Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

PeterC

De weg naar Altenheim

Aan dit project begonnen om nu toch eens een stuk(je) baan te hebben die deze naam waardig is.

Altenheim: een fictieve stad 'ergens' waar veel Duitse locs rijden en ook af en toe een Belg op bezoek komt.  Er is geen relatie met het gehucht Altenheim in Duitsland (48.46396, 7.8095).
De naam is gekozen omdat het een langdurig project wordt en tegen de tijd dat het ooit klaar is, ik rijp zal zijn voor het 'oudmannekeshuis'...

Twee enkelsporige lijnen.  Eén ge-electrificeerd, de andere een museumlijn.  Tijdperk?  Tegenwoordig zodat er met modern materiaal kan worden gereden op de zijlijn en met oud materiaal op de museumlijn.

Het wordt een project 'langs de muur'.  Stukken van 400mm breed en bij het passeren van een schouw slechts 200mm breed. Eén voorwaarde leg ik mij op: niets (of toch zo weinig mogelijk) parallel aan de zijkanten.

Werk aan de winkel...


Groetjes, Peter


Paulogic

Allez vooruit Peter, go for it.

Ik zal u eens een ouwmannekeshuisje laseren zulle... slaat misschien wel aan in de verkoop  ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Succes, Peter !
Benieuwd hoe je het gaat uitwerken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Snobby Crash

Peter succes !

Benieuwd naar je eerste plan en fotos !

Geert

PeterC

De weg is geopend...

Wat schrijnwerk vandaag:



Die dunne multiplex (8mm) trekt langs alle kanten.  Her en der vuren verstevigingen moeten tussen steken.
De stukken waar de sporen op liggen (en de beddingen aan elkaar zijn gevezen) moeten er nog van tussen.  Twee kartonnen Noch bruggen komen daar in de plaats.

De rare 'lepels' aan de rechterkant moeten dienen om de overgang te maken naar de (reeds bestaande) testbaan met eigen 'connectoren'.

De (op de foto) onderste bedding is een stuk breder dan de bovenste: hier moeten bovenleidingsmasten ook een plaats vinden.


Groetjes, Peter


Gerolf

Interessant project, Peter  :)
Dat bakje dat je toont: Ik zou er nog een "rug" tegen zetten - zodat je ook in dat vlak een verstijving hebt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 13 januari 2014, 10:31:09 AM
..Ik zou er nog een "rug" tegen zetten - zodat je ook in dat vlak een verstijving hebt  ;)

Goeie raad van Tante Kaat!  Nu ik er nog aan kan  ;)
Groetjes, Peter


PeterC

De bruggen van Altenheim.

De lijn naar Altenheim moet over een riviertje: de Alt.
Bruggen nodig!

Noch 67024.  Een lasergesneden kartonnen bruggetje.  De inhoud van de bouwdoos: twee geschuimde bruggehoofden, een zakje lasergesneden karton, een tube houtlijm en een uitgebreide handleiding:



Heel netjes afgewerkt en heel fijn gelaserd:



Slechts twee werktuigen: een (nieuw!) excelmesje en een nagelvijltje.  Het excelmesje verslijt zienderogend; karton is nu niet het hardste materiaal, maar maakt het mesje heel snel bot.  Het nagelvijltje om de toch zichtbare doorgesneden aanhechtingsstukjes glad te vijlen.



De bijgeleverde houtlijm droogt heel snel (soms wel iets te snel...).  Alle stukken laten zich heel nauwkeurig samensteken.  Het verschil met een kunststofkit?  Het karton heeft op zichzelf weinig of geen sterkte, maar eenmaal samengekleefd moet het voor de sterkte van kunststof niet onderdoen.  De bramen schuren gaat veel gemakkelijker dan bij kunststof (veel zachter).  En het lijmen gebeurt met houtlijm (misschien iets beter voor de gezondheid dan de oplossende kunststoflijmen?).

Op een mum van tijd zit het brugje bijna in elkaar:



Het karton is voorgekleurd maar niets boven een eigen laagje verf (ook ter bescherming van de nog volgende verwering).  Voor dit project terug naar de 'roots' en terug naar olieverf.  Een tijdlang met acryl liggen 'prutsen' maar het bevredigd me niet.  Olieverf!

Het brugje moet een groen-grijze kleur krijgen: RAL 7009.  Even in de schuiven gesnuisterd en een potje Revell matt 67 gevonden.  Jaartal?  Zeker heden - 15.  Het was nog een 'vers' potje.  Geopend en nog volledig 'intakt'.  Even met een Trumpeter verfmenger er door en de verf was verwerkbaar.


Afbeelding 'geleend' bij www.modellversium.de

Het brugje was voor het schilderen nog niet volledig gebouwd.  Dit omdat er met verschillende kleuren moet worden gewerkt en omdat het gemakkelijker is om sommige stukken eerst te schilderen.  De kleine steuntjes voor de borstwering zijn in een herbruikbare kleefmaterie gestoken.  Deze kleefmaterie noemt 'Stick-All' en ooit eens in de Aldi aangeschaft.  Het heeft dezelfde eigenschappen als de bekende 'Blu Tack'.



Het looppad heeft Revell Matt 87 als grondkleur gekregen.  Ook al een 'overjaars' potje verf en heel moeilijk door de airbrush te krijgen.  De verf reageerde klonterend met (eveneens) overjaarse Humbrol thinner...



Na het drogen een stukje K-rail op de brug en wat blijkt: veel te veel ruimte tussen de dwarsliggers en het wandelpad op de brug:



Een andere schuif geopend en door de stapel Evergreen-strips geneusd en enkele stripjes gevonden die in aanmerking kwamen om het looppad te verbreden:



De volgende stap was het aanpassen van de rail op de brug.  Maar dat is voor een andere keer...



Groetjes, Peter


vyncky

Proper gedaan Peter!
Ik blijf volgen  :D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirky


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Spijtig dat de breedte van de brug niet klopt.
Die evergreen strips overtuigen me niet echt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jefftrack

Dat gevoel heb ik ook een beetje.....

Is het niet mogelijk om met styreen strips de huidige plankjes te verlengen dan wel te vervangen ...??

Jeffrey

Steam.N

Citaat van: Jefftrack op 30 januari 2014, 09:19:10 AM
... Is het niet mogelijk om met styreen strips de huidige plankjes te verlengen dan wel te vervangen ...??...

Ik zou precies, nadat de planken verlengd zijn, styreenstripjes over de (bestaande + verlenging) plankjes lijmen, en zo lang maken als nodig.
Als je styreenfolie van 0.13 mm neemt, blijft de hoogte van de planken nog aanvaardbaar.

Even dacht ik om naast het spoor een baantje te laten lopen, maar daarvoor is de brug dan weer te smal.

Alternatief is het brugvlak te versmallen (je ziet het vakwerk aan de onderkant van de brug tóch niet).
Dat gaat het snelst, en zal het mooiste resultaat geven (denk ik)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Tegen dat ik af kom moet dat af zijn he ;D ;) >:(
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum