Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

ERVIN

Zoals Pol al schreef , woont niet iedereen in de buurt van één of andere modelbouwzaak , de dichtsbijzijnde voor mij is minstens een half uur rijden , natuurlijk heeft Havoc gelijk dat je goed moet weten wat je wil hebben , in mijn geval zijn dat nu dus containerwagons , en die heb ik ondertussen gevonden , maar dan wel in het buitenland. Ik had zelf ook liever morgen ( zaterdag) naar één of andere Belgische handelaar gereden en daar mijn inkopen gaan doen , maar als ze niets kunnen laten zien , op hun site , wat ze in voorraad hebben , dan zijn er gelukkig andere alternatieven.

Pol

Citaat van: Havoc op 11 december 2015, 22:27:35 PM
Webshops zijn misschien handig, maar je moet al verdorie goed weten wat je moet hebben om het te vinden. De meeste webshops (algemeen bekeken, niet enkel modelspoor) zijn gewoon draken in elkaar geflansd door mensen die niet weten wat er eigenlijk verkocht wordt.

Bij de meest kan je bvb selecteren op prijs. Handig maar als je niet eens weet wat het gaat kosten, hoe stel je die in?

Lippe heeft een prachtige website waar men per merk of per onderdeel kan kiezen. Soms is het een en ander wel niet zo logisch als het zou moeten zijn, maar al bij al lukt het toch vrij aardig om op deze site te "snuisteren" alsof je in een winkel bent. Ik heb me gewoon doorheen de tijd een paar lijstjes opgemaakt en dat bleek erg handig toen m'n vrouw vroeg wat ik graag voor Kerstmis had; gewoon even inloggen, lijstje openen en zeggen:"Kies maar uit!" (En ja ... ze heeft natuurlijk achteraf even de bevestigingsmail naar zichzelf doorgestuurd en uit mijn mailbox gewist; ik weet dus écht niet wat ik ga krijgen!)

Het leuke aan de betreffende webshop is dat er bij elk product een korte uitleg staat. Soms zou er nog iets meer mogen zoals bijvoorbeeld een PDF van de handleiding (zoals bijvoorbeeld Conrad dat doet) zodat je kan zien wat je verder nodig hebt of hoe groot het een en ander ongeveer is, maar in een winkel heb je ook niet altijd kans om zo'n dingen te bekijken hé!

Met overige modelspoorgerichte webshops heb ik weinig tot geen ervaring. Voor bloembollen (en ik koop enkel "speciallekes") en andere tuinplanten koop ik tegenwoordig ook bijna enkel via webshops aan en in dat wereldje is er heel wat moois te krijgen en zijn de webshops zéér verzorgd en duidelijk!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Havoc

Ja, maar het probleem is ook, is wat ze laten zien op hun site dat wat ze in voorraad hebben? (en is wat ze hebben op hun site te zien?) Ben zo al enkele keren naar een winkel gereden omdat het op voorraad was om met lege handen terug te komen. "We houden dat niet elke dag bij..." "We kunnen dat wel bestellen en dan heeft u dat binnen 3 weken..."

Zou ook liever naar een winkel gaan maar ben ondertussen bijgeleerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

De gouden tijden dat bijna ieder "stadje" een winkel had die treintjes verkocht is al lang voorbij; Marklin was daar specialist in, je kon bijna zeker zijn als er een "papeterie" was dan verkochten ze daar ook Marklin.

 

Huugooke

Het is ook niet zeker dat een webshop alles "binnen" heeft! Die kan gemakkelijk een lijst publiceren en het dan bestellen als er vraag naar is.
Je verwacht toch enkele dagen vertraging omdat de boel moet verzonden worden!
En een halfuurke rijden om naar de winkel te gaan: toch niet zo erg, het is toch voor je hobby.
Soms vergeet men het grote voordeel van een échte winkel: het artikel bekijken en keuren, is het niet wat je dacht laat je het liggen, dus geen gezever met terugzenden. Idem als er een mankement is. Als het terug naar de fabrikant moet zijn de kosten voor de winkelier, enz.
En een interessant gesprek over je hobby is altijd meegenomen.

Ronald

Citaat van: Pol op 11 december 2015, 23:14:01 PM

Lippe heeft een prachtige website waar men per merk of per onderdeel kan kiezen.

En een super service en snelheid! Bestellen, betalen en met een (werk)dag of 4 was het aan huis. Netjes ingepakt, met een zakje lekker snoep:



Voor mij de eerste keer bij Lippe, gaat zeker vaker worden. Top!

Huugooke

En ik had mijn onderdelen twintig seconden na dat ik er naar vroeg, in handen!
En snoepen mag ik toch niet  :(
Man, man, man (sic) ga eens een winkel binnen om te horen dat je vier dagen moet wachten, en dat je het dan op de post moet gaan halen als je niet thuis bent! Alles is toch relatief nietwaar!

Huugooke

En dan stellen ze zich de vraag wat er mis is met de modeltreinwinkels! Ga er wat meer langs!

bollen neus

Das de modernen tijd hé , alles gaat en moet sneller en goedkoper,maar dat gaat stoppen als ge dat gaat inhalen dan stopt de tijd vanzelf.
Den Eric.

Jurgen

Citaat van: Huugooke op 12 december 2015, 10:47:56 AM
En dan stellen ze zich de vraag wat er mis is met de modeltreinwinkels! Ga er wat meer langs!

Als ik op een webshop koop is dat toch hetzelfde als eens langsgaan?

En soms stuur ik gewoon een mailtje met wat ik wil hebben en krijg ik dezelfde week een antwoord dat het klaar ligt. Op die manier ga ik ook niet langs, maar die handelaar heeft wel iets verkocht aan mij.

Op die manier heb ik meer tijd om andere dingen te doen en ik kan me niet laten verleiden in de winkel om dingen te kopen die ik op dat moment toch niet nodig heb.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

CiteerVoor mij de eerste keer bij Lippe, gaat zeker vaker worden. Top!

Al een paar jaar ook mijn voorkeur.
Uitgebreide keuze, meestal de goedkoopste uitstekende service en je kan direkt zien of iets in voorraad is.
Verzending is gratis bij aankoop boven 100 euro, en anders 8,00 euro met USP, DHL of Post
Nieuwigheden kan je reserveren voor ze op de markt zijn. Je krijgt dan bericht dat het leverbaar is, waarna je de keuze hebt ze te kopen of de reservatie te annuleren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Citaat van: Huugooke op 12 december 2015, 10:45:52 AM
En ik had mijn onderdelen twintig seconden na dat ik er naar vroeg, in handen!
En snoepen mag ik toch niet  :(
Man, man, man (sic) ga eens een winkel binnen om te horen dat je vier dagen moet wachten, en dat je het dan op de post moet gaan halen als je niet thuis bent! Alles is toch relatief nietwaar!

Dan heb je geluk dat de betreffende onderdelen op dat moment in huis zijn, zoniet ben je voor niets helemaal tot daar gegaan en keer je met lege handen terug naar huis. Geen probleem als er een winkel vlak bij je in de buurt is, maar als je zoals ik een halfuur onderweg bent naar Antwerpen en daar een serieus bedrag aan parking moet betalen, tenzij ik met het openbaar vervoer ga (wat goedkoper uitkomt) en ik een uur onderweg ben?!

CiteerEn dan stellen ze zich de vraag wat er mis is met de modeltreinwinkels! Ga er wat meer langs!
Moest er een in de buurt zijn dan zou ik dat doen. Kelber in Ranst zag mij nog wel eens langskomen als ik daar passeerde en die man was erg vriendelijk en behulpzaam. De winkels in Antwerpen ... tja ... dat is toch ver rijden, kostelijk aan parking en écht vriendelijk vind ik de mensen daar niet altijd ... (Maar dat is mijn aanvoelen hé!). De prijzen zijn ook een stuk hoger en dus zie ik de meerwaarde van de verplaatsing niet (meer) in ... Sorry! Als daardoor weer een winkel sluit, tja ... dan zij het zo. Winkels zullen zich op een of andere manier moeten onderscheiden van de webshops en dat kan enkel door vriendelijkheid en service.

Groeten,

Pol

Van hier naar de Post is het maar een tien minuutjes wandelen, dus daar is niet zo'n probleem hé!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

janieburton

Citaat van: Huugooke op 12 december 2015, 10:45:52 AM
En ik had mijn onderdelen twintig seconden na dat ik er naar vroeg, in handen!
Man, man, man (sic) ga eens een winkel binnen om te horen dat je vier dagen moet wachten, en dat je het dan op de post moet gaan halen als je niet thuis bent! Alles is toch relatief nietwaar!

Zoals gezegd dan had je geluk dat ze het in voorraad hadden.

Huugooke begrijp mij niet verkeerd, als je nog moet gaan werken en een aantal huishoudelijke taken ook nog moet doen dan is de beschikbare tijd vlug opgebruikt! Als je van maandag tot vrijdag werkt zoals de meesten van 8 tot 17 werken en dan nog in de file staat als je huiswaarts keert dan ben je gauw na 18uur thuis.

En welke modeltreinwinkel is er dan nog open?

Zaterdag boodschappen doen, wat huishoudelijke taken doen, enz... en je zaterdag is om.

En een web winkel is dan de oplossing die is open 24 op 24 uur.
 

Geert

#163
Citaat van: ERVIN op 11 december 2015, 19:30:10 PM
, maar Olaerts – Modeltreinparadise – HST Verhaegen zijn een ramp , ik heb nu heel wat materiaal gevonden in Nederland ( Modeltreinexpress) en in Duitsland ( Lippe), die gasten hun sites zien er niet alleen verzorgd en duidelijk uit , ze zijn ook nog eens een pak goedkoper dan hier in België , en dan maar klagen en zagen dat we niet genoeg meer kopen in de Belgische winkels!!! Dat ze er dan eerst eens voor zorgen dat de mensen fatsoenlijke dingen te zien krijgen , anders moet je niet beginnen aan een website. :(

Sorry , moest even van hart.

Dit is wel durven als MSM forum moderator ...

Denk ook aan de commerciële belangen van ons maandblad. (reclame inkomsten...)

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

marc goovaerts

Citaat van: Peter op 12 december 2015, 11:54:51 AM
Citeer
Nieuwigheden kan je reserveren voor ze op de markt zijn. Je krijgt dan bericht dat het leverbaar is, waarna je de keuze hebt ze te kopen of de reservatie te annuleren.
Nog straffer: toen Hasselt nog een modelbouwwinkel had (Broux), kon je er zaken bestellen die nog niet op de markt waren uit de nieuwe catalogi.
Niet alleen werd je verwittigd wanneer het aangekomen was, je kreeg ook nog eens 10 % vermindering !
Eigenlijk een logische win-win: Jij bent zeker dat je het hebt en krijgt vermindering, de winkelier moet niet investeren in 'dode stock'.