Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Steam.N

Ziet er prima uit, dirk.
TL-lampje lijkt nog iéts te fel, maar dat ligt misschien aan de foto.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Die Tl valt best mee , op de foto schijnt die vele harder dan in het echt.  Ik kan ook nog altijd spelen met de spanning om zo het ledje wat minder te laten branden.

Nu met vuilbak : En Jean uw klontje was weer op bezoek  ;D

En het ledje op mindere spanning

SuSke

Knap werkstukje Dirk

Jullie (jij en Jean) doen het toch maar steeds in die "kleine" schaal
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach

Fraai gemaakt, goeie sfeer te pakken :D

marc goovaerts

Heel mooi resultaat. Op de vorige foto's had ik schrik dat de tl-lamp wat te hevig scheen, maar nu geeft het wel natuurlijk.

Dirkh

Deju, ik had een plan gevonden van een baanwachterswoning om aan mijn overweg te plaatsen maar ik heb te weinig plaats.  :(

De overweg staat te dicht bij de overgang naar het volgende segment om het huisje te kunnen plaatsen, ik was van plan om wat stenen te verwijderen en de ondergrond aan te passen zodat ik er een baanwachterswoning bij kon zetten zoals op volgende foto :

Ik wilde de baanwachters woning rechts vooraan aan de overweg zetten maar ik kom enkele cm tekort om er een geloofwaardige grote van het gebouw van te maken.
(oude foto, waar de overweg nog niet af was)
Dus dat project verhuist even naar de koelkast tot ik daar misschien nog een oplossing voor vind. Mogelijk het huisje los laten staan en over de segmentovergang plaatsen.

Dus maar verder met de gebouwen van het station.
Volgende uitdaging : het buffet, het kleine gebouw naast het station, spijtig geen plan van gevonden dus zal het een beetje gokken worden voor de afmetingen.

Ik kan me een beetje baseren op de stenen, 3 stenen boven elkaar telkens komt ongeveer overeen met 20,5 cm (3 x 5,5 cm van de steen en 4 voegen van 1 cm, de afmetingen van een standaard steen zijn 210 x 100 x 55) Als ik die maten gebruik komt de afmeting van de deur op een hoogte van 225 cm wat wel ongeveer kan kloppen.
De grijze blok is ook ongeveer even groot als de 3 stenen samen dus reken ik daar ook 20.5 cm voor.

Nu wat rekenen en tekenen en hopelijk straks de plotter aan het werk zetten. Het gaat niet gemakkelijk worden met al die hoek steentjes die ik ga proberen te graveren met de plotter in styreen van 0.2 mm

Dirkh

Al een stukje verder met het buffet

De ruwbouw:

En de eerste details uit de plotter, ik hoop dat het graveren diep genoeg is, benieuwd hoe die eruit gaan zien met een laagje verf.

Rangeerduivel

Citaat van: Dirkh op 30 mei 2015, 20:32:41 PM
Al een stukje verder met het buffet

Nooit gedacht dat men DAARbinnen ook eten serveerde Dirk! ;D ;D

;)

Dirkh

Nee geen eten het is een buvette.
Verkeerde vertaling  van mij.

Dirkh

Een eerste poging om hat buvette gebouw te maken.
Nog teveel fouten , dus ik ga het terug proberen.
De kleuren zitten nog niet goed, bij het snijden met de snijplotter zitten er te grote bramen aan de stukken die moet ik dus opschuren voor het schilderen. Het graveren van de stenen mag nog iets dieper.
Ik moet nog een manier vinden om die stukjes van 0.2 mm dikte onder een hoek van 45° te kunnen schuren want nu zijn de hoeken niet goed afgewerkt.
Ik moet beter oppassen met de lijm, op enkele plaatsen teveel lijm waardoor je dat na het schilderen teveel ziet.

Voor een eerste poging niet slecht maar voor mij niet goed genoeg. Dus beginnen we maar terug, zoveel werk is het nu niet meer , ik  heb de tekeningen al en dat was het meeste werk. Ik ben wel blij dat ik hier mee begonnen ben en niet met het station.

Steam.N

Het ziet er nochtans erg goed uit, Dirk.
Lijmsporen zie ik niet, maar de randjes afschuren zou ik ook wel doen, nu je het zegt (maar het viel me eerst niet op).
De kleuren lijken me zeer geslaagd !!!
Hoe heb je de bakstenen en voegen geschilderd?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Hoi Jean,

Ik vindt de stenen iets te roze, voor de rest valt het nog mee. Ik denk dat de echte stenen iets meer een oranje gele kleur hebben. Dat is dus mijn slechtste punt, kleuren mengen en inschatten.
De stenen heb ik eerst met magenta geschilderd en dan een wash met wit gemengd met gele oker om het wit wat te breken en de stenen lichter te maken. Ik denk dat ik bij de volgende poging de magenta al ga mengen met een klein beetje geel of licht bruin. Zal wat testen worden.
Ik zit waarschijnlijk weer teveel op die kleine details te kijken want vanop 20 cm vallen die foutjes al niet meer op maar voor het station zou ik die wel willen weghebben.
Dus ga ik nog eens proberen om die hoeken correct te krijgen.

Op de vorige foto vielen die hoeken nog mee maar de achterkant, die natuurlijk naar het zicht staat, is totaal mislukt.

Hier zie je ook goed de bramen, die zijn extra zichtbaar na het schilderen.

marc goovaerts

Voor die bramen ken je er misschien met een nagelvijltje over gaan ?

Steam.N

Dirk,  de aanwerking van twee wanten kan inderdaad wat beter.
Die naad zag ik daarnet niet.

Om de kleur van de bakstenen te temperen kun je met een andere kleur wat drybrushen (deed ik bij NEEB wat onregelmatig met een bijna kurkdroog penseel chocolade-bruin, wat een verweerde indruk achterliet).
Dat de initiële kleur wat schreeuwerig is maakt niet uit.  Het is maar een basis.

eddy

Hoi Dirk,
een simpel tooltje om iets onder een hoek van 45° te schuren.Kleef een aluiminium L profiel op zijn kop (^)op een glad plankje.Onderaan kleeft men met dubbelzijdig plakband een schuurpapiertje met de gewenste korrel.Het af te schuinen stuk houd men tegen een been van het profiel en schuurt de onderzijde mooi onder een hoek van 45°.

groeten eddy