Op een zijspoor ... Visalia District

Gestart door GVL, 30 september 2013, 22:37:07 PM

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76


GVL


PeterC

Groetjes, Peter


PeterVG

Heel overtuigend Gino.

Wat de belettering betreft. Mogelijke tips
Afschrapen met een scalpelmes van de witte letterverf. De letters zullen hierdoor al deels vervagen. Dit moet bij de verwering als eerste gebeuren. Voor deze wagon dus niet meer haalbaar. Het uitlopen van de letters lijkt me iets voor olieverf. Hoe dat werkt kan je op youtube vinden. Zoek naar scalemodelmedic,  boxcar weathering.

Welke technieken heb je gebruikt om deze boxcar te verweren?

GVL

Peter en Peter, dank voor de positieve reactie en input. 

Hoe ben ik tewerk gegaan?
Bogies en wielen
De wielen schilderen met Polly S Rust en in de nog natte verf roestbruine en antracietkleurige verfpoeders strooien.  Eens gedroogd het overbodige poeder afborstelen.  Daarna een wash met mijn 'track color' (een mengeling van Polly S Grimy Black en Tamiya Red Brown).  Loopvlakken en aspunten reinigen met de glasvezelpen.  Bogies eerst opruwen met de glasvezelpen en dan schilderen met track color.  Daarna oplichten met wat roestbruin verfpoeder (vooral de bovenkant). 
Dak
Een tweetal washes met verdunde Polly S Rust.  Strijken in de richting die het regenwater zou volgen.  Een beetje isopropylalcohol in de mengeling zorgt ervoor dat de wash beter vloeit en dat de strepen subtiel blijven.  De verdiepte zones van het dak zijn sterker verroest.  Daar een mengeling van Rust, Red Brown, Grimy Black en roestbruin verfpoeder aanbrengen.  De loopplanken schilderen met donkerbruine beits.  Daarna een grijze en okergele wash om het uitzicht van verweerd, afgebleekt hout te bekomen.
Zij- en kopwanden
De plaatsen waar vuil zich ophoopt behandelen met zwarte poederverf (voegen, hoeken en kanten, overgangen tussen kast en chassis ...).  Vertikaal afborstelen.
Controlelaagjes
Als dit alles achter de rug is, zijn de contrasten veel te sterk.  Kleuren verbinden en in elkaar laten overlopen dmv verschillende controlelaagjes. Voor het dak donkerbruin en roest.  Voor de wanden zwart, donkerbruin en (spaarzaam) grijswit.  Voor het chassis, bogies en wielen donkerbruin en roest.  Telkens zeer lichte laagjes sterk verdunde verf en laten drogen om het effect te zien (in dit geval waarschijnlijk zo'n 15).  De wanden lichtjes schuren met staalwol (enkel vertikale bewegingen!) om regenwaterstrepen te simuleren.
Roest op deuren en looprails
Zoals op het dak, Rust, Red Brown, Grimy Black en roestbruin verfpoeder in de horizontale voegen strijken.  Hier iets dikkere laagjes.  Controlelaagje met roest. Uitstekende ribben oplichten met een dry brush van Rust.  Zwart poeder op de vertikale voeg en het loopmechanisme.  Dry brush van Humbrol Metalcote Gunmetal op de hengsels en loopwielen.
Laatste details
Opstaande ribben op dak oplichten dmv dry brush met Rust.  Roest van het dak wat laten overlopen naar de wanden.  Aslagers en veren van de bogies behandelen met Gunmetal.  Bouten op de loopplanken accentueren met roestbruin poeder.  Remslang schilderen.  Ik eindig steeds met een controlelaagje van Grimy Black.  Zwart is volgens mij het meest realistische verweringskleur, veel beter dan donkerbruin, grijs etc.

Hopelijk is dit duidelijk en niet te lang.  Groeten.

Martin Welberg

Grimy Black is eigenlijk geen zwart Gino, het is meer een antraciet met een druppie bruin..

Herwig

Zoiets als  Tamiya (mat) Nato Black XF 69....?

marc goovaerts

Waaruit bestaat eigenlijk een 'controlelaagje' ?

GVL

Martin, correct.  Grimy Black is inderdaad verre van inzwart.
Herwig, zou kunnen maar XF69 zelf nog nooit gebruikt.
Marc, een controlelaagje noem ik een dun laagje verdunde verf, met de airbrush aangebracht en bedoeld om de onderliggende kleuren met elkaar te binden.  Is een term letterlijk vertaald uit het Engels. Geen idee wat het correcte Nederlandse woord is.
Groeten.

marc goovaerts


GVL

Na weken wachten eindelijk de onderdelen voor de detaillering van de wissels ontvangen.  Het betreft de referenties SS-914 (wisselomsteller), SF-926 (puntstuk voor #8 wissel) en RB-920 (steunen voor strijkrails) van Details West.  De versterkingsprofielen voor de wisseltongen (etsstukjes van Proto 87-Stores) had ik nog op overschot na mijn eerdere pogingen om Belgische wissels te detailleren.

Het grootste werk bij de ombouw is het vervangen van het puntstuk en de strijkregels van Peco door die van Details West.  Dit moet met nodige zorg gebeuren.  Ondanks het zeer bescheiden treinverkeer op mijn mini-baantje zijn het toch hartstukken met mangaanstalen inzetstukken geworden die in het echt op druk bereden sporen voorkomen.  De onderdelen van Details West zien er immers zo goed uit dat er moeilijk aan te weerstaan valt.  Ze zijn ook met kleinere toleranties gemaakt, wat het reallisme bevordert en verhindert dat de fijnere code 88 wielen 'wegzinken' als ze het puntstuk passeren.

Het wissel heeft een bruin-zwarte basislaag gekregen.  Daarna heb ik rond de tongen nog wat zwart verneveld en rond het puntstuk roest.  Opnieuw wordt zwart met mate gebruikt ten einde de details tot hun recht te laten komen (alhoewel de bouten op de tongen nog moeilijk waarneembaar zijn na het schilderen). Raillassen en verdere kleuring volgen bij plaatsing op de baan.









Groeten.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

De wissel ziet er werkelijk prachtig uit! Een absolute meerwaarde op een minibaantje of diorama.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw