veel tegenslagen gaan volgen, vooraan in dit topic gaf ik al mee dat ik blij zal zijn als ik binnen een jaar of 5 tot een zoldervullende ruwbouw kom.
Dank voor je positieve input.

HYA

Citaat van: ERVIN op 24 januari 2014, 11:10:33 AM
Ik ben zo'n 10 jaar geleden begonnen aan mijn baan , een hele zolder vol , ik ben een jaar aan het tekenen geweest
Ja Erwin, ik begon zo'n 11 jaar geleden. Maar bijna zeven jaar geleden zij we verhuisd. Nu ben ik al een jaar of 6 aan het zoeken naar een ontwerp dat me aanstaat binnen mijn ambities (wat een belangrijk gegeven is in deze). Let wel de basketbalcarrière zorgde voor weinig resterende vrije tijd. Maar nu ik vrijwillig in "BB-pensioen" ben wil ik er toch voor gaan.

Natuurlijk komt dat slim, maar wel binnen mijn eigen limieten ... inderdaad Gerolf startend met een eenvoudig projectje.
Dank voor de reactie

PeterC

Jan,

Ik had ook "grootse" plannen en heb kilometers papier (en GB's aan schijfruimte) vol getekend.  Uiteindelijk ben ik begonnen met een eenvoudig testbaantje en zelfs dat heb ik onderweg verschillende keren veranderd.  MAAR ik heb er wel veel uit geleerd. 
Nu ben ik begonnen met een eigenlijk baantje (maar dat loopt ook nog niet van een leien dakje).

Mijn advies: begin klein te experimenteren.  Er komt veel meer bij kijken dan dat je op het eerste zicht zou denken en al doende ga je veel meer leren (meestal uit je fouten).

Groetjes, Peter


HYA

Tanx Peter voor het advies, net wat ik van plan was.
Succes met je megaproject 41 (hetwelk ik uiteraard volg)

PeterC

Groetjes, Peter


HYA