Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Vandaag wat vorderingen kunnen maken. De wissels op module 4 liggen en zijn voorzien van de nodig bedrading.
Wat een gepruts om al die tussenstukjes mooi op maat te maken.
Hopelijk kan ik deze avond de andere rails en reed contacten nog voorzien op deze module en module 2.

De andere modules zijn gemakkelijker, minder wissels en rails. Dus dat zou vooruit moeten gaan.
Dan volgt nog zo een vervelend werk al die bedrading aansluiten en uittesten, alles in koploper steken en dan kan er misschien al eens een trein rijden. Nog enkele dagen doorzetten en dan zou bijna alles van sporen en bedrading moeten klaar zijn.

Dirkh

Eindelijk het grootste gedeelte van de rails liggen, nu nog wat wachten tot de twee componenten lijm gedroogd is en dan kan ik de rails op de modulle overgangen door slijpen.
En dan kan ik beginnen met al die draadjes vast te leggen en aan te sluiten. Een kleine tweehonderd denk ik.
Ik zal blij zijn als dat achter de rug is.

Ik ben enkel nog aan het twijfelen over die draaischijf, eigenlijk zou ze nog iets kleiner moeten zijn en ook voor de aandrijving ben ik nog aan het zoeken, dus die rails heb ik nog niet gelegd, daar zitten ook geen module overgangen bij zodat ik die later nog altijd kan legggen.

Nu eerst een stom werkje in opdracht van het vrouwtje, de kerstboom zetten en de kerstverlichting erin hangen.

BC911

Citaat van: Dirkh op 06 december 2015, 17:37:50 PM
Nu eerst een stom werkje in opdracht van het vrouwtje, de kerstboom zetten en de kerstverlichting erin hangen.

Mooie uitdaging in N-schaal  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Dirkh

Citaat van: BC911 op 06 december 2015, 19:42:25 PM
Mooie uitdaging in N-schaal  ;).
Tot mijn spijt ene in schaal 1/1, in N had het leuker geweest.

We kunnen beginnen aansluiten, alle overgangen tussen de modules zijn getest met enkele wagons en een lokje en na hier en daar wat lijm weg te werken zijn ze allemaal goedgekeurd.  :D

De eerste twee modules op zijn kant gezet en nu kan ik beginnen met de bedrading weg te werken en aan te sluiten.

Dat wordt weer enkele dagen draadjes aan connectors solderen.  :(
Zo een ovaaltje met 2 draden naar de transfo is toch simpeler.  ;D

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 07 december 2015, 15:50:49 PMZo een ovaaltje met 2 draden naar de transfo is toch simpeler.  ;D
... maar bijlange niet zo leuk als het rijdt

Succes met de aansluit-werken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Heel wat draadjes ...  Veel moed !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

755philippe

Goe bezig Dirk. Voor mijn baan moet ik onder de tafel solderen wat niet altijd gemakkelijk is. Ik werk niet met modules dus kan de baan niet op zijn kant leggen.
Mvg

755philippe

Dirkh

Als je me kent, dan weet je dat onder de baan werken geen optie is voor mij. Dus direct alles voorzien in modules zodat ik ze gemakkelijk op een kant kan zetten om aan de onderkant te werken.
De eerste module is ondertussen bijna aangesloten, alle draadjes zitten al mooi weggewerkt nog een 25 pins connector solderen en een tiental kleine connectors aansluiten dan dan is de eerste moule klaar.

Dirkh

Zo dat ziet er al beter uit. Enkel de draden voor de verlichting zijn nog niet aangesloten. De eerste van 5 modules klaar.  :)

Op naar de volgende module, minstens 3 maal zoveel draden.  :(

vyncky

Succes!  ;D

't is een saai werkje, maar je hebt het mooi opgelost.

Dit is ook niet mijn meest favoriete job, gelukkig ben ik er (voorlopig) vanaf!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirkh

De ju, ben bezig de bezet melders te testen en ergens een paar foutjes. Een bezetmelder geeft constant bezet, en twee andere werken niet. Kan gaan zoeken in die bende draden en op de printjes.
Ik ga blij zijn als ik van die miserie af ben. En dan moet de bedrading voor de servo besturing nog gelegd worden.

Ik zou liever huisjes en boompjes enzo aan het maken zijn.

Dirkh

Na al dat feesten eindelijk wat bekomen en nog wat verder gewerkt aan de baan. De bezetmelders van module 4 & 5 zijn aangesloten en getest, de foutjes zijn eruit.  :)
Module 5 verder afgewerkt wat betreft de elektriciteit en alles getest. Alle bedrading is nu klaar inclusief de bedrading voor de verlichting van de locloods en een taverne die aan de waterval op module 5 gaat komen.
Omdat ik al dat gepruts met die draden even beu ben en ik eigenlijk nu de servo's op module 4 eerst moet monteren (en ik heb de servo houders nog niet) alles maar even aan de kant geschoven en begonnen met een nieuw project, namelijk de locloods.

Ik heb de nodige documentatie opgezocht, via google maps ongeveer de afmetingen van de loods kunnen vaststellen(ongeveer 35m x 12m), en verder de nodige foto's bijeengezocht.
Enkele van de voorbeeld foto's.

De loods :

de achterzijde, met de raar gemonteerde schoorsteen.

Hier is duidelijk de sneeuwruimer te zien die hier opgeslagen licht, een leuk detail om na te maken

Achter de uitbouw vooraan zit blijkbaar nog een kleine uitbouw verscholen.

Een zicht in de loods, het is de bedoeling van een deel van de gereedschappen en andere rommel in de loods ook proberen na te maken.

Eerst even alles uittekenen in QCAD en dan kan de snijplotter nog eens aan het werk. Ik zal wel op zoek moeten gaan naar een ander type dakpannen dan die ik gebruik voor de huisjes. Op de huisjes gebruik is de Arabische pannen en hier moet ik op zoek naar een platter type.

marc goovaerts

Michael

Dirk, weer een leuke uitdaging, succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Mooie loods !  Dat belooft alweer.
De servo-houders zijn in productie  :-[  Lang moet je niet meer wachten !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }