Peco draaischijf: indexering, aandrijving en digitale aansturing

Gestart door Michiel, 16 september 2013, 09:27:22 AM

jacques timmermans

Proficiat aan de bouwers. Jullie hebben zoals de Duitsers het uitdrukken, "eine Meisterleistung" geleverd. Maar ik heb nog een kleine opmerking wat de wielen betreft: naar jouw zeggen heeft Jean de wielen gedraaid. Waaron heb je dan niet meteen aan de buitenkanten van de loopwielen kleine wielflenzen, zoals bij het voorbeeld, voorzien? Met een draaibank is dit toch kinderspel.

Jacques Timmermans

Michiel

Hallo Jacques,

dat is en terechte opmerking. Ik heb zelf een tijdje liggen twijfelen, wel of geen flenzen. In het origineel ontwerp had ik flenzen aangebracht, maar ik heb deze uiteindelijk niet laten draaien door Jean. Mijn redenering:

Flenzen bij een trein dienen om de trein in het spoor te houden. De trein wordt bijgestuurd door de flenzen. Maar bij een draaischijf is dat anders. De brug zit vast met haar centrale as. Deze kan geen kant op wanneer de flenzen zouden gaan slepen. Flenzen zeggen "opzij", maar de as zegt "kan niet". Een conflict dat naar mijn persoonlijke mening allleen maar zou leiden tot extra wrijving en sleet. Zonder flenzen lopen de wielen mooi vrij over het rondspoor in de kuip.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel, je draaischijf ziet er schitterend uit en met de hulp van Jean draait deze ook nog eens perfect. Nu in afwachting van de stappenmotor. Succes
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Cord

Michiel, je draaischijf ziet er formidabel uit: je houtwerk is helemaal perfect en de afwerking van de zijkant van de "put" is prima geslaagd. Ik zit alleen een beetje te kijken naar dat strooisel op de bodem van je put... als ik heel eerlijk ben had ik daar zelf iets anders op verzonnen.

...en dan denk ik allereerst aan betonplaten met gras tussen de platen.
Succes!
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

conducteur

Ik volg op de voet... Heb je al een oplossing voor een meer 'flexibele' koppeling?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Citaat van: Cord op 27 oktober 2013, 20:52:51 PM
Michiel, je draaischijf ziet er formidabel uit: je houtwerk is helemaal perfect en de afwerking van de zijkant van de "put" is prima geslaagd. Ik zit alleen een beetje te kijken naar dat strooisel op de bodem van je put... als ik heel eerlijk ben had ik daar zelf iets anders op verzonnen.
Ik heb hier wel degelijk over nagedacht. In 1920 was het gebruik van beton nog vrij beperkt. En deze draaischijf van 18m dateert van ongeveer 1910. De ring werd in baksteen gemetseld, evenals de centrale sokkel. Wanneer ik oudere Engelse draaischijven bekijk, hebben ze een bodem van gruis/grind/grond. Hoe het in Brussel werkelijk was, zullen we waarschijnlijk nooit meer weten, want bijna het volledige spoorwegarchief van voor 1945 is verloren tijdens de twee oorlogen. Nu, ik ben ook nog niet 100% tevreden over mijn bodem van de kuip, maar weet nog niet wat ik beter zou kunnen doen. Slecht is het ook niet, dus laat ik het vooropig zo.

Citaat van: conducteur op 27 oktober 2013, 20:54:58 PM
Heb je al een oplossing voor een meer 'flexibele' koppeling?
Ik heb een kardankoppeling tussen motor en brugas gezet, en een kogellager rond de centrale as ipv de oorspronkelijke kunststof schuiflager. Hopelijk is de aandrijving nu soepeler. Binnenkort, wanneer de houtlijm goed droog is, kan ik de motor monteren en testen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sattrickske

Ik vind niks verkeerds aan de bodem de kuip...  Eventueel zou ik zeggen misschien iets te geel, een tikkeltje te weinig rijnzand of kiezel.  Want ik vermoed (heb er geen bewijzen van), dat voor de jaren 40 we in België nog enorm veel steengroeven hadden en de overschot ervan (steengruis) overal gebruikt werd om wat putjes te dichten. 
Geel zand zou ook kunnen omdat het in onze bodem veel voor komt, maar ik vind deze versie al meer dan geslaagd!

Michiel

Bedankt Patrick. En wat ook eventueel zou kunnen (het blijft giswerk) dat ze het afval van de staalindustrie gebruikten. Hetzelfde rode grind dat men voor de perrons gebruikte. Het zou origineel zijn, en tevens niet onmogelijk. Alvast bedankt voor het meedenken.

Voorlopig blijf ik nog problemen hebben met de montage van de motor op de brugas. De tweede poging (met een halve kardan) werkt ook niet. Dus op naar de derde poging, met hele kardan. Hopelijk kan ik morgen dan weer eens testdraaien...

Sattrickske

Als de hele kardan niet werkt probeer het dan eens met een CNC flexibele koppeling
Of eventueel een plastic-rubber koppeling, die kan je zelf met een 3D printer maken: http://www.thingiverse.com/thing:139999

Michiel

Het werkt! Mijn stappenmotortje kan de draaischijf nu mooi aandrijven, zonder haperen, zonder vastlopen. Met de hele kardan werkt het prima.

Alles is er om deze draaischijf operationeel te krijgen. Morgen (als ik tijd krijg) ga ik alles aansluiten, en mijn Arduino programma testen met de draaischijf.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

"Het werkt"... tja Michiel, had je aan jezelf getwijfeld misschien?  ;)

Michiel

Natuurlijk twijfel ik niet aan mezelf, Dirk! kuch-kuch  ;D Maar ik heb al wel meer improvisatieprojectjes aangevat maar die gestrand zijn omdat de nodige aanpassingen en te bestellen stukjes maar bleven aanslepen, en dat mijn interesse op een bepaald moment naar een ander project overspringt. Ik hoop dat ik het met de draaischijf tot een volledig functioneel en operationeel model kan brengen. "Het werkt" is dus eerder een overwiningskreet op mezelf.  ;D

@Gerolf, vanavond haal ik mijn "Handycam" uit de bestofte schoendoos. Je weet wel, een videocamera met magneetbandjes.  Ik ga er een filmpje mee maken.  8)

adrievans

@Gerolf, vanavond haal ik mijn "Handycam" uit de bestofte schoendoos. Je weet wel, een videocamera met magneetbandjes.  Ik ga er een filmpje mee maken.  8)
[/quote]

Holbewoner ;D ;D ;)

erik de noorman

In de put van de draaischijf werd vroeger zo wat alles gestort (in beperkte maten) meestal de slakken van de stomers.

Erik.