Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Die eerste ziet er alvast zeer overtuigend uit  :P  :o  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

oei, wat een hoog niveau, krijg er de kriebels vaN ;) ;D ziet er goed uit, hoe doe je het, en svp effe geen confronterende suikerklontjes ;D

Dirkh

Al weer een stapje verder. Alle daken zijn klaar, de bovenste verdieping is klaar. Spijtig genoeg heb ik geen foto meer kunnen maken want de batterijen van mijn  smartphone zijn leeg en die wil verdorie niet meer laden.  >:(

Dus maar een foto van bijna klaar, er zijn nog extra versieringen aangebracht maar die staan nog niet op de foto.
Op vraag van Wim geen suikerklontje (dat is trouwens verdwenen) dus maar een € centje.

marc goovaerts

Allee Wim, straks denkt iedereen nog dat het een halve euro is !

Kautenbach

leuk, een geschilderd bierviltje ;D ;D

ik zou je wel eens live aan heet werk willen zien, met name hoe je die euhh, plankjes??/in de schamgaten (hoe heten die dingen eigenlijk?) erin maakt, is toch een monnikenwerk Dirk, met erg strak resultaat. Mooie daken! liggen de dakvlakken van de hoofdbeuk e de zijbeuk onder verschillende hoeken?

Dirkh

Citaat van: Kautenbach op 23 december 2014, 08:33:15 AM
leuk, een geschilderd bierviltje ;D ;D

ik zou je wel eens live aan heet werk willen zien, met name hoe je die euhh, plankjes??/in de schamgaten (hoe heten die dingen eigenlijk?) erin maakt, is toch een monnikenwerk Dirk, met erg strak resultaat. Mooie daken! liggen de dakvlakken van de hoofdbeuk e de zijbeuk onder verschillende hoeken?

Wim, ja blijkbaar ben ik niet zo een goede architect, eigenlijk zouden die dakhellingen bijna allemaal hetzelfde moeten zijn. Maar ik vindt het nu ook wel iets speciaal hebben. Het is mijn eerste zelfbouw projectje, je leert elke keer bij. Ik heb zo al een heel lijstje met dingen waar ik bij de volgende huizen moet op letten.
Die plankjes viel eigenlijk mee, 7 stukjes styreen per kant, inkepingen aftekenen en uitsnijden en op maat maken, en dan een drupje lijm aan de zijkanten en in de inkepingen en wat prutsen tot ze goed zitten. Het zijn dus niet allemaal losse stukjes maar stukjes voor de 3 ramen tegelijk. Dus maar 28 stukjes moeten maken. :)

Dirkh

De eerste mal voor het dakje is klaar en het ziet er niet slecht uit. Dat de toren niet mooi rechthoekig  of vierkant is valt helemaal niet op. De toren staat nog wat scheef maar ik ga nog snel een paar steunen maken zodat de toren op zijn plaats blijft staan.
ik kan hem nu nog niet vastlijmen omdat alles binnenin nog een laagje verf moet krijgen en de ladder nog gemaakt en gemonteerd moet worden.
Hopelijk lukt het zo goed met de leien als met het karton. Het zal wel wat moeilijker zijn om de kanten te laten aansluiten.

Verder nog wat foto's zoeken van glasramen die ik kan aanpassen om voor al die ramen de glasramen te kunnen printen.
Nog een paar led's voor de verlichting een paar randjes aan de toren, de deur maken en dan kan ik eindelijk beginnen met de schilderwerken.
Het einde komt stilaan in zicht. :)

marc goovaerts

Ziet er inderdaad niet slecht uit. Zelfs monumentaal.Glasramen vindt je wel terug op het internet. En als je er niet genoeg vindt: in de meeste kerken zijn er wel meerdere glasramen die de tand des tijds niet doorstaan hebben en nadien vervangen werden door eenvoudige rechthoekjes in lood.

Dirkh

De g rote chef (het vrouwtje) heeft het net goedgekeurd dus kan ik stilaan aan de definitieve versie beginnen.
We hadden nog wel een kleine discussie over de randjes die rond elke verdieping van de toren moeten komen. Moeten die van boven schuin zijn of zijn het gewoon rechte boorden. De fotos die ik heb geven geen uitsluitsel.

Maar we hebben samen beide uitgetest en het zullen dus gewoon de rechte worden. Dat ziet er het mooiste uit volgens mijn wederhelft dus volg ik de grote chef maar. :)

marc goovaerts

Mijn excuses aan de chef, maar dat zijn normaal druiplijsten. Meestal iets afgeschuind, anders minstens afgeronde randen.

Dirkh

Oef nog net op tijd, de druiplijsten zijn gemonteerd, de deur is geplaatst en de eerste trede van de trap klaar.

De kerkgangers kunnen komen voor kerstmis te vieren. Het zal nog wel wat tochten want de ramen staan er nog niet in.

Aan iedereen een zalig kerstfeest en bedankt aan alle forumleden voor alle tips, hulp en goede raad die ik de afgelopen maanden heb kunnen ontvangen bij het bouwen van het kerkje.

Kautenbach

fantastisch resultaat Dirk, nog ff en overweging zo voor de kerst, wat voor bedekking maak je op je toren spits? ik zou een overweging maken of je dr wel (beter niet denk ik) ouwe dakpannen op moet leggen, ben zelf ook aan t orienteren voor een half zo mooi kerkje als die van jouw (  en maar hopen dat dat lukt ;D) e kom toch vaak leien oid op de spits tegen ;)

je preisers gaan n goeie kerst tegemoet in elk geval ;) :)

Dirkh

Wim, op het dak van de toren komen leien. Als je foto van diverse kerkjes bekijkt hebben die bijna allemaal leien als ereen spitse toren op staat.

Kautenbach

jep, goeie keuze ;)

ff weer je bouwwijze bekeken, knap werk, verbluffend resultaat, zeker voor n eerste keer ;)

je kunt dr zo n artikeltje over schrijven