Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

mdvholland

Hallo Dirk, ik ben zeer onder de indruk van wat je doet. En tav je twijfels over de kwaliteit: zoom af en toe (letterlijk) even uit...  Geeft een heel nieuwe blik  ;D 
Ik ben sowieso jaloers op je gevoel voor kleurstellingen  :) :P

T.a.v. goten is de (relatief) makkelijke aanpak te werken met Evergreen profielen: halfrond, en dan van buiten lichter schilderen en de vlakke bovenkant heel donker. Behalve op detailfotos lijkt het dan hol...  De moeilijke variant: rondom dat halfronde profiel een folie vouwen (bijv. alufolie, moet je wel de wat dikkere zien te vinden), tot een halfronde goot. Heb ik geprobeerd in Z, werd echter nik.. s  :(   Ben toen maar met Evergreen L profiel rechthoekige goot gaan maken  ;D

Ben benieuwd naar het vervolg van je prachtige werk.

Dirkh

Die dakgoten blijven me parten spelen. ik heb even een stukje recup gebruikt, dakgoot van een N huisje van 1.5mm breed, maar dat is nog te zwaar. Ik denk dak ik gewoon de dakgoten achterwege ga laten tot ik een degelijke oplossing heb.

Met dakgoot (nog wel niet geschilderd)

Zonder dakgoot

Voorlopig gaat het zo blijven, nu nog een klein kruisje maken om vooraan te plaatsen en nog een sierstukje voor op de torenspits en dan is het zo goed als af. Alle ramen zitten erin, daken zijn geplaatst. De torenspits met leien moet nog een behandeling krijgen, dat is nog het moeilijkste.  ;)
Enkel nog op een paar kleine stukjes moet ik aan de binnenkant extra dichting maken omdat ik enkele kleine lichtspleetjes heb.
Met wat testen heb ik ondervonden dat 9V ideaal is om de juiste lichtsterkte te krijgen, dus enkele diodes in serie met de ledstrip of een weerstandje en dat is ook weeral opgelost.

Ik heb ze even op de baan gezet in het landschap om het effect te zien.

Volgende week brengt mijn zoon zijn fototoestel mee en dan kan ik eens deftige foto's nemen, nu moet ik mij behelpen met men smartphone en dat is niet ideaal. De echte kleuren zijn anders dan op de foto's.

Dirkh

Chrisrail

.

http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

grove den

Je kerk is nu zo mooi /levensecht dat de achtergrond niet meer past !! ;D
Maar over dakgoten gesproken..misschien een idee:
Een stukbloemistendraad in de juiste diameter en daarop een dun reepje stevig papier van 2-3 mm plakken en dan met een verfsoort met veel "vulmiddel"erin ( muurverf) het geheel verven....als het goed is zal er dus veel verf tussen het opgeplakte reepje papier en de draad blijven zitten en lijkt het een dakgoot.
Misschien wel met een - het kwam hier in het forum ook al weer eens ter sprake- rotring- pen oid een streep in het midden bovenop het papier te trekken/tekenen.
  "art impression"met paint= schematisch/niet op schaal! draad is te dik! ;-)

Jos

RD25

Dirkh , neem me niet kwalijk , maar waar zijn de goten op de foto ?
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Dirkh

Citaat van: grove den op 17 januari 2015, 16:51:35 PM
Je kerk is nu zo mooi /levensecht dat de achtergrond niet meer past !! ;D
Bedankt voor de complimenten Jos. :)
Die achtergrond is gewoon mijn scherm van de PC met daarop een foto van de ster van moustiers-saint-marie. (info over de historie van de ster is hier te vinden  http://www.moustiers.eu/?Legende-de-l-etoile&lang=en)
Die oplossing met de draad ga ik nog wel eens proberen maar mijn eerste zorg is de verwering van de leien, dat lukt niet zo goed. Ik zal nog enkele testjes moeten doen eer ik op de eigenlijke spits aan het werk ga.

Citaat van: RD25 op 17 januari 2015, 17:28:37 PM
Ze zijn er wel, je moet enkel heel goed zien.  :D
Een stukje uitvergroot uit een andere foto, je ziet in de hoek de regenpijp naar beneden gaan en als je goed ziet zijn er wel degelijk dakgoten, wel kleine.
Voor het ogenblik ga ik de dakgoten achterwege laten tot ik een degelijke oplossing heb, anders zullen er geen dakgoten komen ze verknoeien het model als ze niet 100% zijn.

Is wel leuk eens het origineel naast het model te zien 8).
Nu valt ook direct op dat mijn versie ingekort is door plaats gebrek op de baan. Enkele andere kleine toegevingen heb ik ook moeten doen zoals de dakkapellen in de torenspits, de afmetingen van de tussenverdieping van de toren en de aansluiting van het dak van de middenbeuk aan het andere dak, de positie van het raam in de zijbeuk enz..
Maar uiteindelijk was het ook niet de bedoeling om die kerk na te bouwen, ik heb die enkel als voorbeeld gebruikt.

ik moet dringend dat kruisje vooraan gaan maken en die sierspits, die missen nog. ;D

loebaske

geweldig mooi gedaan Dirk, ik zou het niet kunnen in schaal N , misschien als ik een flesje pillekes neem  ;) ;) ;)

Als naar de originele foto kijkt zie je dat de toren lichter van kleur is (de leien) misschien even dry borstelen met licht grijs.

Rangeerduivel

Citaat van: RD25 op 17 januari 2015, 17:28:37 PM

Zelfs op deze foto zijn de afvoerpijpen te zien in de hoek met het uitspringende gedeelte...
Dus als er vertikale zijn,zijn er horizontale ook!

;)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

marc goovaerts

Ook op de foto's zijn die dakgoten amper een streepje. Je zou bijna zeggen dat ze onder de laatste pannen steken.

Dirkh

Even die dakgoten vergeten. ik zal later wel zien of ik er plaats.
Ondertussen ben ik al aan de voorbereiding van het volgende stukje bezig. De kerk heb ik even opzij gezet tot ik een goede methode vind om die leien te verweren.
Het huisje met winkeltje achter de brug en het bruggetje dienen als inspiratie. Later volgt dan natuurlijk ook het huisje voor het bruggetje.
Nu eerst meten en passen om alles geplaatst te krijgen.

Spijtig dat ik niet meer foto's vindt van dat straatje. Dus zal de fantasie en foto's van andere winkeltjes maar als voorbeeld moeten dienen.
Maar uitdagingen genoeg, de luiken, uithangbord, de omkadering van de winkel, het lantaarntje op de hoek, die brug is ook niet gemakkelijk door de grillige stenen, misschien moet ik Jean achterna en die uit gips proberen te maken.

Edit: Nog een foto gevonden na wat zoeken met een beter zicht op de winkel

En de link naar de grote versie
http://www.phonk.net/Images/Moustiers-Ste-Marie/000311-Moustier.jpg

Deze laatste foto laa ook goed zien hoe de huizen gewoon tot tegen de rotsen zijn gebouwd.

Dirky

Wellicht niet direct aan het brugje maar zeker in hetzelfde dorp:

ik stuur je nog wat van mijn vakantiefoto's door de komende dagen Dirk...

Dirkh

Bedankt al Dirk die gaan zeker van pas komen.
Zelf ben ik daar ook gepaseerd, komt me bekend voor. :D Maar spijtig genoeg heb ik niet veel foto's genomen in Moustiers.

Ps. Er komt nog een bestelling vikopur aan.

Steam.N

Dirk(h), het drybrushen van de leien lukte bij mij wel (tenminste de teststukjes die ik als voorbereiding voor de NEEB-daken uitprobeerde).
Borstel goed droogborstelen vóór je op de leien gaat ...

Dat winkeltje en brugje doen alweer véél mooie dingen verwachten !!!
Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }