Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

HYA - Spoorbaan - Het ontwerp

Gestart door HYA, 22 december 2013, 19:52:25 PM

HYA

Citaat van: Rangeerduivel op 10 januari 2014, 18:46:57 PM
op voorwaarde dat ze genoeg ondersteund is door een raamwerk,
Tanx Rudy
Ik ondersteun om de 18 cm ...

SuSke

Dat is dan zeker kort genoeg op elkaar.
Zo elke 30 à 40cm is eigenlijk meer dan genoeg.
Op die manier heb je plaats om wisselmotoren te plaatsen zonder dat die schotjes in de weg zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

HYA

Super tanks voor de adviezen.

Deze hebben, samen met veel leeswerk op dit Forum, geleid tot een nieuw schema waarbij rekening werd gehouden met volgende van jullie bemerkingen:
* Minder druk sporenplan
* De blauwe baan is weg
* Eerste module (station) zou ik al zeker in C maken (had immers al voldoende materiaal), de rest misschien in K (heb het voor het gemak wel  getekend in C doch voornamelijk met de grote boogstralen).

De meeste van mijn wensen blijven intact, doch een aantal punten verdwijnen of worden sterk teruggeschroefd. Volgende is gesneuveld:
* Berglandschap: Nog minder hoogteverschillen
* Tunnels
* Geen sneeuwlandschap
* Station met meerdere niveaus

Het nieuwe ontwerp ...

TBCédric

Het baan is veel beter maare 1,15 meter voor een perron is echt wel kort. Ik kan op +- 1,5 meter 4 rijtuigen + lok stallen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

HYA

Citaat van: LS Models op 19 januari 2014, 21:33:52 PM
Het baan is veel beter maare 1,15 meter voor een perron is echt wel kort. Ik kan op +- 1,5 meter 4 rijtuigen + lok stallen.
het middenperron in het station rechts laat 1,8meter tot, goed voor 5 personenrijtuigen en een flinke loc.
Het kopstation is het houtwinningsgebied en moet enkel lokale goederentreintjes en de buurtspoorweg kunnen ontvangen.

TBCédric

Citaat van: HYA op 21 januari 2014, 19:35:01 PM
Citaat van: LS Models op 19 januari 2014, 21:33:52 PM
Het baan is veel beter maare 1,15 meter voor een perron is echt wel kort. Ik kan op +- 1,5 meter 4 rijtuigen + lok stallen.
het middenperron in het station rechts laat 1,8meter tot, goed voor 5 personenrijtuigen en een flinke loc.
Het kopstation is het houtwinningsgebied en moet enkel lokale goederentreintjes en de buurtspoorweg kunnen ontvangen.

Ah ok. Dat is wel krap maar toch een mooie (korte) lengte. Het zal zeker zijn charmes hebben. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

HYA

Citaat van: LS Models op 21 januari 2014, 19:38:44 PM
Ah ok. Dat is wel krap maar toch een mooie (korte) lengte. Het zal zeker zijn charmes hebben. ;)
zoals ik in het begin van dit topic al zei is er geen ambitie om langer te rijden, op zo'n kleine baan.

HYA

Vandaag toch wat nieuw materieel gekocht voor eens de baan berijdbaar wordt ...

De sympathieke doch ijverige NMBS Serie 8000 Rangeerloc is binnengereden


En die kon gelijk aan het werk, immers er zijn ook 6 ligrijtuigen binnengerold (Nostalgie ... 30-35 jaar geleden bolden we met dergelijke stellen naar Oostenrijk voor de Kerstvakantie. Dat was de charter van VOCO die wel uit 12 tot 14 van deze stellen bestond. Kon er eigenlijk moeilijk op slapen en stond als tiener uren in de gang te staren naar het Duitse nachtlandschap met al de lichtjes van de kerstversieringen ... een fantastisch zicht ook als je in Oostenrijk in de Ennsvallei kronkelend tegen lage snelheid die lange sleep kon zien vorderen door het raam (over dag uiteraard)).



Snobby Crash

Beste Jan,

Iedereen mag hier zijn mening zeggen, en ik ga ook mijn mening even zeggen over je laatste baanontwerp.

Allereerst heb je een zee van ruimte om een prachtbaan te maken, maar ik zie in je ontwerp niet echt een prachtbaan. Naar mijn mening ga je dit traject snel beu zijn, en op zoek gaan naar een beter plan. Je hebt enorm veel plaats, en je baan kan hooguit 10 treinstellen aan. Je stations zijn veel te kort, zeker omdat je de mogelijkheid hebt prachtige lange stations te leggen. Het is niet omdat je met korte treinen wil gaan rijden dat je stations ook kort moeten zijn. Je gaat het station heel onrealistisch laten blijken.

Je bogen zijn veel te kort, ook weer hier hetzelfde verhaal, zoveel plaats, zo een korte bogen... Werk inderdaad met flexibels.

Je sporenplan... ik zou het geheel helemaal anders opzetten, maar daar beslis je natuurlijk zelf over he !  Misschien moet je maar eens vragen op dit forum om wat schetsen te maken door forumleden... Ik zal er me ook eens aan wagen, maar heb niet altijd de tijd ervoor.

Waar zijn je opstelsporen?

De lus is ook iets heel onrealistisch, maak die lus langer, en voorzie enkele opstelsporen verdekt in die lus.

Het kopstation rechts... Totaal onrealistisch, ofwel maak te een kopstation vanuit twee sporen naar bevoorbeeld 4,5 of 6 sporen die allen netjes doodlopen, en die je kan bereiken vanop de beide sporen en terug kan rijden naar de beide sporen, met een paar terugrijsporen om loks te rangeren, ofwel maak je je station zoals jij nu hebt, maar zorg er dan voor dat ook alle sporen op het einde bij elkaar komen.

Met deze wil ik je helemaal niet afbreken, maar met de ruimte die je hebt kan je een veel mooier en realistischer project maken...

Succes,

Geert

Snobby Crash

Nog iets Jan,

Waarom leg je die wissel en kruiswissel net boven de opening in je plaat op die plaats, zodra je trein naar je twee doodlopende sporen gaat rijden maak je een onrealistische bocht van bijna 180 graden.
Leg die wissel en kruiswissel in de linker onderhoek en ga zo naar de twee doodlopende sporen, je sporen zijn dan langer, lijken echter en je hebt geen krappe bocht nodig. Leg op het einde van die twee doolopende sporen twee wissels, zodat je een lok kan afkopplen, en via het andere spoor kan terugrijden.

Succes

Geert

HYA

Tanx Geert voor je feedback

Dat kopstation is niet wat worden zal. Daar komen inderdaad nog wissels, maar dat is het laatste stuk van de baan dat ik wil realiseren. Bedoeling is dat later te herwerken als ik wat meer ervaring heb ...
Had inderdaad ook al gedacht van de wissel naar het kopstation vroeger te leggen, sowieso moet dat spoor helemaal rond aangezien de loop van de heuvel dient gevolg te worden.
Zoals al gesteld heb ik dat deel van de baan met C getekend om een idee te hebben, het moet hertekent worden met flex.

Opstelsporen komen op het andere deel van de zolder evenals later een schaduwstation.

Ik zal zeker het ontwerp herbekijken met jou tips. Dank je

doomslu

Ik ga geen kritiek geven, maar ben het wel eens dat als je plaats hebt, je dat ook ten volle moet benutten.
Het plan is een goede basis, je komt er wel.

Een vraag, niet alleen aan jou, maar aan alle 'planners' hier op het forum.
Gebruiken jullie de informatie die in MSM verschenen is? Talloze plannen zijn al gepubliceerd en er is een lopende reeks over het plannen van stations...
Niet dat je dat allemaal moet kopiëren, maar wel als inspiratie gebruiken, zou ik zeggen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

Citaat van: doomslu op 23 januari 2014, 21:51:36 PM
Ik ga geen kritiek geven, maar ben het wel eens dat als je plaats hebt, je dat ook ten volle moet benutten.
Het plan is een goede basis, je komt er wel.

Een vraag, niet alleen aan jou, maar aan alle 'planners' hier op het forum.
Gebruiken jullie de informatie die in MSM verschenen is? Talloze plannen zijn al gepubliceerd en er is een lopende reeks over het plannen van stations...
Niet dat je dat allemaal moet kopiëren, maar wel als inspiratie gebruiken, zou ik zeggen.

Of je gebruikt gewoon een bestaand station om na te bouwen? ::) ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

HYA

Citaat van: Snobby Crash op 23 januari 2014, 21:07:41 PM
De lus is ook iets heel onrealistisch, maak die lus langer, en voorzie enkele opstelsporen verdekt in die lus.
ik heb de indruk dat je denkt dat de keerlus zichtbaar is, wat niet het geval is ...

Snobby Crash

Inderdaad in msm staan prachtige voorbeelden, waarvoor dank aan alle medewerkers en die krijgen van mij een dikke proficiat, want ik zit ook een beetje in de digitale media, en weet hoe lastig het vaak is om alles netjes en mooi op papier, zeg digitaal, te krijgen !!!

Maar, wat me het meest irriteerd aan Jan zijn sporenplan is dat je gebruikt maakt van een kant en klaar programma steeds gratis en gericht op de sporen, wissels enz... van de desbetreffende merknaam.

Neem een blad papier, schets je plan, maak vloeiende bochten, gebruik slanke wissels en je zal zien dat het resultaat gaat "leven"...

Eens je plan op papier is uitgewerkt kan je kijken welke sporen, wissels en andere scherpe bochten je kan gebruiken die buiten het oog vallen....

Als je zoveel ruimte hebt als Jan, (waarvan de meeste onder ons dromen) moet je naar een ander soort sporenplan, een realistiser ontwerp, en of je dan met korte of lange treinstellen gaat rijden maakt niets uit.

Jan, ik wil je helemaal niet afbreken hoor, maar alleen trachten je mijn visie te laten doordringen...

Stel je voor... Je hebt een ovaal met een klein station waarop je met twee treinen kan rijden...
Overal op je ovaal van 3m bij 1m zie je je treinen rijden... Dit gaat heel snel vervelen.

Als ik jou spoorplan zie, zie ik ook overal dezelfde trein(en) rijden, en dit is niet realistisch...

Steek een paar treinen even weg in een overdekt station, je hebt er de plaats voor !!!

Geert