Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

SuSke

Mooi loodsje.

Citaat van: Dirkh op 04 januari 2016, 21:44:46 PM
... Op de huisjes gebruik is de Arabische pannen en hier moet ik op zoek naar een platter type.

Je zal waarschijnlijk ook een type kruispan moeten vinden zoals Wim gebruikt op zijn baantje Saint Tourbière
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Ik was al eens gaan kijken bij redutex en misschien dat een van deze wel kan dienen

Maar ik ga eerst nog eens verder zoeken naar de juiste dakpannen en ondertussen nog maar wat verder tekenen en rekenen.

Dirkh

De tekeningen zijn bijna klaar, kan ik een van de volgende dagen gaan beginnen snijden.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Een vraagje, heeft er iemand een idee van hoever de omranding rond de vensters van de loods ongeveer uitsteken ? Wat is hiervoor een reële waarde ?

Ik vraag dit omdat ik voor de onderste boordstenen rondom de loods graag gebruik zou maken van een stukje redutex en dat is 0.3 mm dik.

Net boven die boordstenen komt dan een stripje van 0.4 mm om de dikkere rand na te maken.
Als ik dat uitreken zouden de boordstenen 48 mm uitsteken en dan de boord daarboven al 64 mm. Dat lijkt me misschien nogal overdreven.
Voor de randen rond de ramen zou ik dan kiezen voor synaps van 0.1 of 0.2 mm , dus 16 of 32 mm. voor de dorpel daaronder dan 0.3 mm (48 mm)

Ander alternatief is van het onderste stuk iets dieper te leggen maar dat is extra werk.

Gerolf

Ik zou dat op ongeveer een duim schatten, dus met je 0.1 of 0.2 zit je goed.
Een kleine schaal-overdrijving om de details beter te zien, en het wordt 0.2  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Even een test stukje gemaakt met wat over schotjes , alles los uit de hand gesneden , dus niet volledig zoals het moet zijn en hier en daar wat scheef maar het is maar om een indruk te krijgen.

Rand aan de deur 0.2 mm synaps , eigenlijk zijn dit de hoekstenen maar voor de test die even gebruikt, de voegen licht ingesneden, zouden wat ruwere stenen moeten zijn maar dat ga ik proberen op te lossen met een beetje acryl verf er dikker op te leggen zodat er een structuur in komt
doorlopende boordsteen in 0.5 x 0.75 mm styreen profiel
boord van 3 mm redutex steentjes onderaan.

Het gaat wel lukken als daar een kleurtje opkomt zal het wel te doen zijn.
Dus nu de tekening nog een beetje aanpassen aan de afmetingen van de steentjes en de boordstenen en dan kan de plotter gestart worden. Hopelijk krijg ik eindelijk vandaag nog eens iets gedaan.

SuSke

Lijkt me mooi te zijn als aanwezige muurverdikking. (Normaal iets van een 2 à 2,5cm maar lokkal kan ook tot 5cm gegaan worden maar max halve steen)

Dik je verf een beetje aan met gyproc finisher of iets dergelijks (wel het fijen poeder nemen) om wat reiliëf in je stenen te krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach

Michael

Dirk, Gesso is ook een mooi product om in N wat structuur te krijgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirkh

De achterbouw is bijna klaar. Nog een onderdak maken voor de redutex plaat, dakgoten en de deur en ramen verder afwerken.

Ondertussen is ook al een deel van de voorbouw uit de plotter gekomen, nog grof in elkaar gezet, er is nog wat vijl en schuurwerk aan. Een tijdelijk dak op de zijkant geplaatst, maar dat ga ik nog vervangen door redutex plaat.

En bedankt voor de tips van de structuur, ik zal straks een een testje doen met gyproc finischer , die heb ik hier nog staan.

Dirkh

Ben hier aan het worstelen met tientallen draden. Het begint stilaan mijn voeten uit te hangen  >:(. Verdorie zo een dynamo systeem is wel leuk, je kan er zowel analoog als digitaal mee rijden maar elke blok moet appart verbonden worden met het centrale systeem. Draden en nog eens draden leggen en aansluiten. En alles mooi verdelen over de connectoren om de verschillende segmenten te verbinden.

Soms heb ik spijt dat ik niet alles heb omgebouwd naar een digitaal systeem en een simpele multimaus voor de sturing gebruikt heb, maar dat zit er niet in voor het moment. Ik zou dan alle loc moeten ombouwen naar digitaal (overal decoders in), nieuw modules voor de bezet melding moeten kopen enz.. Dat zit er voor het ogenblik niet in, centjes zijn op  :( Zolang ik geen nieuw werk vindt zal het even verder doen worden met het beschikbaar materiaal, het zou trouwens zonde zijn van de investering.

Dus nog maar wat verder worstelen met de draden. Ik zal blij zijn als dat achter de rug is.

De dagelijkse sollicitatie ronde zit er op (weeral wat briefjes en mailtjes verstuurd) en er staat niets anders op de planning, dus een dagje draadjes leggen en solderen dan maar.

Michiel

Vergis je niet, een "gewoon" digitaal systeem vraagt ook heel wat bedrading. Het zal niet zoveel uitmaken met een Dynamo-systeem. Het grote voordeel is dat je, eenmaal het klaar is, niet nog eens met decoderinbouw in alle locs moet beginnen. Dus uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.

Doorzetten, het werk in hapklare porties opdelen, en hap voor hap afwerken. Er komt ooit een eind aan.  ;)

(en succes met het soliciteren!)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 08 maart 2016, 09:42:24 AM
Vergis je niet, een "gewoon" digitaal systeem vraagt ook heel wat bedrading. Het zal niet zoveel uitmaken met een Dynamo-systeem. Het grote voordeel is dat je, eenmaal het klaar is, niet nog eens met decoderinbouw in alle locs moet beginnen. Dus uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.

Doorzetten, het werk in hapklare porties opdelen, en hap voor hap afwerken. Er komt ooit een eind aan.  ;)

(en succes met het soliciteren!)

+ 1 !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik zou het niet beter kunnen zeggen dan Michiel. Helemaal mee eens !