Bein und Steinbruch

Gestart door Kees-Jan, 05 november 2013, 21:30:19 PM

Kees-Jan

Afgelopen Weekend inspiratie opgedaan tijdens de München reis. Op de heenweg door eindeloze bossen gereden en het volgende mini baantje bedacht:

Bein und Steinbruch.

Een kleine halte ergens in Thüringen met een steengroeve. Af en toe komt er een klein boemeltje voorbij wat 3 richtingen weer uit kan (fictief). Een oude diesel rijdt de wagens onder het vulstation en een treintje vertrekt weer.


Bein und Steinbruch by Rail-Kees, on Flickr

Dit baantje is weer eens wat anders qua landschap. Veel dennenbomen en rotsen deze keer. De huisjes maak ik zelf weer  ;).

Streefdatum voor de eerste tentoonstelling: ergens begin 2015  ;)



evan

Succes en veel plezier!

Het lijkt me en leuk thema!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kees-Jan

Hallo Evan,

Dank u.

Het materieel is er voor een deel al:


PMT_003 by Rail-Kees, on Flickr


pmt_001 by Rail-Kees, on Flickr


PMT_002 by Rail-Kees, on Flickr

Dirky

Leuk onderwerp... spoor 1? en nog een baantje met een kraan?

Kees-Jan

Kijk eens naar de koppelingen Dirky.

Het is H0 en geen spoor 1. Met spoor 1 ben ik heel andere dingen aan het bouwen (voor me zelf in mijn nieuwe kleine hobbyruimte van 120m2).

Dirky

tja, mijn bericht was net weg vóór ik de foto's zag...

120m2 is wel de moeite! Daar kan ik niet tegen op.  ;)
Ik heb vandaag de dag zowat 8m2 ter beschikking voor iets wat op een baan zou moeten lijken. Da's maar 112m2 minder!  :D

Ik volg dit zoals gewoonlijk...  :)

Kees-Jan

Het zichtdeel gaat zo worden:


DR baan Bein und Steinbruch versie 3 by Rail-Kees, on Flickr

Voor de timmerman een schetsje gemaakt van het zichtdeel:


3d bein und stein by Rail-Kees, on Flickr

Inmiddels zijn de rails besteld. Tillig Elite voor het zichtdeel. Piko A gleis voor het schaduwstation.

erik50

#7
Ziet er goed uit en ga het zeker blijven volgen, vooral omdat ik zelf niet de plaats heb om een grote baan te bouwen.
Wat zijn de maten van de baan?
En hoe zou een Belgische variant er uitzien van deze baan.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Peter

Prachtig. Zoals we je kennen gaat dit weer iets worden om van te smullen.
Ik dacht direkt als ik de baureihe 98 zag aan het modelletje van jaren gelden van Merker & Fischer dat ik voor iemand gebouwd heb
Ook de titel vind ik goed gekozen. Lijkt een beetje op het Duitse "Hals und beinbruch"
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Kijk das goed om te horen en ook hier de vorderingen te blijven melden. Dank u.

De Belgische variant zou iets met een (basalt of grind) overslag kunnen zijn of een laadperron waar boomstammen geladen worden.

Het lokje is van PMT en kan digitaal rijden na insteken van een decoder.





Kautenbach

hey Kees Jan,

Met wat voor gertrokken materieel ga je rijden? met name natuurlijk interessant als je een echt werkende groeve wilt maken, komen daat van die Talbot onderlossertjes op te rijden? of passen die niet in een DDR baan?

Kees-Jan

Hallo Wim,

Ben nog op zoek naar geschikte wagens. Openbakwagens zou kunnen maar ook onderlossers. TP III is wel te vinden van piko, tillig en brawa.

Gerolf

Mooi project, man. Ik volg (uiteraard)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

#13
Na veel zoeken op het net vond ik deze:


Cement works and Bahnübergang, Oberrohner Kalkwerk ,Oberrohn, Thüringen. Aug 1991 by sludgegulper, on Flickr
(foto mag gebruikt worden van de eigenaar)

Dit gaat de Basis worden voor het vulstation (in dit geval kalk).

jacques timmermans

Kees-Jan,

Wat vind je van deze steenverlading in Heberndorf, Thüringen? Hiervan heb ik een kleine 100 foto´s.





Jacques Timmermans