Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hivercoup

Gestart door evan, 15 september 2013, 20:05:21 PM

evan

Goede avond,  :)

Tijd voor een nieuwe topic... Evan goes "nmbs - sncb" 8)

Sommigen hebben het misschien al tussen de lijnen gelezen, maar er broeit hier iets en dat is een Belgisch baantje of uit de kluiten gewassen diorama.  Het baantje zal Lauscha (spoor 1) gaan vervangen hier thuis.  Niet dat ik het spoor 1 de rug toe keer, maar ik wil iets meer verhaal en mogelijkheid om ns op en af te rijden op de beschikbare 4,2 meter.

Dus de molen van verbeelding heeft heeft me tot het volgende aangezet:  "Hivercoup"
... een "verfranste" woordspeling op "Winterslag"

Ik wou al een tijdje een Belgisch getint thema bouwen en zocht nog een thema binnen het interessedomein.  Het concept is in grote lijnen uitgedacht en het verzamelen van het materiaal is al een tijdje aan de gang.   Op het baantje komt een deel van een rangeerterrein dat aansluiting geeft naar een mijnsite.  Door het landschap zal een hoger gelegen spoorwegdijk domineren onder bovenleiding voor parade en fotowerk.  In de spoorwegdijk zit een brug die doorgang verleent van het rangeerterrein naar de mijnsite.
De periode is eind 70 begin jaren 80... toen was er reeds verval, maar nog veel bedrijvigheid:  "My cup of tea"  :)

Als start van het project op het plannen en verzamelen na, ben ik aan m'n eerste gebouw begonnen.  Het maakt deel uit van de mijnsite.  Het is een gebouw van Roco uit lasercutkarton.  Leuke bouwdoos, maar zeer fragiel.  Eens ik doorhad hoe het allemaal verwerkt moet worden, is het een leuke bouwervaring aan het worden.

"Here we go with the pictures":



De bouwkit is mooi opgevat, maar er is best wat modelbouwervaring vereist door de fijnheid en de kwetsbare delen.



De kit is tweedehands en een deel was reeds gebouwd.  Ik heb wel wat aanpassingswerkjes en herstellingen gedaan alvorens voort te werken aan het geheel.
Het verlijmen doe ik met boekbinderslijm en alles wordt voorzichtig aangepast qua snijden en schuren waar nodig.





Elk deel is zeer kwetsbaar, maar eens gemonteerd vormt het een steviger geheel.



En zover staan we ondertussen:



Ik ben wel blij met het filigraan resultaat.

Dit projectje is zonder deadline en er is dus geen haast bij.  Dit is iets waar ik zonder verplichting rustig kan aan werken :)

Nu zijn er bij ieder project wel wat hindernissen en de eerste is reeds bekend:  De schacht is hoog en als deze dus ipv Lauscha komt dan moet ik m'n kasten gaan verhogen :o ???
... nog even nadenken dus.

Alleszins ik heb er zin in we doen dus rustig verder ;)

Groetjes

Evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

conducteur

Evan die rustig werkt, dat kan volgens mij niet? ;)  Benieuwd allesinds naar het vervolg!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Ahaaa !  Leuk je terug aan het "werk" te zien  ;)

Je begin is in elk geval geslaagd: een interessant industrieel gebouw, met filigrane structuren ...
Die kast verhogen wordt inderdaad een harde noot om kraken  ;)
Maar je kennend zul je wel een oplossing verzinnen !

Succes !  Ik kijk in elk geval uit naar het vervolg ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Yep, Evan is weer van start en nu met een Belgisch baantje, Evan velen zullen dit volgen, succes maar jou kennende zit dit weeral goed in mekaar.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Binco

Je had me reeds nieuwsgierig gemaakt een paar dagen geleden.
Leuk dat er nu ook foto's te zien zijn.
Ik volg  8)

OlivierV

Evan, u beseft toch dat ik niet anders kan doen dan dit draadje volgen? :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 15 september 2013, 20:36:51 PM
Welcome back home!  :D

http://www.youtube.com/watch?v=U9Ar0Z_prW4

Leuk om je weer eens in een kleinere schaal bezig te zien, eigenlijk hoeven we niet steeds te kijken want we weten al dat ongetwijfeld een meesterwerk gaat worden !  :)

Groeten Peter ;)

PS Bert komt mogelijks een tweede keer, maar jij moet nog altijd een eerste keer komen !


Peter

Ziet er super uit Evan.
Ik wist zelfs niet dat Roco bouwsets van zo'n prachtige gebouwen had. (Wel dat Trix die had)
Met vriendelijke groeten
Peter

Durango

Jij en rustig werken.  ;D ;D Dat wil ik zien. Dit betekent toch niet dat je niks meer in het Amerikaanse doet he.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

evan

Goede avond,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties en het vertrouwen.

Toch gaat dit rustig verlopen 8)  Deze avond heb ik nog zitten plakken. 
Het karton is zeer filigraan en geeft veel detail, maar het is zeer fragiel.  Een braampje dient voorzichtig met een heel scherp mes verwijderd te worden want het karton kan pluizen aan de randen.

Ik heb de 2e laag om de structuur van de schachtbok gekleefd.  Het betreft een kartonnenlaag met klinknagelstructuur en ander detail.  Enkele leuningen zijn ook geplaatst en morgen zullen de trappen volgen.  Trede per trede :o

Eens de schachtbok af is ga ik het gebouw verder afwerken en wat "kitbashen".

Als behandeling qua verwering denk ik eerst een laag matte vernis er over te spuiten om het geheel te "sealen" alvorens te weatheren.

En dan nog het euvel tackelen van de hoogte versus m'n kasten ???

Tot het vervolg dus ;)

PS: Metpeterishetbeter,  op een dag he...   ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Durango op 16 september 2013, 11:42:17 AM
Jij en rustig werken.  ;D ;D Dat wil ik zien. Dit betekent toch niet dat je niks meer in het Amerikaanse doet he.

Thanks Leon,  :)

Het Amerikaanse en Canadese gaat zeker verder  :)

Momenteel zijn we met B&B de Nitinat RR weer aan het testen en opfrissen tegen Genk en de opendeur bij AMRA in November.

Bovendien schiet onze nieuwe baan op qua ruwbouw en schaduwstation.  Hierover zal ik zeker nog een draadje starten in de nabije toekomst ::)

Groetjes  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

niko

ook hier een volger , en zeker met zon prachtig thema.
mvg Niko

OlivierV

Uitsparing in je kasten zagen? :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Anarchy