Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Hivercoup

Gestart door evan, 15 september 2013, 20:05:21 PM

evan

#15
Merci voor de aanmoedigingen ;)

Ondertussen ben ik er uit geraakt wat te doen met de hoogte.

Geen stuk uit de kast zagen dus Olivier ;D

M'n vrouw laat hier veel toe maar haar kastruimte is heilig ::)

Het gebouw staat op stalen poten qua origineel gebouw.  Nu heb ik nog voldoende materiaal over omdat de achterkant van het gebouw niet bekleed wordt.  Hierdoor kan ik een aanbouw maken met stalen poten die de laadinstallatie zal voorstellen.  De poten van het originele gebouw haal ik er onder uit en zo win ik de gewenste centimeters.
Na deze ingreep is de schachtbok nog steeds 55 cm hoog en dat is bijna 58 meter in werkelijkheid.  Dat lijkt me een aanvaardbaar compromis.

Bovendien ga ik een tip in acht nemen die gegeven was tijdens de bouw van Lauscha (in dezelfde kast dus).  De achtergrond zal doorlopen met een bocht tegen de onderkant van de bovenhangende kast.  Hierdoor kijken we niet aan tegen een donkere hemel en zal qua zicht en op foto de ganse toren in beeld kunnen zonder tegen de onderkant van de kast aan te kijken.

Aan het werk dus!  :P

Groetjes :)

Evan met een snotvalling... :-\

PS: Even opgesnord in m'n draadje Lauscha... de tip kwam van Jacques Timmermans en Gerolf:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13831.15.html
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Ook hier een volger , ziet er al erg strak uit , maar dat zijn we ondertussen gewoon hé.  ;)

Martin Welberg

Bovenkassies iets hoger hangen geen optie  ??? ;)

Beterschap...

evan

Bedankt Erwin en Martin :)

Als de kastjes hoger gaan hangen komt de bereikbaarheid in het gedrang en dan krijg ik hier de volgende blik  ??? En dan  :-\ en ik heb liever  :-*

;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vyncky

Pootjes van de onderste kast afzagen ? Tenminste als er onder staan  :P

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

niko

Lijkt me zeker geen slecht compromis, 55 cm is wel al een stevige hoogte denk ik voor een h0 gebouw.
mvg Niko

Martin Welberg

Citeeren ik heb liever  :-*

Kan ik me voorstellen, daarnaast heb je geluk met zo'n vrouw, de meesten mogen geen treintjes in de woonkamer...

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

philippe_007

Je moet het enkel verkocht krijgen ;-)

evan

#24
 :)

Deze late namiddag heb ik de trapjes samengesteld en gemonteerd.  De moeite hoor :o
Dat karton is zo fragiel dat er weinig speling is qua hanteren van de deeltjes.  Eens gemonteerd vormt het geheel toch een iets stevigere samenstelling.
De trapjes worden trede per trede gemonteerd en het is belangrijk niet te veel lijm te gebruiken en zeker niet te veel druk uit te oefenen.
Bovendien mag je geen last hebben van zweterige handen want het karton zou kunnen zwellen denk ik... gelukkig heb ik daar geen last van :)
Ik ben niet overtuigd van de kartonkwaliteit, maar het is geen ramp. 
Bij de bouw van Lauscha heb ik voor de seinen deze laten laseren bij Paulogic en er zat ook karton tussen, maar van veel betere kwaliteit.

De gelaserde deeltjes:



Zij-aanzicht:



3 van de 4 trapjes:



Het eerste trapje heb ik gemaakt zoals op het plan door alle treden eerst in de eerste zijde te monteren en daarna diende de tweede helft er op gemonteerd te worden.  Deze methode hield te veel risico in en het karton zou kunnen splitsen of rafelen.
Bij de 3 andere trapjes heb ik de treden per 2 geplaatst tussen de 2 zijden met tussenin telkens wat droogtijd.  Door de 2 zijden telkens wat open te trekken kon ik de treden er in plaatsen.

Eens af zijn ze wel behoorlijk fijn van structuur :)

Het gaat wel een knap detail wezen rondom de schachtbok:



Nu kunnen alle details aangebracht worden zoals klinknagels, wielen, kleinijzer en kan er her en der nog een naad of foutje rechtgezet worden.  Daarna ga ik de ganse schachtbok goed vernissen voor de duurzaamheid 8)

Nog enkele sfeerfotootjes:





Wordt vervolgd ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Prachtconstructie, Evan !
Mooi filigraan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Wat een fantatisch mooie bouwdoos van Roco! 'k Wist niet dat ze die hadden, en van mij mogen ze stantepede beginnen met een verzameling schaal-N bouwdozen... ik blijft een eeuwige optimist (en Roco faït)

Evan, dat wordt een pronkstuk! En knap gefotografeerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Goh , niet normaal , ik ben blij dat het gebouw in héél goede handen terecht is gekomen , ik had dit nooit kunnen maken op deze wijze , vergt heel wat ervaring , en die mis ik nog. :-[

Dit is nu al TOP , ben benieuwd naar het eindresultaat.  ;)

Paulogic

Hehe... heel fijn inderdaad.

Maar door de foto van het stukje karton zie ik direct wie het heeft gesneden voor Roco ! Blijkbaar uitbesteed aan derden.
Ik heb namelijk een identiek kitje voor een rechte trap liggen, van de originele makers (niet Roco) . Ik ga het niet gebruiken want het is niet in mijn schaal.
Dus Evan... als je het wilt... dan mag je het hebben. (niet gemonteerd natuurlijk hihi )



PS : thanks voor het complement.
mvg,
Paul(ogic)

evan

Goede avond,  :)

Erwin, Jean, Michiel, Paul bedankt voor jullie waardering ;)

Paul,

Ik heb daar best wel interesse in voor het kitbashen met het verlaagde deel ::)  Je hebt trouwens nog wat te goed van me ;)

Ondertussen zijn we hier niet "gestopt"  ;D

Deze avond heb ik de "wielen" er in gemonteerd na ze samen te stellen.

De uitlijning is geen sinecure, maar het mag er zijn :)

Met Lauscha op de Achtergrond...







Het smaakt naar meer, maar dat is voor voor volgende week na een vol weekend...

Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.