Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

loebaske

Eventueel langs (voorbij ) je station invoegen, het traject afleggen op het normaal spoor om zo het station binnen te rijden en bij de volgende benadering van het station afwijken en weer weg rijden naar het spiraal ??
Is maar een denkpiste...


Metpetergaathetbeter

je vorige modules(de sporen in zijn geheel) eventueel verhogen zou ook kunnen dan stijgt dat later minder snel ? :-\

Koen

@ Eric,

Die piste ben ik ook al aan het bekijken. Alles zal er van af hangen in welke mate er plaats is. Zeker een goede suggestie  ;).

@ Peter,

Dat zou inderdaad kunnen maar dan zit ik nog steeds met een dalend spoor in het station.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na enig zoeken, passen en overdenken vermoed ik dat ik de oplossing gevonden heb. Ik ga een wisselcomplex op het hoofdspoor bij leggen (2 linkse wissels + kruiswissel). Op deze wijze kan ik een dubbelsporige aftakking maken. Het enige nadeel is dat ik het vaste gedeelte van de wissel zal moeten door slijpen daar deze op de moduleovergang ligt. Meer naar achteren verschuiven is niet echt een optie.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Waar ga je die wissel moeten doorslijpen, Koen?
Op zich zou het wel kunnen, denk ik. Mogelijk alternatief is een wissel zelf bouwen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Citaat van: Gerolf op 16 mei 2016, 00:04:23 AM
Waar ga je die wissel moeten doorslijpen, Koen?
Op zich zou het wel kunnen, denk ik. Mogelijk alternatief is een wissel zelf bouwen  ;)

Dag Gerolf,

Ik zal de wissel tussen het puntstuk en het beweegbare gedeelte moeten doorslijpen. Ik vermoed dat het wel zal lukken. Intussen zijn de wissels reeds verlijmd. Wanneer het geheel droog is, ga ik ze trachten te slijpen.
Terwijl de lijm droogt, kan ik alle bekabelingsaanpassingen gaan uitvoeren (wat een hele klus is daar ik ook het bedieningspaneel opnieuw zal moeten maken). Ondanks het vele werk, denk ik dat deze constructie quasi de enige haalbare oplossing was. Als het klaar is, zal ik er nog een foto van nemen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Steam.N

Citaat van: Koen op 16 mei 2016, 11:39:31 AM
... Als het klaar is, zal ik er nog een foto van nemen. ...

Daar kijk ik met ongeduld naar uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: Steam.N op 16 mei 2016, 11:55:45 AM
Citaat van: Koen op 16 mei 2016, 11:39:31 AM
... Als het klaar is, zal ik er nog een foto van nemen. ...

Daar kijk ik met ongeduld naar uit !

Je bent niet alleen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Is het de bedoeling dat de helix aan dat gebogen spoor wordt gekoppeld dat onder de hoofdlijn komt, of eerder aan de doorlopende hoofdlijn. Indien aan de hoofdlijn dan vraag ik me af waarom je het laat stijgen ... dat kan toch gewoon plat blijven liggen en je kan dan spelen met de hellingsgraad van de helix om mooi op het bovendek uit te komen waar je je schaduwstation wenst te plaatsen.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Citaat van: SuSke op 16 mei 2016, 12:15:58 PM
Citaat van: Steam.N op 16 mei 2016, 11:55:45 AM
Citaat van: Koen op 16 mei 2016, 11:39:31 AM
... Als het klaar is, zal ik er nog een foto van nemen. ...

Daar kijk ik met ongeduld naar uit !

Je bent niet alleen  ;)

Jullie zijn niet alleen  ;D. Ik ben zelf ook benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hopelijk loopt alles zoals gepland.


Citaat van: OlivierV op 16 mei 2016, 12:42:15 PM
Is het de bedoeling dat de helix aan dat gebogen spoor wordt gekoppeld dat onder de hoofdlijn komt, of eerder aan de doorlopende hoofdlijn. Indien aan de hoofdlijn dan vraag ik me af waarom je het laat stijgen ... dat kan toch gewoon plat blijven liggen en je kan dan spelen met de hellingsgraad van de helix om mooi op het bovendek uit te komen waar je je schaduwstation wenst te plaatsen.

Groet,
Olivier

Oorspronkelijk was het de bedoeling om via een zijlijn een aftakking te maken. Nu heb ik een aftakking op de hoofdlijn gemaakt zodat je inderdaad geen helling meer nodig hebt. Dit is wel een serieuze ingreep in de bekabeling. Bovendien dien ik twee bedieningspaneeltjes opnieuw te maken. Maar goed, als daarmee het probleem opgelost is ...


Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Michiel

Het is nu misschien iets meer werk, maar die helling van 5% (of meer zo op zicht) zou je alleen maar ergernis hebben opgeleverd. Ik denk dat je de juiste beslissig hebt genomen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Citaat van: Michiel op 16 mei 2016, 14:03:06 PM
Het is nu misschien iets meer werk, maar die helling van 5% (of meer zo op zicht) zou je alleen maar ergernis hebben opgeleverd. Ik denk dat je de juiste beslissig hebt genomen.

Dit kan ik alleen maar beamen. Tenslotte ben ik misschien een week bezig voor de aanpassingen maar wat maakt dit op het totaal hé.
Op het eerste gezicht zie ik het wel goed komen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na een dagje werken, zitten de sporen er in. Het slijpen moet nog even wachten totdat de lijn goed uitgedroogd is. Onderstaand een foto van de uitgevoerde werken. Nu nog bedraden, wisselmotoren plaatsen en dan kunnen we van start met de helix.
Bij deze allen nog eens bedankt voor het meedenken om het probleem op te lossen.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

dat groene spul tss de rails iets zelf gemaakt om vloeiende bochten te maken ? :-\

Kautenbach

Lijkt n handig hulpmiddel ook om flexrails mooi in een vloeiende boog te leggen bij de overgangen van stukken flex, boeiende wisselstroom,  fotootje van bovenaf, en van de ongelijkvloerse  kruising 😉