Nieuws:

Nu in MSM 261 DIORAMA: Stulsertobel in spoor H0m

Hoofdmenu

Dutch Iron Works

Gestart door Jefftrack, 06 juni 2013, 17:43:23 PM

Jefftrack

Voor de minibaantjes wedstrijd 2014 ben ik druk plannen aan het maken voor een module met daarop de Dutch Iron Works 2.0. Dan zal u zeggen 2.0 ... ? Ja want voor een diorama wedstrijd van BNLS heb ik een diorama gebouwd met de Dutch Iron Works en deze nieuw te bouwen module moet in alles een verbeterde versie worden van....vandaar 2.0.

Ik ben nog niet begonnen met bouwen maar om een idee te geven wel een paar foto'tjes van de Dutch Iron Works 1.0

Jeffrey

Gerolf

Dat kan een leuk baantje worden  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

1.0 ziet er in alle geval al goed uit!

Jefftrack

Thx, nog een paar fototje's dan maar van de 1.0  :D

Jeffrey

oetbeem

Ik ben benieuwd naar de 2.0 versie

Heb je al ideeen?

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Jefftrack

Ik heb zeker wel al wat plannen. Zo wil ik een andere rolbrug met een groter bereik. Heb ik de rolbrug van de 1.0 versie nog zelf gemaakt met een container brug van Faller als basis de nieuwe wordt geheel eigen bouw. Daarnaast wil ik kijken of ik de rolbrug ook beweeg baar kan maken.

Bouw van de rolbrug op Dutch Iron works 1.0:

Jeffrey

ERVIN

Knap  ,sfeervolle plaatjes , hou ik wel van.  ;)

oetbeem

Ben benieuwd wat je van de 2.0 gaat maken ;)

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Jefftrack

Zo we kunnen het draadje nu wel een beetje af stoffen omdat de plannen inmiddels wel al vorm hebben gekregen.

Het is de bedoeling dat de te bouwen module in een later stadium deel uit gaat maken van een grotere modulebaan met als thema een hoogoven. Op de module voor de minibaantjes wedstrijd denk ik nu aan een deel van de erts/sinter haven van een hoogoven complex compleet met kraan, shovels en los plaats voor de erts wagens die per spoor worden aangevoerd.

plaatje van een dergelijk opslag plaats (cokes) van de Hoogoven in IJmuiden:

Jeffrey

Jefftrack

Aangezien het niet een nieuwe Dutch Iron works 2.0 gaat worden heb ik de titel van het draadje veranderd in "De Hoogovenhaven".

Vandaag begonnen met het uitwerken van de plannen op papier om te passen en te meten wat er wel kan en wat niet. Binnenkort wil ik beginnen met de bouw en dan komen er ook geregeld updates.

Jeffrey

TBCédric

succes met plannen zou ik zeggen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Jefftrack

Helaas heb ik me moeten afmelden voor de minibaantjes wedstrijd. Dat wil niet zeggen dat we komend jaar niet gaan bouwen.... in tegendeel zelfs we gaan beginnen met de module baan van de Dutch Iron Works.

Jeffrey

Jefftrack

Bij deze dan een vervolg voor het bouwdraadje, Dutch Iron Works. Onder de naam Dutch Iron Works  verzamel ik eigenlijk al mijn projecten die te maken hebben met een hoogoven. Het eerste project was een Diorama voor de BNLS dioramawedstrijd op Eurospoor 2011. Het tweede project staat voor alsnog enkel op papier en is voor de A4 Diorama wedstrijd van Modelspoorwijzer.net.

(foto van het diorama Dutch Iron Works)

Omdat ik naast de diorama's al lang rondloop met het idee een module baan te gaan bouwen met als thema een hoogoven heb ik nu dit draadje gestart. In dit draadje wil ik al mijn projecten bundelen welke te maken hebben met het tot stand komen van de module baan.

Ik ga beginnen bij het begin en dat wordt een los haven voor de per boot bulk aangeleverde ijzer erts. Naast de mogelijkheid om de erts per boot aan te leveren komen er ook lossporen voor de erts die per spoor worden aangeleverd maar daarover later meer. Het eerste stuk dat ik daarvoor ga bouwen is de grote brug kraan die nodig is om de bulk aangeleverde ijzer erts te lossen. Als basis hiervoor gebruik ik een kit van Walthers uit de Corerstone series , Bridge Crane kit nr 933-2906. Deze kit spreekt mij erg aan en is in verschillende grote te bouwen (55, 60, 70 en 77.5 cm) Ik heb er voor gekozen om de grootste uitvoering te gaan bouwen en in het begin is het vrij recht toe en recht aan het in elkaar zetten van het bouwpakket. Echter wil ik er wel een paar aanpassingen op maken. Zo wil ik in de kraan zelf een technische ruimte maken voor apparatuur en een personeelsverblijf.  Ook wil ik de nodige verlichting aanbrengen.

Ik ben begonnen met het uit de gietbomen halen van de benodigde onderdelen voor de eerste vier grote delen van de kraan. Deze delen zijn opgebouwd uit de zijkanten, spanten, loopbordessen en de kraanrail.

Tot zo ver voor nu....... Nu ga ik lekker bouwen en vanaf vandaag hoop ik regelmatig hier een update te geven over de bouw.

Jeffrey

SuSke

Wordt een machtige kraan en zeker als je die op de maximale grootte wil bouwen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Een kraantje van bijna 80 cm  :o
Ik volg ook mee  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw