Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Foto's zijn inderdaad onverbiddelijk  ::)
Maar ik vind je raampje - ook door de loep - prima geschikt  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Een testje van hoe klein ik kan gaan met de plotter om eventuele details te kunnen maken, het is nog wel uit papier dus de hoekjes en randjes zijn niet zo goed, ik kon ze niet volledig doorsnijden met de plotter omdat mijn snijmat een beetje versleten is en het papier niet zo goed meer op zijn plaats houd. Dus heb ik nog manueel de hoekjes moeten proberen los te snijden en met papier zo dun is dat bijna onmogelijk.  De afmetingen van de houder en bordje samen , breedte 8mm en hoogte 10 mm.
Straks eens proberen met een stukje styreen van 0.25mm. Eigenlijk zou ik voor deze stukjes nog dunner styreen moeten vinden van bv 0.1 mm of 0.15 mm maar ik weet zelfs niet of dat bestaat. 0.25 mm is 4 cm en eigenlijk redelijk dik voor een bordje.
Volgende stap gaat dan zijn van een bordje te printen en dat erop plakken. Maar daarvoor moet ik eerst eens langs bij de zoon want mijn printer van 15 jaar oud kan die resolutie niet aan.

De witte vlekjes zijn reflecties van de loep, voor de foto heb ik het op het testhuisje bevestigd.

En hier het resultaat in styreen

marc goovaerts

Papierdun styreen bestaat wel. Vroeger zat er steeds zo'n velletje bij Airfix 54 mm-soldaatjes om ermee gordels e.d. te maken. Maar waar het te vinden is, is een andere vraag...

Steam.N

Yep.  Bij een Evergreen setje van folie in verschillende diktes, zit er telkens een 0.10mm stuk bij.

Dirk,  je bent erg goed bezig.
Eens geschilderd, en met een bedrukt vlak, zal het uithangbord erg mooi zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik heb net het uithangbord uit overhead sheet uitgesneden. 0.1 mm dit en snijd nog mooier dan de styreen plaat.
Normaal kan ik vanuit het programma printen met registratie markers zodat ik rechtstreeks op de overhead kan printen en nadien uitsnijden. Zal ik eens moeten testen, anders eens kijken welke verf er op de overheadsheet pakt en dan gewoon zwart verven.

mahtoska1

Ik wist niet dat een snijplotter zo fijn werk kon maken.
Goed bezig!

Dirkh

Het kan nog beter, deze is gemaakt door de software een tekening te laten traceren, als ik het zelf teken kan ik lijnen recht maken en zou de dikte overal gelijk blijven, nu bv onderaan is de lijn niet recht waardoor de onderkant niet mooi is, ook het bordje staat een beetje scheef.
Het moeilijkste met de plotter is de tekening correct maken rekening houdende met de beperkingen van de plotter.
Het tekenen van rechte lijnen is geen probleem maar gebogen lijnen daar is die software niet zo goed in. Volgende test gaat zijn van een tekening te maken in visio en dan exoorteren als dfx, dat formaat ik dan weer inlezen in het plotter programma.

Dirkh

Eigen tekening gemaakt en dan uitgesneden uit transparant. Rechts het uithangbord van de tekening getraced, links zelf getekend.

Ik heb het maar snel even een kleurtje gegeven voor de duidelijkheid.

Nu ben ik overtuigd dat ik met de snijplotter de nodige stukken kan maken voor de huisjes, de productie kan nu beginnen.
Dus terug naar het tekenprogramma met de nodige notities waar allemaal rekening mee gehouden moet worden bij het uittekeken.

Gerolf

Mooi gedaan, Dirk  8)
Stel dat je die overhead eerst bedrukt, zou je dan exact kunnen uitsnijden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

In theorie met die Robocoupe wel. Maar ik ben benieuwd naar de praktijk !
Ik ben zelf al heel lang aan het twijfelen om er zo eentje aan te schaffen. Maar maken ze die nog ?
Ik heb de indruk dat hij vervangen is door een grotere, de Silhouette Cameo.
Maar die zou dan weer niet meer rechtstreeks te combineren zijn met Adobe Illustrator.
Dirk, waar heb jij de jouwe gekocht ?

Dirkh

Ik heb een silhouette portrait kleine broertje van de silhouette cameo en ook iets goedkoper.
Die komt van plot4fun of zoets ergens in Nederland, bij creabest zijn ze ook te vinden.

Wel Max 0.5 mm in styreen, karton gaat in princiepe tot 0.8 mm maar ik heb al ondervonden dat je lang moet zoeken naar de juiste papier en karton soorten om kleine dingen uit te snjden.
Styreen 0.25 mm moet bv 3 maal gesneden worden, de overhesd shert kan in tweemaal, het is wat zoeken naar de juiste instelingen per materiaalsoort.
En het belangrijkste de manier van tekenen om een goed resulaat te bekomen.
Voor ilustrator is er apart een plugin te kopen waardoor je rechtstreeks uit ilustrator kan plotten.
Zelf gebruik ik de bijgeleverde en gratis te downloaden software silhouette studio. Ik heb wel de designer editie gratis erbij gekregen via een actie, enige verschil is dat je svg en dxf files kunt inlezen.

Normaal zou het mogelijk zijn die overheadsheet eerst te bedrukken en dan uit te snijden, via de software worden er dan 4 markeringen in de hoeken mee afgedrukt en die dienen dan als referentie voor het snijden. Met papier heb ik het al eens gedaan en dat is zeer nauwkeurig.
Ik heb alleen tijfels of die markeringen wel gaan gedetecteerd worden op de overhead. Met papier heb je zwarte op wit, met de overhead enkel een doorschijnende sheet.
Ik zal het morgen eens proberen en het resutaat laten weten.

marc goovaerts

Je kan op de achterkant misschien een witte zelfklever aanbrengen achter die paskruisen ?
Als ik het goed begrijp print je vanuit het programma van de snijplotter ?

Ik had ergens het idee om te printen vanuit het ontwerpprogramma (voor mij Illustrator, maar dat kan exporteren naar dxf) en dan met het programma van de plotter te snijden...
Maar ik vind nergens hoe ik dan die referentiemarkeringen in het ontwerp moet voorzien.

Dirkh

Dan heb je de plugin nodig, bij hobbyplotter.de kan je een test versie gratis downloaden, kostprijs dacht ik een 50€.
Heb je zelfs meer mogelijkheden dan met het programma van de plottee je kan dan per laag of per kleur instellen wat moet geplot worden en rechtstreeks uit illustrator plotten.
Ik heb het geprobeerd met inkscape en dat werkt goed, enkel probleem met inkscape, daar kan je niet goed werken met maten in mm, inkscape is gebaseerd op 90 dpi of zo iets en krijg je altijd afwijkende maten. Coreldraw en illustrator zijn te duur voor mij.
Daarom werk ik nu maar met het bijgeleverde programma, wel soms wat omslachtig er omdat je niet met lagen kan werken enz. Bv voor de ramen zou het eenvoudiger zijn als ik de 3 lagen ook in het programma in verschillende lagen kon tekenen, nu is het moeilijk om overlappende lijnen te; selecteren.
Vooral tekenen van gebogen lijnen is vrij moeilijk.

mahtoska1

Hey Dirk,
In je draadje heb ik ergens gelezen dat je breedte van de stijlen 0,25mm zijn. Denk je dat dit nog smaller kan? Heb je dit getest?
Ik ben zeer geinteresseerd in hoe smal je kan gaan. Ik bouw zelf in Z.

Dirkh

Ik heb ooit ergens gelezen dat de resolutie 0.2 mm was. Vraag me af of dat klopt.
Zelf vindt ik die 0.25 mm al een min,zeker om het materiaal onbeschadigd van de snijmat te halen.