Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Citaat van: gardevil op 20 oktober 2014, 21:20:46 PM
Dirk,

je video staat nog privé.

Merci om erop te wijzen, het zou nu aangepast moeten zijn.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Rare jongens die Fransen. Ik was net op google streetview aan het kijken waar ik de signalisatie voor de trein moest plaatsen, links of rechts. Nu vindt ik de borden rechts terug en de lichtsignalen de ene keer links en de andere keer rechts.

Als je op onderstaande link kijkt zie je rechts van de spoorweg een bordje met "FEU PN".

https://www.google.be/maps/@43.9522555,6.8788121,3a,35.2y,83.74h,73.53t/data=!3m4!1e1!3m2!1sffgi8_JpeD5ojsESoBnDXg!2e0

Volg je de baan dan kom je aan de overweg en zie je net voor de overweg een signaal staan aan de rechter kant.

https://www.google.be/maps/@43.9519171,6.8809016,3a,37.4y,56.05h,75.72t/data=!3m4!1e1!3m2!1sQo95HLkRTy2ZlVSPXOS5-w!2e0

Nu steken we de overweg over en wat vinden we aan de andere kant, een signaal links.

https://www.google.be/maps/@43.9521956,6.882216,3a,30.6y,209.24h,77.75t/data=!3m4!1e1!3m2!1s8MK99uKWISHc78nnRih7uA!2e0

Wat is het nu? Regels zijn er blijkbaar niet, we zetten die signalen maar waar we willen. Met een Franse slag zullen we dan maar denken. Of zou het richting afhankelijk zijn ?

Dirkh

Ben nog verder aan het zoeken, volgende overweg op hetzelfde traject.

Totaal ander type sein, maar zelfde functie en rechts
https://www.google.be/maps/@43.951487,6.824177,3a,33.3y,112.33h,80.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1sVpmccSWSn6xHuFGsOuvEkw!2e0

Aan de andere kant van de overweg ook rechts

https://www.google.be/maps/@43.9515498,6.8255745,3a,27.7y,295.89h,82.07t/data=!3m4!1e1!3m2!1sQFI0Gds7yak29TKyKeKZ0g!2e0

Ik zal er maar van uitgaan dat ze soms links kunnen staan en soms rechts, wel meestal rechts, natuurlijk heb ik mijn eerste sein links geplaatst omdat ik mij baseerde op volgende situatie.

https://www.google.be/maps/place/Puget-Th%C3%A9niers,+Frankrijk/@43.9333964,7.1204982,3a,15y,236.25h,87.99t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYG9VgPbJblTRcdr_h-SuDA!2e0!4m2!3m1!1s0x12cc460d60f731c9:0x29a9c089e1c44c41

T'sal wel goed zijn zekers.

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 21 oktober 2014, 10:49:45 AMT'sal wel goed zijn zekers.

Denk ik ook. Je hebt het zorgvuldig opgezocht, dus ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Vandaag nog even terug het pluimkarton van onder het stof gehaald. Ik ben begonnen met een poging om het kerkje te maken in pluimkarton. Op schaal N niet evident maar het begint te lukken. Enkel de portieken en ramen lukken niet zo goed, daar moet ik nog eens op oefenen.

Ik heb me gebaseerd op volgend kerkje



En dit is een eerste poging voor de voorgevel die in de vuilbak gaat verdwijnen.


Sattrickske

Is zeker niet slecht voor een eerste poging.  Maar je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt met die gotische en romaanse bogen.
Ik zou 'm niet weggooien maar eerder de bogen verder uithalen en het binnenste gedeelte vervangen door styreen of plastic card; de buitenste bogen zien er mij meer dan goed genoeg uit.  Persoonlijk vind ik dat je met styreen veel nauwkeuriger kan werken dan pluimkarton.

Steam.N

Lijkt me ook, Patrick.
De binnenste boog zit iets mis ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik vind het heel mooi gedaan  :)
Maar mij lijkt pluimkarton toch iets te kwetsbaar voor een gebouw in N  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Vertrek eens van een Slater plaat met natuursteen-patroon, en doe de deur- en raam-omkaderingen dan met Evergreen profielen ...
Je zult een strakker resultaat bekomen.
De deuromkadering met dikkere profielen, zodanig dat je met elke boog een stukje naar achter kunt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Hier komt de vraag natuurlijk, waar halen jullie die Slater platen en evergreen profielen. Afgelopen weekeinde heb ik maar één handelaar gevonden die zulke platen had en dan nog voornamelijk enkel HO platen, er zat niets bruikbaar tussen voor N.

Ik dacht eens te experimenteren met het schuimkarton maar het is zoals Gerolf zegt nogal broos voor N. Voor een brug of tunnelingang is het best bruikbaar maar voor die huisjes en andere structuren is het nogal broos alhoewel het te doen is.

Voordeel van schuimplaat is dan weer dat je gemakkelijk diverse patronen kan inkrassen en het is gemakkelijk te snijden, schuren enz.  en ik heb direct de dikte van de muren. De meeste van die kerken hebben muren van een halve meter of meer dik en met plastic card zou ik dan voor elk raampje nog een omkadering moeten maken.

De uiteindelijke sterkte van de structuur in schuimkarton valt best mee als je aan de binnenzijde de nodige verstevigingen aan brengt. Die tunnel galerij is ook vrij stevig en kan gerust wat gewicht en handeling verdragen.

Ik ben maar aan het experimenteren, ik ga nog een poging wagen, maar dan eerst mallen snijden met de snijplotter zodat ik die kan gebruiken om de vormen beter uit te snijden en te vijlen. Als dat niet lukt zal het slaters plaat worden.

Steam.N

St.Kat.Waver: Artobi
Antwerpen: Verschooten

Zeker op heel veel andere plaatsen, maar mij onbekend.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik zal volgende keer als ik naar gasthuisberg moet nog eens langs artobi passeren, hebben die ook voor schaal N de platen in voorraad, en waar staan die dan? Vorige keer heb ik die gemist denk ik.

Nog wat verder geëxperimenteerd zonder mal nog steeds, dus de rondingen kloppen niet.

Rond de boog een extra laagje gelijmd en afgeschuurd tot de juiste dikte en met 0.3mm draad een extra randje geplakt. Binnen de deur en raam met dunner schuimkarton een randje gemaakt. Het is allemaal maar om te testen, de afmetingen en de vormen zijn nog niet helemaal zoals het moet.

Ik heb er ook al een eerste laagje verf opgezet zodat ik straks de voegen kan bijwerken om het resultaat van het krassen te testen.





Ik denk dat het mogelijk gaat zijn. We zullen wel zien.