Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Sattrickske

En ik vond de eerste versie al zo strak en mooi...

RD25

Dirk, ik alles net gelezen over , één woord : Gefeliciteerd .
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

OlivierV

Op z'n slechts gezegd is dit alles niet verkeerd. ;)

Goed bezig Dirk!

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Doornroosje

Kunnen wij binnenkort bij jou lessen volgen?

Dirkh

Citaat van: Doornroosje op 10 januari 2015, 09:54:10 AM
Kunnen wij binnenkort bij jou lessen volgen?

Ja, elke donderdag nammidag computer initiatie voor gepensioneerden.  ;D

De ju, de ju grote problemen !!!! De koffie is op. :( Nu kan ik niet verder. :(

Kautenbach

je mag hier n bakkie komen doen ;D ;D ;D kun je me gelijk uitleggen hoe je dit fraais exact maakt ;)

Dirkh

Citaat van: Kautenbach op 10 januari 2015, 19:15:52 PM
je mag hier n bakkie komen doen ;D ;D ;D kun je me gelijk uitleggen hoe je dit fraais exact maakt ;)

Het zal voor een andere keer zijn, ik heb ondertussen terug een bakkie staan.  :)

De vier zijwanden zijn terug gemaakt, nog enkel die kleine boogjes er terug op krijgen en ik kan de volgende verdieping in elkaar zetten.

Tussendoor de plotter nog eens aan het werk gezet in een poging om uit styreen zelf die leien te maken voor de torenspits.
Met dat gelazerd karton kan ik niet zo goed overweg. Dus hier een poging al voorzien van een beetje kleur. Valt eigenlijk best mee. straks nog 3 kanten bijmaken en eens monteren om het totaal resultaat te bekijken maar eerst die bovenste verdieping af werken.

Michael

Dirk ik vind het geweldig wat je laat zien allemaal, de leien zien er mooi uit, maar net als bijna alle andere leien daken die in styreen gemaakt zijn mis ik net dat stukje overlapping en dat is nu zo typisch van leisteen daken, zowel verticaal als horizontaal overlappen ze de vorige leisteen, maar misschien ben ik nu aan het doordraaien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirkh

Michael,

ik weet het , die leien is en blijft een discussie punt. Op het N-spoor forum heeft er iemand een leien dak gemaakt met afzonderlijke leien.
Foto van http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7924&start=20

Maar dat zie ik nu wel niet zitten, die leien zijn bij mij 1 mm op 2 mm, dat zouden er een kleine 400 per kant van de torenspits zijn. Dus 1600 leien te lijmen op een ondergrond. Ik ben misschien een beetje gek maar zo gek ook wel niet.  :D

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 10 januari 2015, 20:21:12 PM
... die leien zijn bij mij 1 mm op 2 mm, dat zouden er een kleine 400 per kant van de torenspits zijn. Dus 1600 leien te lijmen op een ondergrond. Ik ben misschien een beetje gek maar zo gek ook wel niet.  :D

Zou ik ook niet doen.  Heb al veel zotte dingen gedaan, maar ...
Wat je wél kan doen, is stroken van 2mm breed maken, en die om de 2mm 1mm insnijden.
Als je meerdere van die stroken overeen lijmt, met een verschuiving vam 1mm, krijg je een mooi dakje, zonder al die leien afzonderlijk te moeten leggen.

Maar bedenk: je kerkje gaat achteraan op je baantje staan, dus het verschil met wat je nú hebt zal minimaal zijn, denk ik.

Dat kleurtje: ik zou gedrybrushed hebben, waardoor het bovenvlak van de leien het kleurtje kregen, en de voegen donker bleven ...
Lichte voegen komen me vreemd over ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 10 januari 2015, 20:43:37 PM
Dat kleurtje: ik zou gedrybrushed hebben, waardoor het bovenvlak van de leien het kleurtje kregen, en de voegen donker bleven ...
Lichte voegen komen me vreemd over ...

Ik weet het, maar eigenlijk was dat stukje al donkergrijs geschilderd en lag te drogen om er een drybrush over te zetten, maar omdat ik ondertussen de bovenverdieping van die toren verder aan het afwerken was, is er eigenlijk stof op dat stukje gevlogen (ik was vergeten dat het daar lag te drogen) met het resultaat dat al dat schuurstof nu in die voegen zit en er niet meer uit te krijgen is.  :-[

Maar uiteindelijk is het resultaat in die zelf geplotte leien of die gelazerde in karton bijna identiek. Enkel bij de diep gelazerde zijn de voegen iets grover.

Ik ga wel zien wat ik doe , dat stukje was maar om te testen, ik heb net gezien dat het een halve mm te klein is om te gebruiken. Dus niet erg dat de kleuren niet zijn wat ze moeten zijn. Volgende keer donkere voegen en iets lichtere leien hoop ik .

Dirkh

Pfffff, nog 27 van die latjes te maken.  :P  En dat allemaal omdat ik te snel was bij de vorige toren en niet goed gemeten had.

Maar de boogjes staan op de vier zijden  :)

Steam.N

Niks "Pffff"...  Prima boogjes !!!
Je moet maar denken: elk boogje dat gedaan is, is er eentje minder te gaan !  ;)

Jet geeft je trouwens tijd om te piekeren over de plaatsing en vorm van de volgende huisjes !
Doe maar lustig verder  :D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Voila ene kant klaar.   :)

Ga ermee stoppen voor vandaag;
Ik begin een beetje scheel te zien van al dat pruts werk.

Gelukkig werkt mijn laatst aanwinst eigen beter dan ik had verwacht :

Een brilletje (+3 )voor 4€ bij het kruidvat. Werkt evengoed als de loep maar veel gemakkelijker.

marc goovaerts

Prachtig. Veel HO-fabrikanten kunnen er een punt aan zuigen.