Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Bein und Steinbruch

Gestart door Kees-Jan, 05 november 2013, 21:30:19 PM

sneeuwregen1

Prachtige start. Geniet van je spoor 1 creaties dus ben benieuwd naar een H0 baan!

Groet,

Daniel

Peter

CiteerHet lokje is van PMT en kan digitaal rijden na insteken van een decoder.

Hoi Kees-Jan,

Ik bedoelde ook niet dat dit mijn lokje was. Het M+F lokje is trouwens ietsje anders. Ik heb enkel nog de Br. 89.7 (T3) van M+F in DRG versie

Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Mooi Jacques! Zit daar nu een schuifbrug (Schiebebühne) naast? Deze is zeker ook erg mooi!

Geen probleem hoor Peter  ;).

En ja Daniel H0 is ook wel weer leuk zeker als je bedenkt dat het in spoor 1 wel erg hoog wordt:


b_und_s_001 by Rail-Kees, on Flickr


b_uns_s_002 by Rail-Kees, on Flickr

(in spoor 1 bijna 70cm hoog)

jacques timmermans

Inderdaad Kees-Jan, voor het gebouw bevindt zich, zoals je aanhaalde, een schuifbrug die voor het beladen van de vierassige van draaistellen voorziene wagens diende. Achter de laadinstallatie waren de opstelsporen gelegen, waarop de wagens gerangeerd werden. Omdat dit alles nogal tamelijk kort was, bevond er zich tussen de rangeersporen een meegebogen DKW, die het rangeeremplacement met de rechts gelegen doorgaande spoorlijn verbond. Interessant thema om in elek spoorgrootte na te bouwen.

Jacques Timmermans

Kees-Jan

Ja das zeker leuk om na te bouwen. Het lijkt wel of de wagens er onderdoor getrokken werden met een kabel. Op de ene foto is een rol te zien. zo'n kleine rolbrug is zeker het overwegen waard (ook in spoor 1 voor een diorama met het gebouw wat ik vandaag in elkaar gestoken heb).

Kautenbach

geweldig thema, helemaal  als je zoiets werkend krijgt, ik vindt die met die rolbrug wel heel stoer, en lekker compact, kan heel mooi worden

Kees-Jan

Jacques heeft me weer aan het tekenen gezet met zijn foto's...... Waarvoor dank! Dit voorbeeld geeft veel meer speel mogelijkheden met koploper.

Met als onderstaand resultaat:


pmt baan versie 6 by Rail-Kees, on Flickr

Nu nog maar even een extra Baeseler bestellen.

jacques timmermans

Kees-Jan,

Op volgende links
http://www.google.de/#filter=0&q=schotterverladung+heberndorf en
http://www.sormitztalbahn.de/sormitztalbahn/anschluss/awanst/home.htm

staat er enorm veel informatief beeldmateriaal van de steenverlading in Heberndorf. Misschien krijg je hiervan nieuwe inspiraties, vooral met betrekking op de situatie van het originele railplan en de wijze waarop de wagons verladen en gerangeerd werden.

Jacques Timmermans

Kees-Jan

Jacques die had ik ook al gevonden nav je foto's. Was direct aan het zoeken gegaan en de site gevonden.

In H0 geeft het de mogelijkheid om de wagens 1 voor 1 onder de vultrechter heen te duwen (waarbij ik de lok van de trein ook via de Schiebebühne laat omlopen en de trein er onderdoor laat duwen). Een tweede lok kan precies op het kleine stukje rails rechts van de Schiebebühne staan en iedere keer een wagon opduwen (ipv de tractor).

Daar dit wel erg leuk is heb ik ook iets in spoor 1 bedacht:


spoor 1 kalk by Rail-Kees, on Flickr

Hier zou het leuk zijn alles met de hand te kunnen bedienen en een Kö te gebruiken om de wagens één voor één weer op te duwen.

Kautenbach

 ;D ;D ;D

heel fraai allemaal, wel beetje jammer dat er al iemand (wel logisch dat ie het bouwt) er ook al mee bezig is, is het niet wat voor bv Gerolf om op HO een radiografisch bestuurbaar trekkertje te maken ;)

die sfeer is wel top op die 1e link

Gerolf

Telegeleid tractortje in H0? 'tuurlijk, kleinigheidje  ::)  ::)
Tractor die door een stel magneten wordt meegetrokken lijkt me eenvoudiger ...

Een Köf mee op de Schiebebühne is het eenvoudigste, maar kan volgens  de foto's nét niet,
klein compromisje moet kunnen: wie houdt je tegen om die rail ietsje te verlengen?

Een lier imiteren (dus de wagens op één of andere manier bewegen), is dat misschien een optie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Gerolf,

Dit zou eventueel kunnen:


B&S_002 by Rail-Kees, on Flickr


B&S_001 by Rail-Kees, on Flickr

Een lok duwt de trein op tot er een wagen onder het laadstation staat. Deze wordt gevuld en de trein duwt de wagen op de Schiebebühne. Op de Schiebebühne gaat de wagen naar het voorste spoor en de Köf duwt de wagen weer weg om vervolgens weer op z''n plaats te gaan staan.

Gerolf

Ook een mogelijkheid, maar - tenzij de vultrechters uiterst links in het gebouw zitten - moet de loc van de te vullen wagens telkens vooruit en achteruit gaan: Gevulde wagen op de rolbrug, en daarna terug wat achteruit om de volgende lege wagen juist te zetten.
De ontkoppelaar moet dan mogelijk op een vervelende plaats staan

Het lijkt me ook nogal "duur" voor een bedrijfje om twee locs te gebruiken voor één handeling.
Het is logischer om een kleine vrachtwagen te gebruiken, die ook nog andere taken kan uitvoeren
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Een update.


De modules aan de voorkant:

Bein und Stein by Rail-Kees, on Flickr

Er wordt wat landschap in gezaagd.

Bein und Stein by Rail-Kees, on Flickr

De linker kant:

Bein und Stein by Rail-Kees, on Flickr

De bochten zullen straks niet meer zichtbaar zijn en verdwijnen in een tunnel (zowel links als rechts op de baan).

Het schaduw station:

Bein und Stein by Rail-Kees, on Flickr

wordt vervolgd.


Michael

Mooi concept Kees-Jan, ga je deze wissel spoelen gebruiken? Vind deze niet mooi het zijn van die grote knotsen, een paar servo's, kosten weinig en zie je verder niets van.

Succes met de bouw, ik volg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154