Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Blijkbaar zijn er verschillende ondersteuningen te vinden , zowel rechte als schuine en ook bruggen zonder de ondersteuning









Als ik het zo bekijk kan is de brug zelfs laten zoals ze is, de tweede foto is ongeveer hoe ik het in gedachten had (buiten de kleur) , maar die reling ongeveer wilde ik ook plaatsen alleen moet ik terug gaan zoeken waar ik ze gevonden had en ze bestellen. Dus ipv 92 stukjes te maken voor de 2 bruggen en die dan nog te schilderen, ga ik ze maar laten zoals ze is , dan kan ik verder. Het is mogelijk in het echt zoals ze nu is volgens de tweede en derde foto.

Sattrickske

Ofwel de afgeschuinde, ofwel geen.
De overhanging is niet groot genoeg vind ik om steunen te moeten plaatsen.

Dirkh

Even een tussendoortje. Omdat ik nog nooit een rivier in model heb gemaakt ben ik maar begonnen met een klein teststukje te maken.
Het begin, met schuimkarton snel een klein bruggetje gemaakt. Enkel overschotjes styreen met daarover wat papieren zakdoekjes gedrenkt in verdunde houtlijm , hierover komt dan nog een laag papieren zakdoekjes gedrenkt in gips (ik heb ondervonden dat de gipslaag dan beter houd en steviger is)



Al een beetje kleur en wat steentjes geplaatst, nu moet het even drogen. Ik heb wel te snel de kleur van het water aangebracht (blauw groen) waardoor deze wat doorgetrokken is. Dat moet ik nog wat corrigeren als alles droog is.
Dat is al één punt dat ik moet onthouden, wachten tot de verf van de rotsen enz.. droog is voor ik de kleur van het water aanbreng.  Bij het kleuren van de rotsen speelt dat niet zo een rol enkel bij het dry bruschen moet de verf al droog zijn, voor de ander keuren wacht ik gewoonlijk niet zodat alles een beetje door een loopt.
De kleuren van de rotsen en de vorm van de rotsen is snel gemaakt omdat het maar een proefstukje is waarbij het vooral gaat om het water en niet zozeer om de omliggende rotsen.





Aan de linker zijde komt een kleine waterval om dat ook te testen.

Alles sluit nog niet volledig aan maar het is een proefstukje dat op een uurtje of 2 gemaakt is. 
Als het water gegoten is zal ik de brug vastzetten en bijwerken.
Nu even alles laten drogen, nog wat groen aanbrengen en wat afval hout en dergelijke en dan komt de grote test ! Water.
Ik heb hier een busje woodland scenic water effects en een learing kit river/waterfall ook van woodland scenic.
Morgen het moment om die een uit te testen als alles gedoogd is, nog nooit water gemaakt dus ik heb een beetje de bibber. :-\

Als er iemand nog goede tip heeft voor aleer ik begin met het water, die zijn altijd welkom.

PeterVG

Tof Dirk
Je doet me watertanden ;D

Zelf heb ik nog geen riviertje in model gemaakt. Veel raad kan ik dus niet leveren. Een leuke youtube link wel:
https://www.youtube.com/watch?v=FsG1ZFvWzdU

Ik ben benieuwd naar je vervolg.

Steam.N

Mooi teststukje, Dirk !  God geslaagd  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske

Goed bezig Dirk, dat was wat ik bedoelde...en nu inkleuren, zand en stenen er in doen en eventueel plantage aanbrengen voor je water gaat gieten..

Hier vind je mijn manier van werken, gebruik wel geen zakdoekjes, omdat nogal poreus zijn...

http://www.colsonit.be/foto/bergen-rotsen.pdf


Sattrickske

En daar doe jij 2 uur over :o?  Ik heb daar een ganse dag voor nodig!  Ik ben benieuwd naar het water...

Dirkh

Citaat van: Sattrickske op 27 oktober 2014, 12:32:56 PM
En daar doe jij 2 uur over :o?  Ik heb daar een ganse dag voor nodig!  Ik ben benieuwd naar het water...

Een hele goede hulp daarbij is een oude haardroger, ideaal om de droogtijden te verkorten, en het is in N dat is kleiner dan Ho en dus sneller. ;D

Kautenbach

mooi brugje geworden, hier beginnen de vingers te jeuken als ik je zo bezig zie ;)

Dirkh

Het eerste laagje water is gegoten en het resultaat is totaal niet naar mijn zin. Volgende keer geen blauw groene kleur meer aanbrengen of veel minder. Nu is het weer wachten tot morgen om met die water effects eens te spelen. Het is allemaal nog maar net een uurtje of 2 geleden gegoten dus het uiteindelijke effect is nog afwachten. Volgens de handleiding moet dat spul 24u drogen. Dan kan ik pas het water effect aanbrengen en dan terug 24u wachten om het resultaat te zien. Ben benieuwd.







Hier zie je duidelijk wat verlichting en afstand betekend, als je deze foto vergelijkt met die van mijn vorige post, zie je hier duidelijk dat het bruggetje snel is gemaakt en geschilderd. Het staat er nog los op en wordt misschien nog aangewerkt.



Mijn doel is totaal niet bereikt. Dit was ongeveer wat ik in gedachten had.



loebaske

Wat wou je hier ons vertellen en wijs maken...dat je geen ervaring heb...amaai dat is toch behoorlijk geslaagd Dirk

Koen

Ja Dirk. Knap werk  :P  :P  :P.
Ik ben benieuwd naar het vervolg. Voor mij is het alvast heel leerrijk!!!
Als ik de foto's van het model en van de streek zie, dan doet mij dit watertanden. Ik heb nu al zin om aan de scenery van mijn baan te beginnen maar eerst moet het technisch plaatje volledig klaar zijn.
Modelbouw is vooral geduld hebben hé.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

Dirk,

Dat effect bereik je toch behoorlijk, hou er rekening mee dat je voorbeeld rivier vele malen breder is, jij hebt "slechts" een stroompje. Misschien geen blauw toevoegen, en de bodem voor het water op diepe plekken wat donkerbruin kleuren (of donker zand op de bodem)

ik vindt het er prima uitzien. evt nog wat meer losse stenen?

Dirkh

Citaat van: Koen op 27 oktober 2014, 18:15:17 PM
Ja Dirk. Knap werk  :P  :P  :P.
Ik ben benieuwd naar het vervolg. Voor mij is het alvast heel leerrijk!!!
Als ik de foto's van het model en van de streek zie, dan doet mij dit watertanden. Ik heb nu al zin om aan de scenery van mijn baan te beginnen maar eerst moet het technisch plaatje volledig klaar zijn.
Modelbouw is vooral geduld hebben hé.

Ja Koen, ik wil ook nu eerst mijn sporen leggen en testrijden, ik zit echter met het probleem dat om module 1,2 en 3 te laten aansluiten er een brug moet staan. Dus ben ik verplicht van op modul 2 de rivier al eerst aan te leggen zodat die brug geplaatst kan worden en ik de sporen verder kan leggen.

Ik dacht hier een hoop tips en opmerkingen te krijgen om mijn riviertje mooi te krijgen maar het is precies anders om aan het lopen, ze komen hier spieken. ;)

Sattrickske

Ik vind je test meer dan geslaagd, maar ik begrijp dat je niet 100% tevreden bent over de kleur.

Welk riviertje probeer je nu eigenlijk te bereiken?  Want je fotos tonen 2 verschillende:
- de eerste is snelstromend, dus troebel water om er veel steengruis in zit
- het tweede is meer stilstaand, dus helderder
Omdat het telkens om bergriviertjes gaat met smeltwater van vermoedelijk gletsjers heb je die typische blauw/groen/grijze kleur.  Ik ken het product van Woodland scenics helemaal niet, maar zou je het niet kunnen mengen met pigmenten om dezelfde kleurschakering te krijgen als op je fotos?