Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

Foto's nemen

Gestart door conducteur, 27 mei 2013, 22:48:16 PM

Havoc

Er bestaan speciale kopieer machines voor kwestbare boeken. Soort V die in het openliggende booek komt om de kopie te nemen. Meestal enkel te vinden in de betere bibliotheek.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Toen de beesten nog spraken, en iedereen op rolletjes film foto's maakte, was het altijd lastig om zoveel mogelijk dieptescherpte te krijgen. Zowel ons moe met de kinderen als de Jüngfrau op de achtergrond moest scherp zijn.
Nu hadden die camera's meestal een 50 mm lens als standaard, en bij volle opening is de scherptediepte niet zo groot bij dat soort lenzen .
Sommigen gingen meer naar de groothoekige kant met 45 of zelfs 38 mm.
Veel diafragmeren helpt, maar dan zakt de sluitertijd weer. En een gevoeliger film dan 100ASA (ISO) was niet gemakkelijk te vinden.
Het is wel tof dat je met die brandpunt, en de lens op volle opening, prachtige portretten kan maken, waar de geportretteerde mooi van de achtergrond "geïsoleerd"  wordt door het gebrek aan dieptescherpte!
En plots heeft men dat effect herontdekt! Er bestaat zelfs een uit het Japans geleend woord voor: Bokeh.
Met een grote DSLR is dat niet zo'n probleem, maar zo'n compact met dat lensje van 5mm (vijf!) is dat zowat onmogelijk.
In sommige camera's wordt daarom software ingebouwd, waarmee dat effect op kunstmatige wijze wordt nagebootst.
Rare wereld!

Herwig

...rare wereld...

...rare jongens, die fotografen... (citaat Obelix...), maar nog niet half zo raar als modelspoorders....(citaat Asterix...)
Gegroet,                         Herwig..

Havoc

Hallo Hugo? Een nostalgische bui? Als je absoluut foto's met weinig scherptediepte wil moet je inderdaad een groter formaat "sensor" gebruiken. Middenformaat film of naar groot formaat gaan en daar heb voor je het weet een scherpte"diepte" van een cm of zo. Maar je heb gelijk het is weer in de mode. Zelf heb ik graag wat meer scherptediepte.

Bokeh wordt echter meer gebruikt om de "kwaliteit" van de onscherpte te beoordelen. Een lens geeft een mooie bokeh, of een niet zo mooie. Natuurlijk een kwestie van smaak.

Maar als het echt moet om een grote scherptediepte te bekomen heb je natuurlijk een camera met balg en onafhankelijke bewegingen nodig. Of een tilt-shift lens.

Huugooke

Inderdaad, "Bokeh" wordt soms zelfs in de advertenties van  camerafabrikanten verkeerd gebruikt.
De "kwaliteit" van die onscherpte wordt bepaald door de vorm en het aantal van de diafragma-lamellen: veel lamellen en een ronde vorm geeft de mooiste "bokeh".
En zeggen dat dat "vroeger" standaard was!

Kan je met die "lens-baby's" ook dat grote diepte effect niet bereiken?

Havoc

Bokeh is niet alleen afhankelijk van he diafragma, de opbouw van de lens is zelfs belangrijker. Je zet het diafragma trouwens zo ver mogelijk open om veel bokeh te hebben en dan is het diafragma steeds behoorlijk rond. Terwijl een spiegellens die geen diafragma heeft de lelijkste bokeh heeft.

Nooit een lensbaby gebruikt. In priciepe moet het mogelijk zijn gezien de constructie. Maar ik heb geen idee hoe goed die lens eigenlijk is.

Huugooke

In mijn handleiding staat het nochtans zo uitgelegd (die ronde diafragma-lamellen). Zo zie je maar, als zelfs de Japanners het verkeerd uitleggen!
Of misschien heb ik het verkeerd begrepen :-\

Huugooke

Hoe zit dat hier eigenlijk? Wordt er hier nog les gegeven of is't blok?

conducteur

Ik zou graag weten hoe ik met mijn oog een foto kan nemen van die cursussen wiskunde om dat daarna op te slaan in de grijze massa. :D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Dat kan alleen Jerom.

Havoc

CiteerIk zou graag weten hoe ik met mijn oog een foto kan nemen van die cursussen wiskunde om dat daarna op te slaan in de grijze massa.

Spijtig genoeg hebben ogen voor zo'n zaken een iso van 0.5. Dat heeft dus een heel lange belichtingstijd nodig. :D

Huugooke

Citaat van: Havoc op 05 juni 2013, 19:57:20 PM
CiteerIk zou graag weten hoe ik met mijn oog een foto kan nemen van die cursussen wiskunde om dat daarna op te slaan in de grijze massa.

Spijtig genoeg hebben ogen voor zo'n zaken een iso van 0.5. Dat heeft dus een heel lange belichtingstijd nodig. :D
En dan zwijgen we nog over de AD conversie en de upload tijd in de PROM. En de Acces is niet altijd FIFO !

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 05 juni 2013, 17:02:23 PM
Ik zou graag weten hoe ik met mijn oog een foto kan nemen van die cursussen wiskunde om dat daarna op te slaan in de grijze massa. :D
Is bij mij niet moeilijk ,'k heb een fotografisch geheugen (vandaar ook m'n liefde voor de fotografie ;D).  Als ik vroeger cursussen moest blokken, kon ik de voornaamste stukken fotografisch in m'n geheugen opslaan, werkte perfect voor een paar dagen; maar daarna ben je alles zo goed als kwijt ::).  Dat ging heel goed voor de wetenschapsvakken, minder voor de talen...
Naar het schijnt kan je je fotografisch geheugen wel trainen.  Dus je grapje is zo 'stom' nog niet ;)

Huugooke

Citaat van: Sattrickske op 05 juni 2013, 21:47:27 PM
Is bij mij niet moeilijk ,'k heb een fotografisch geheugen (vandaar ook m'n liefde voor de fotografie ;D).  Als ik vroeger cursussen moest blokken, kon ik de voornaamste stukken fotografisch in m'n geheugen opslaan, werkte perfect voor een paar dagen; maar daarna ben je alles zo goed als kwijt ::).  Dat ging heel goed voor de wetenschapsvakken, minder voor de talen...
Naar het schijnt kan je je fotografisch geheugen wel trainen.  Dus je grapje is zo 'stom' nog niet ;)
Waarschijnlijk slecht gefixeert, dan gebeurt het wel eens dat de foto vervaagt.
Dus, je bent het meeste van je leerstof vergeten? Je hebt toch geen verantwoordelijke job, zoals chirurg of architect of zo? ;D

Sattrickske

Citaat van: Huugooke op 05 juni 2013, 22:04:59 PM
Citaat van: Sattrickske op 05 juni 2013, 21:47:27 PM
Waarschijnlijk slecht gefixeert, dan gebeurt het wel eens dat de foto vervaagt.
Dus, je bent het meeste van je leerstof vergeten? Je hebt toch geen verantwoordelijke job, zoals chirurg of architect of zo? ;D
Ingenieur, en neen ik ben bijna niks vergeten.  En als ik het niet meer weet, kan ik nog altijd m'n boeken raadplegen.  Alleen de brol van vroeger die nergens goed voor was (gedichtjes van god weet wie, godsdienst, sociale geschiedenis, ed...)