Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Een brug in Antwerpen: De (oude) Straatsburgbrug

Gestart door Binco, 25 september 2013, 20:25:54 PM

Huugooke

Citaat van: B_Modelbouw op 25 september 2013, 22:07:23 PM
Zoek niet verder naar deze brug, want ze bestaat niet meer en is vervangen door een vaste brug over het Straatsburgbrug ... Bij deze weet je ook ineens de naam van de brug.

Even ook vermelden dat dit een beweegbare brug van het Strausstype was ... Tegengewicht boven de rijbaan en aandrijving via heugelbalken die de brug op vier scharnierpunten doet bewegen.
De Oosterweelbrug is dan weer van het Scherzer type ... Tegengewicht boven de rijbaan en aandrijving via heugelbalken die de brug doen bewegen over een groot rolsegment.
Nee, het is de Albertbrug, en ze bestaat niet meer. Het was wel inderdaad het zusje van de Straatsburgbrug, en dat is nu een vaste brug.

conducteur

Citaat van: B_Modelbouw op 25 september 2013, 22:07:23 PM
Zoek niet verder naar deze brug, want ze bestaat niet meer en is vervangen door een vaste brug over het Straatsburgbrug ... Bij deze weet je ook ineens de naam van de brug.

Even ook vermelden dat dit een beweegbare brug van het Strausstype was ... Tegengewicht boven de rijbaan en aandrijving via heugelbalken die de brug op vier scharnierpunten doet bewegen.
De Oosterweelbrug is dan weer van het Scherzer type ... Tegengewicht boven de rijbaan en aandrijving via heugelbalken die de brug doen bewegen over een groot rolsegment.


Inderdaad, op google earth kun je het huis met garage nog makkelijk herkennen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Binco

Inderdaad, ik denk dat Bert gelijk heeft!

Bij deze is de zoektocht dus beëindigd: de straatsburgbrug!  8)

Bedankt aan iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen, zowel hier als in mijn mailbox!

B_Modelbouw

Kijk ook eens naar de spoorwissel die geen wissel is ... Althans toch niet op de plek waar die niet kan liggen (midden op de brug),
dus laten we de sporen naast elkaar lopen en leggen we de wissel net na de brug.

Mijn favoriete brug blijft toch wel de Petrolbrug (Antwaerps voar Petroleum ;) ), maar ook reeds herleid tot schroot ...
Een foto van de test op doorbuiging bij de indienstneming (stoomlocomotief) en alle ingenieurs van die tijd met kostuum en hoge hoed
koester ik toch wel.       
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


stefanic

Citaat van: B_Modelbouw op 25 september 2013, 22:31:49 PM
Kijk ook eens naar de spoorwissel die geen wissel is ... Althans toch niet op de plek waar die niet kan liggen (midden op de brug),
dus laten we de sporen naast elkaar lopen en leggen we de wissel net na de brug.   
Dat is Strengelspoor. Simpelweg dubbelspoor, maar daar er te weining plaats is op de brug liggen de sporen dichter bij elkaar dan het vrije ruimteprofiel toelaat (wel evident waarschijnlijk).
Dergelijk spoor ligt vandaag nog steeds tussen Geraardsbergen en Edingen, in de tunnel van Overboelare.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Geert

Citaat van: Binco op 25 september 2013, 20:25:54 PM


foto: C. Hertogs

Auto's die rechts rijden, treinen links, en dan staat het licht op groen! Moet soms zeer verwarend zijn geweest.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Rangeerduivel

In die tijd reden er nog niet zoveel auto's hé Geert,
Die Volvo zijn tegenligger is pas een uur later gearriveerd!
Het licht zal waarschijnlijk enkel gediend hebben voor het beveiligen van de geopende brug,en niet voor het treinverkeer. ;)

Eres

Het groene licht is voor het weg verkeer. Als deze brug open moet voor de scheepvaart gaat hij op rood voor het weg verkeer en op groen als de doorvaart voor de scheepvaart veilig is. Maar het is wat je ook zegt een hele mooie oude foto. Mag deze graag zien.

Wim

Herwig

...brug...

alleszins   "om de hoek"   van het oorspronkelijke lokaal  (douanekantoortje) van de MOBOV-club, Antwerpen....

Herwig.

Binco

Citaat van: Herwig op 26 september 2013, 14:21:30 PM
...brug...

alleszins   "om de hoek"   van het oorspronkelijke lokaal  (douanekantoortje) van de MOBOV-club, Antwerpen....

Herwig.

Klopt, maar toen was ik nog geen lid  ;)

Kautenbach

stapvoets en op zicht oprijden door de machinist, incusief een begeleider in een geel hesje ervoor, mooie beelden, die sporen, die liggen in Amsterdams tramnet netzo, daar waar dubbelspoor niet past duwen ze volgens mij zo de boel in elkaar.

Leuk thema voor de Minibaantjeswedstrijd om dit na te maken :)

Binco

#27
Citaat van: Kautenbach op 26 september 2013, 14:38:14 PM
Leuk thema voor de Minibaantjeswedstrijd om dit na te maken :)

Het idee tot reproductie is ook al bij mij opgekomen,
aangezien ik nu aan de opleiding tot Ingenieur ben begonnen leek dit wel leuk natuurlijk (bruggen int klein en groot  ;D).
Een gezond evenwicht tussen studeren en ontspanning moet er zijn, ...

Maar dus eerst voldoende info vinden ...

Minibaantjeswedstrijd? nee, denk het niet. Daar zit een deadline op, en met mijn omstandigheden is dat een slecht idee.
Het moet ontspanning blijven, zonder druk! Als ik er in het weekend eens een uurtje aan kan werken en in de week een beetje kan plannen (voor de werking bijvoorbeeld, want ze moet omhoog kunnen dan  :P) is dat mooi!

Maar niets staat al vast, als het bij deze ene foto blijft dan wordt het quasi onmogelijk om hier een 1/87model van te maken.

We zien wel, maar dit was dus ook de reden van mijn vraag!


Huugooke

Citaat van: Binco op 26 september 2013, 14:51:37 PM
Citaat van: Kautenbach op 26 september 2013, 14:38:14 PM
Leuk thema voor de Minibaantjeswedstrijd om dit na te maken :)

We zien wel, maar dit was dus ook de reden van mijn vraag!
Oh jawel, de Siberiabrug is er nog. Even langs gaan mer de camera.

modèlisme

#29
Het is de Straatsburg brug. Ze was gesitueerd begin van de straatburgdok en op het einde van de verbindingsdok tussen de haven van Antwerpen en het Straatsburgdok.
Het straatsbrugdok was gelegen opwaarts dit verbindingsdok.
Het type is Straussbrug. Dit was de enige dubbele brug ( dubbel wegdek ) bij de dienst voor de Scheepvaart van het type Strauss.
De brug ( enkel rijvak ) aan het begin van het verbindingsdok was eveneens een Strauss type en noemde de Albertbrug en eenzelfde  Strauss type brug was gelegen tussen straatsburgdok en lobroekdok en die brug noemde Luikbrug. Deze lag niet ver van Noorderlaanbrug ( vaste brug )
Ze waren niet van de stad Antwerpen, maar van de Dienst voor de Scheepvaart die dan ook voor het bedienings personeel zorgde.
De Straatsburgdok en de Albertbrug werd dag en nacht bediend, enkel op zondag ( rustdag schipperij ) niet.
s' Nachts ( na 22 uur en tot 06 uur werden enkel schepen met een speciale nachtvergunning doorgelaten. Hiervoor moest de schipper extra betalen.
De huizen waren eveneens van de dienst voor de Scheepvaart. Daar woonde het personeel die de brug bediende. De garage hoorde bij het magazijn van de electrische dienst  ( EMD ) van de Dienst voor de Scheepvaart.
En de auto's moesten wel degelijk rechts rijden ( dubbel rijvak )  enkel als een er goederentrein was konden de auto's niet door. Goederentreinen kwamen enkel 's morgens en 's avonds eentje. Dus druk treinverkeer was er niet.
Als je de foto bekijkt ligt het straatburgdok rechts en het verbindingsdok links.
Het Mobov lokaal was inderdaad in het oude douanekantoortje in het lobroekdok., maar zeker niet aan deze brug.