Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Kautenbach

ik blijf toch met verbazing kijken, ik heb zelf al moeite met een bouwpakket van Weinert van slagbomen in HO, en jij bouwt het ff zelf in N, knap hoor, en idd de tips oppakken, toch weer handig dat forum. ;D succes met de verdere bouw

Michiel

Blijkbaar voorzie je om maar een fractie van de loop van de servo te gaan gebruiken. De meeste (geodkope) servo's die ik gebruikt heb, lopen nogal schokkerig, zeker over zo'n kleine slag. Ik zou toch proberen om de maximale slag van de servo (180°) te gebruiken om de slagboom 90° te doen bewegen. Anders vrees ik dat je slagbomen erg schokkerig zullen bewegen.

Als "veer" zou je de zwaartekracht kunnen overwegen, met staaldraad als slagboom ipv het styrene staafje. En dan met "onzichtbaar garen" de slagboom bedienen. 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Dirk,  ik zou ook proberen de maximale uitslag van de servo te gebruiken, met één of andere reductie/hefboom tussenin.
Je zult anders ontgoocheld geraken van het resultaat.

Zwaartekracht als "veer"?  Ik betwijfel of dat in N werkt.
Alles is véél te licht, elke mechanische verbinding heeft teveel wrijving.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Eerste werk : een heel grote sterke loep of een sterkere bril gaan kopen denk ik, dan ben ik ook al uitgerust om in Z te beginnen  ;)

Nu serieus , die oplossing met dat veertje zoals Dirk en Jean voorstelden zie ik wel zitten, eens kijken of ik hier nog ergens floppy's heb liggen, laat ik die nu enkele jaren terug net allemaal overgezet hebben op CD's en de floppy's vernietigd en naar het containerpark gedaan.  >:(

Als ik een veertje kan vinden in volgende vorm en dit dan rond het asje kan plaatsen, een kant in de motorblok vast zetten en de andere aan de slagboom dan zou dat wel kunnen werken. Zo is het veertje ook bijna niet zichtbaar aangezien het tussen de motor blok en de slagboom zit.

Misschien kan ik zelf een veertje buigen uit dat verenstaal van 0.1 mm of 0.2 mm van bij fohrmann. (moet ik nog wel bestellen)

Michiel en Jean, jullie hebben misschien wel gelijk wat betreft de servo, hoe groter de uitslag hoe soepeler die lopen, nu met de OC32 kan je wel 4 verschillende servo instellingen gebruiken, S, M, L en XL die bepalen mee het aantal stappen waarmee de servo geregeld worden, bij S is dan de max uitslag klein maar meer nauwkeurig en soepeler. Maar ik ga nog wel bekijken hoe ik eventueel de uitslag van de servo groter kan maken. Een extra reductie/hefboom wil ik vermijden omdat je dan weer extra speling gaat creëren. Ik dacht van op de servo arm eventueel een extra plaatje te bevestigen zodat ik het montage punt dichter bij de as kan brengen waardoor automatisch de uitslag groter word.
De boom beweegt ongeveer 80° en de afstand van de as naar het bevestigingspunt is 3 mm, dus als ik op de servo ook op 3 mm van het aspunt blijf moet de servo ook 80° draaien.

Allemaal theorie maar we gaan het proberen, eerst eens gaan rommelen en een floppy zoeken om een veertje te vinden.

Dirkh

Theorie van de veertjes, ik weet het niet. Ik heb nog enkele floppy's gevonden en het veertje eruit gehaald, dat is dus verenstaal van 0.2 mm.
Maar dat verdomde ding (overweg) is zo klein dat ik het veertje niet geplooid krijg zoals ik wil, heb er ondertussen al een verprutst.
Ik heb eerst geprobeerd van het oogje van het veertje kleiner te maken (asje is 0.5 mm) maar dat is al mislukt, ik heb geen tang waarmee ik een zo klein stukje voldoende kan vasthouden om de kleine radius te plooien.
Tweede poging was dan maar een stukje in een V vorm te maken, maar dat heeft niet genoeg veerkracht, na 2 maal over en weer te bewegen is de veerkracht weg. Trouwens ik heb eerst nog kleinere boortjes nodig, nu is het kleinste 0.5 mm en dan is er teveel speling.

Nog eens goed nadenken van hoe ik dat ga oplossen, liefst zonder veertjes, het is zo al prutswerk genoeg.

marc goovaerts

Misschien een te simplistisch idee, maar als je een veertje (om het even welk dan) nu eens net zoals je servo onder de tafel bevestigt ?

Michiel

Een wilde gedachtekronkel, maar mogelijk kan je je "veer" magnetisch oplossen. In het kontragewicht kleef je een magneet, dat een vast mageet aantrek (of afstoot naargelang de opstelling). Men heeft al heel kleine magneetjes met veel kracht. Maar, de twee magneetjes vooral niet tegen elkaar laten komen, want dan kleeft het meteen te hard. Nogmaals, het is een wilde kronkel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Ben eerder aan het denken aan de oplossing van Dirk, schuin werken met de bediening.

ik dacht van eventueel een klein buisje (ik heb er hier van 1 mm buiten diameter, 0.8 mm binnen diameter) een beetje te plooien, dan kan ik gewoon een groter gat boren en dat nadien dichtsmeren. Dan met verenstaal van 0.2 of 0.1 door het buisje de aandrijving maken. Aangezien dat verenstaal van 0.2 mm al vrij flexibel is denk ik dat ik wel de bocht kan laten maken zonder teveel druk uit te oefenen op de overweg.
Of eventueel gewoon en visdraadje dat nog iets stevigheid heeft, er moet bijna geen kracht op de slagboom komen om die te laten bewegen.

Zoiets

Ga ik eens testen met een stukje visdraad.

Dirkh

Verdorie, de oudste zoon heeft de visbak mee, geen visdraad meer te vinden in huis. >:(

Michiel

Niet erg, onzichtbaar garen is veel dunner. In elke supermarkt te koop bij de naaiartikelen.  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Dirkh op 09 mei 2014, 12:19:44 PM
Verdorie, de oudste zoon heeft de visbak mee, geen visdraad meer te vinden in huis. >:(

Moeder de vrouw haar gordijnen demonteren...die zijn meestal genaaid met zeer dunne nylondraad,te vergelijken met visdraad,maar dan véél dunner en toch sterk! ;D

;)

Dirkh

Voila eerste test gelukt, alles is nog los dus de bewegingen zijn nog niet helemaal goed maar het principe werkt.
ik heb even dunne lakdraad gebruikt in afwachting van de visdraad of nylondraad.
Het asje is achteraan nog niet geborgd waardoor de boom niet helemaal correct beweegt.

In open stand :

in gesloten stand

Slechte kwaliteit van film maar ik heb geen camera dus met een oude olympus C-350Z camera een filmpje gemaakt.
De beweging val mee ik moet ongeveer 0.7 mm draad beweging hebben tussen de gesloten en open stand dus dat valt voor de servo ook weeral mee.
Filmpje
http://youtu.be/rM9w4Rums74

Nu nog de goede draad vinden en we kunnen starten aan de definitieve versie.

Steam.N

Proficiat, Dirk !!!
Tof dat je het hebt kunnen oplossen.   8)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Tof opgelost Dirk, blijf dit aandachtig volgen aangezien ik op mijn baan 2 overwegen krijg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

HYA

Fijn stukje mekaniek Dirk   8)