Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Even de voorbeeldfoto er terug bijgehaald (pagina 34 van dit draadje)

... en die steunbeer ziet er heel gelijkend uit, mijn gedacht  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

I concur...  inderdaad heel gelijkend en wat een verschil met de eerste versie.  't Moet wel ABS zijn, want ik kan niet geloven dat styreen zo hard is dat je het niet meer kan bewerken.  ABS is wel steenhard, denk maar aan de lego blokjes...

Wat 't foutje betreft, daarvoor dient de macro hé.  Heb 't hier al eens vermeld, ik gebruik dat trucje dikwijls om met de macro een foto te maken en dan op de computer uit te vergroten; dan zie je meteen waar de fouten zitten :P

Als je je styreen gaat lamineren, is het beter om langs de voegkant een paar tienden van een millimeter teveel materiaal te voorzien.  Dus een balkje van 3x3mm maak je dan met 3 strips van 3.2x1mm.  De voegjes schuur je dan weg tot een perfecte 3x3 en de voeglijnen zijn dan ook meteen foetsie.  Dit is nodig omdat ik al gemerkt had dat de randen van de strips niet altijd perfect haaks zijn, zeker niet als je de strips zelf snijdt zoals ik.

Maar dat gaat zeker en vast een wondermooi kerkje worden en ik heb steeds meer respect voor N-scale builders; zeker na het teststukje dat ik gisteren in alle vlugte gemaakt heb, da's verdomd klein.  Een heel deel van de bewerkingen dient onder een vergrootglas te gebeuren! Echt chapeau!

Dirkh

Mercie mannen , maar ik ga dit stukje nog eens terug maken met de pvc platen.
Waarschijnlijk is het voegje dat nog te zien is te wijten aan het snijden van de platen zoals Patrick melde. Dus 3 nieuwe strips snijden en deze keer wat groter laten en nadien bijvijlen. Ik was al verwonderd waarom die ene voeg niet zichtbaar was en de andere wel.
Bovenaan moet ik ook nog wat aanpassen zodat de dek plaat mooi aansluit met de muur. Verder de voegen iets minder maken op de foto zijn die bijna gelijk met de stenen. Dat zal wel moeilijker worden om te schilderen.

En Patrick ik werk hier bijna altijd onder de loep anders is het niet te doen. Ik blijf er voldoening in vinden als het dan uiteindelijk toch lukt. Gelukkig heb ik geen deadline en kan ik het me veroorloven van en stukje meerdere keer en te maken tot het voldoet.

En verdorie, daar straks nog een stukje uitgesneden en gegraveerd en dan tot de vaststelling gekomen dat er een ontwerpfoutje in zit. >:( Maar dan hebben we weeral een teststukje om het schilderen op te testen :)

Sattrickske

Citaat van: Dirkh op 11 november 2014, 20:13:12 PM
En verdorie, daar straks nog een stukje uitgesneden en gegraveerd en dan tot de vaststelling gekomen dat er een ontwerpfoutje in zit. >:( Maar dan hebben we weeral een teststukje om het schilderen op te testen :)
Da's nu echt de spirit van ne modelbouwer sé.  Elke mislukking is steeds een ervaring rijker...

railrunner

Prachtig kerkje Dirk!

Door het volgen van deze topic was ik nieuwsgierig geworden in vikureen.  Heb het aangeschaft en uitgeprobeerd, goed materiaal.  Bij wijze van test eens een stukje gekleeft op een styreenplaatje met lijm van Revell om styreen te verlijmen en het resultaat was positief. 

Wel vraag ik me af hoe je die afgeronde steneneffect bekomt want na snijden via mijn snijplotter had het toch niet het beoogde effect van afgeronde steentjes zoals op de geveltjes van de kerk tevoorschijn komen.  Met de losse hand en X-actomesje wel een paar strookjes kasseien uitgetest en daar had ik de welving wel.  Wat gaat er verkeerd met de plotter?

Dirkh

Ik teken als het ware het patroon met de plotter en graveer nadien met achterkant van een mesje manuel de stenen.
Ik ga wel eens proberen een oud plotter mesje botter te maken en daar mee proberen te graveren met de plotter.

Dirkh

Graveren, nog wat graveren, plaatje uit snijden, plakker gaan halen na een vloek, ik heb niet alleen de plaat gesneden >:(, opkuisen want met de bloedverdunners die ik moet nemen vloeit dat heel goed.
Nog wat graveren er komt precies geen einde aan, nog 2 grote muren en dan komen de kleine stukjes van de toren. Het wordt tijd dat het einde in zicht komt.

Dirkh

Aangezien ik worstel met het schilderen van mijn kerkje in de kleuren van het voorbeeld ben ik nog eens gaan kijken op het internet naar afbeeldingen van kerkjes en kapelletjes in de Provence.
Als ik het bekijk zijn die kerken en kapellen gemaakt van de steensoort die voorhanden is ter plaatse, nu op mijn modelbaan het ik gekozen voor voornamelijke grijze tinten voor de bergen zoals onderstaande foto weergeeft.

Dus kan ik me het een stuk gemakkelijker maken door ook voor deze grijze tinten te kiezen voor mijn kerkje (en dat is me al gelukt met de ruïne en de tunnelgalerij) en dan is het nog meer realistischer dan een kerkje in de kleuren van het voorbeeld dat ik heb gebruikt om mijn kerkje op te baseren.
De vorm van de voorgevel is in elk geval terug te vinden in de Provence dus daar is niets mis mee zoals onderstaande foto weergeeft.

Morgen eens een poging doen om een stukje testmuur te voorzien van grijze tinten.

marc goovaerts

Je redenering klopt in ieder geval. Zeker voor de romaanse periode werden meestal altijd natuurstenen gebruikt die in de onmiddelijke omgeving te vinden waren. Zelfs nog in de gotische periode. De voornaamste uitzondering waren gebieden in de buurt van de snelwegen van toen: waterwegen. Enkel per schip konden grotere hoeveelheden natuursteen aangevoerd worden op een economische wijze. Voorbeeld hiervan is het gebruik van Doornikse steen in het scheldebekken, zoals voor Antwerpen. De regel kent natuurlijk ook altijd uitzonderingen, afhankelijk van het beschikbare budget.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 12 november 2014, 20:16:07 PM
Graveren, nog wat graveren ... Nog wat graveren er komt precies geen einde aan ...

Wees gerust, Dirk: er komt een einde aan.
Nog even op de tanden bijten, en je krijgt een pracht kerkje !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

De verf is nog nat maar hier nog een testje, de voegen moeten nog een extra wash krijgen denk ik.

Nog een foto van op afstand

Verder gewerkt aan de toren, hij is nog niet af maar ik vraag me af of ik in de ramen van de toren ook glasramen ga monteren of openlaten en in de toren een trap bouwen zodat die zichtbaar is. De volgende verdieping van de toren blijft open want daar komen de klokken te hangen.

Gene paniek, alles moet nog bijgewerkt worden , gewoon even een testopstelling om te kijken of alles een beetje past.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Knap resultaat ! Glasramen (nu en vroeger dure dingen) met gebrandschilderde motieven werden enkel geplaatst waar het publiek ze duidelijk kon zien. Dus eerder in vensters die op het gelijkvloers/kerkschip uitkomen/verlichten dan in een toren. Als er al glas in een toren gebruikt werd, dan was dat zo simpel/goedkoop mogelijk.

Kautenbach

fraai, het lijkt wel een schilderij met die kleuren, goed geslaagd, zeker met n minimale wash!

ik hoop op een zelfde resultaat, als het me al lukt, (maar ja... da's HO..) knap, knap werk. Ben heel benieuwd idd naar het vervolg, met dakpannen en ramen/deuren ect!

Michael

Dirk knap werk, ik zou voor beiden gaan , glasramen en trap, als toeschouwer zie je misschien niet alles maar als bouwer weet je hoever je bent gegaan, naar mijn mening horen dit soort details toch in het gebouw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154