Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Restauratie + ombouw BR23

Gestart door Sattrickske, 10 mei 2013, 22:46:41 PM

Sattrickske

Hi,

Vandaag begonnen met de restauratie en ombouw van een oude Marklin tender locomotief B23 014 (Marklin nummer 3005).  Het beestje heeft duidelijk z'n beste tijd gehad en ik had hartzeer als ik het zieltogend zag liggen op een openbare verkoop.  Het lag half gedemonteerd in een doos, alle stukken leken mij compleet op een paar schroefjes na.  Maar meteen een eerste verassing: geen rotor in de oude schijfcollector moter.  Maar heb hier nog een een hoogvermogen 5-polige moter liggen en deze past na enig freeswerk.

De wielen gaan heel stroef omwille van de vuiligheid die er overal tussen zit.  Blijkbaar had de vorige eigenaar er niks beter op gevonden om 'm onder te dompelen in de olie, wat de smurrie nog groter maakte.  Deze eerst wat opgeveegd en dan wat fotos gemaakt:






Bedoeling is dat ik de loc ombouw naar digitaal; voor deze wordt het een LokPilot (ik gebruik altijd ESU).  Alle de front verlichting wordt vervangen door lichtgeleiders en leds, er komt binnenverlichting, sluitlichten en misschien gearbox verlichting en als het effe kan nog een firebox erbij.

Ik zal trachten om de voortgang hier telkens met wat fotos te brengen.

Nu ligt het chassis een nachtje in de wasbenzine om de smurrie eraf te krijgen.  Daarvoor heb ik de lok helemaal gestript (zoals Bossie, Piet al suggereerde).  Morgen brengen we dan eerst het mechanische gedeelte in orde want als ik geen beweging in de wielen krijg heeft het geen zin.


dani

benieuwd naar het vervolg...

Satteliet Patrickske kennende wordt dit top, ik weet dat je met minder geen genoegen neemt.


by the way, als het echt veel smurrie is, probeer eens een badje wasbenzine in de ultrasoon reiniger=; tegen het einde heb je dan inkt voor je vulpen ;-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 11 mei 2013, 09:01:04 AM
by the way, als het echt veel smurrie is, probeer eens een badje wasbenzine in de ultrasoon reiniger=; tegen het einde heb je dan inkt voor je vulpen ;-)
Wel eerst ff zeven hé? Anders verstopt je pen.
Maar inderdaad een ultrasoonreiniger (5minuten) en tot in ieder hoekje en gaatje, alles is proper.
Ik doe dat met iedere loc, of die nou zwaar vervuild is of niet.

grt Piet.

Geert

Deze ga ik zeker volgen, ik heb er nog een 10 tal analoge liggen om te digitaliseren maar nooit durven doen...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

PeterC


Citaat van: Geert op 11 mei 2013, 09:34:28 AM
Deze ga ik zeker volgen, ik heb er nog een 10 tal analoge liggen om te digitaliseren maar nooit durven doen...

Geert

Idem voor mij!
Alleen dat freeswerk moet ik doen met zaag en vijl  :(
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 11 mei 2013, 09:45:34 AM
Alleen dat freeswerk moet ik doen met zaag en vijl  :(
Wat voor freeswerk Peter?
Ik heb meerdere loc's omgebouwd, maar pas één waar ik aan moest freezen.
Omdat er een andere motor ingebouwd moest worden, maar normaliter blijft de motor toch gewoon zitten en zet je er een decoder in.
Daar is altijd wel een vrij plekje voor te vinden.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: bossie op 11 mei 2013, 09:54:50 AM
Wat voor freeswerk Peter?

Citaat van: Sattrickske op 10 mei 2013, 22:46:41 PM
... Maar heb hier nog een een hoogvermogen 5-polige moter liggen en deze past na enig freeswerk...

Ik heb al enkele ombouwingen gezien (er zelf nog geen uitgevoerd) en toch verschillende keren een lok onder een freesmachine zien liggen.  Helaas zelf (nog) geen freesmachine.

Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 11 mei 2013, 10:33:46 AM
Ik heb al enkele ombouwingen gezien (er zelf nog geen uitgevoerd) en toch verschillende keren een lok onder een freesmachine zien liggen.  Helaas zelf (nog) geen freesmachine.
Ja met sommige oude loc's die je wilt upgraden naar 5pol hoog vermogen, is freeswerk soms nodig.
Maar dat zijn, vind ik, uitzonderingen ik zou je adviseren om simpel te beginnen.
Neem een loc waar een kant en klare ombouwset voor te verkrijgen is.
En doe daar wat vertrouwen en ervaring mee op.
Maar allereerst zou iik dit draadje blijven volgen, ik denk dat Patrick het zeer uitgebreid aan ons gaat tonen wat hij zoal gaat doen.
En voor wat bertreft de freesmachine, ik zit er over te denken om een combi (frees en draaibank) aan te schaffen.
Maar daarvoor moet ik nog even sparen.
Het freeswerk dat nu bij mij binnen komt wordt voor me gedaan door een bevriende modelbouwer.

grt Piet.

Sattrickske

Hola, al een paar volgers...  Nu maar zien da'k het niet verpruts ;)
Het chassis heb ik deze morgen uit het wasbenzine badje gehaald en bij gebrek aan een ultrasoon reiniger dan maar de goede oude tandenborstel gebruikt.  En zo meteen ook de oorzaak van de stramme wielen gevonden: een antislipbandje volledig opgerookt tussen de tandwielen van het achterste wiel.

Nadat de wielen weer volledig vlotjes draaiden, effe nagedacht over de motor.  De rotor van de schijfcollector motor ontbrak dus.  Dus 2 mogelijkheden:
a) een nieuwe rotor en tegelijk ook een permanent magneet (18mm, bv ESU 51962)
b) een volledig nieuwe motor, hoogvermogen 5-polig
De 5-polige motor had ik hier liggen, de Marklin 60943 lijkt precies te passen.  Maar na de montage een probleem: de rotor zat muurvast.  Dus de boel weer uit mekaar gehaald en de rotor nagemeten en wat blijkt, m'n loc huis is 0.2mm te smal waardoor de rotor klem komt te zitten tussen de lager in loc en het motorschild.  De loc behuizing uitfrezen is hier geen optie dus heb ik de hele motor met 0.2mm verschoven door er een stukje messingblik van 0.2mm tussen te plaatsen:


Dan het anker (permanent magneet) erover, rotor erin en schild weer vastzetten.  Loc effe op z'n kop leggen en de DC voeding eraan via een ampèremeter en een voltmeter.  En ja, de motor draait.

En dan komt het erop aan om goed te luisteren en de metertjes af te lezen; het schild zat nog niet helemaal op z'n definitieve plaats.  Piet gebruikt deze methode ook om de motoren in de locs fijn af te regelen.  Er zit altijd wat speling loodrecht op de motor as en het schild; het schild kan dus wat verschuiven tegenover het anker.  Hierdoor zit de as soms niet volledig loodrecht in de behuizing en daardoor draait de motor niet 100% soepel.  Voor de meesten zal deze fijnregeling waarschijnlijk wat pietluttig lijken, maar op lange termijn heb je er enkel maar voordeel mee; de loc maakt minder lawaai, en je mechaniek zal veel langer meegaan.
Als het schild niet goed zit, zal je zien dat door een half mm'tje te verschuiven in de goede richting het stroomverbuik zal zakken.  Ook zal je horen dat motor minder zal ronken/ratelen en eerder zal gaan zoemen.
Soit, na een uurtje prutsen en priegelen, ben ik tot dit resultaat gekomen:
http://www.youtube.com/watch?v=GbcOtbK5UuE

De motor draait nu al een zonnetje, laar uit de kap heb ik met de dremel wel een klein stukje moeten wegslijpen en frezen, want deze raakte een van de veren voor koolborstels.  Dat euvel is nu verholpen en dit was het enige 'freeswerk' dat tot nu toe nodig was.  Later misschien wat serieus freeswerk om de gearbox verlichting te kunnen installeren (als die er überhaupt komt).

Nu komt een rotklusje: wheel quartering (geen flauw idee hoe dat heet in 't Nederlands).  'k Heb al willen zien dat -met de aandrijfstangen erop- de boel gaat blokkeren; de wielen zijn verre van gealigneerd.  Eens dat geklaard is worden de wielen gertoucheerd met rode verf (Humbroll n° 174) en kan de hele mechaniek weer in mekaar gezet worden.

viking

Mooi resultaat Patrick,
je test via ampère en voltmeter is een interessante techniek.

kan je mij eens schetsen hoe je configuratie is van je toestellen om je motor te testen met je techniek?
Anders moet ik bij gelegenheid eens komen kijken als je eraan bezig bent  ;D.

Grts

Johan

Sattrickske

Komen kijken mag altijd, stuur maar een berichtje wanneer je goesting hebt om langs te komen.

De opstelling is relatief simpel: je hebt hetvolgende nodig:
- een regelbare DC voeding (de mijne gaat van 0 tot 32V en levert max. 3A), voor een motor is 0-6V al voldoende
- een ampèremeter (digitale multimeter bv)
- een voltmeter (optioneel)
- kabels en krokodillen

Een simpele serie schakeling met de voeding, ampèremeter en motor.  De voltmeter is optioneel (je voeding heeft er meestal één) en die plaats je over de klemmen van de motor.

Sattrickske

De wielen zijn intussen gequartered (gealigneerd?) door één wiel ter verdraaien totdat de schroefdraad voor de dissel perfect verticaal staat.  Dat wiel klem je dan vast (bij mij lukte het met de hand) en dan wring je het 2e wiel totdat de schroefdraad voor de dissel weer perfect verticaal staat.  Dit herhaal je voor het derde wiel.  Als alles perfect gequartered is draaien je wielen met dissels nog altijd even vlot rond als zonder de dissels.  Als het fout is zal je zien dat je loc schokt tijdens het rijden; hoe groter de schokken, des te meer zit je quartering ernaast.  Er bestaan dure hulpmiddelen om de quartering correct te krijgen; mijn methode werkt perfect voor 3 assen.  Meer assen gaat ook nog, alleen is het veel meer gepruts.

De wielen zijn intussen ook geretoucheerd en die verf is nu aan het drogen.

Terwijl we hierop wachten, heb ik de tender effe onder handen genomen.  Deze had geen sluitlichten, dus gaan we daar effe voor zorgen.


Gaatjes geboord van 1.5mm met een CNC boor in een handmatig houdertje.  Machinaal riskeert de boor weg te slaan, met de hand kan je heel traag en perfect gecentreerd een gaatje boren.
Dan heb je 2 mogelijkheden om de lichtgeleider te maken: Kristal Klear of een stukje lichtgeleider op maat snijden.  Ik kies voor het laatste omdat dit het mooiste resultaat geeft.  Ik snij kleine stukjes van een lichtvezel, die ik opschuur en polier tot ze weer perfect vlak zijn.

Aan één uiteinde maak ik opstuikingen door de stukjes lichtgeleider effe tegen een gloeiend hete aluminium plaat te houden; de geleider smelt en door de druk ontstaat er een bult of opstuilking.  Deze schuur en polier je dan weer perfect glad.
Als het goed gegaan is, krijg je dan volgend resultaat:

Ik heb de geboorde gaatjes wel effe geruimd met wat diamant freesjes om een 'perfect fit' te krijgen.  Later worden er van binnenuit ledjes met een stukje printplaat tegengezet.

PietB

Hoi Patrick,
het kwartieren van de wielen is een secuur klusje, het beinvloed het rijgedrag van je loc enorm.
Wat ik altijd doe is aan een kant beginnen, aan de kant van de tandwieltrein.
De wielen zo zetten dat de drijfstang schroefgaten in één lijn liggen met de wiel assen, aan de andere kant zitten dan geen wielen.
De drijfstang die de wielen verbind op alle wielen vast zetten.
De assen een kwartslag draaien en dan aan de andere kant de wielen 90o gedraaid op de as zetten.
Ook hier weer de drijfstang gaten oplijnen met de wielassen.
De drijfstang monteren, draait de zaak zonder te wringen dan kun je de wielen met een drupje loctite borgen.
Bij veel van de oudere marklin loc's is het gat van de middelste drijfstang aansluiting groter, zodat er een beetje speling in de bevestiging zit, dit is om tolerantie foutjes te maskeren, vergeet niet dat deze loc'jes vaak 40-50 jaar oud zijn, dus dat is gepermiteerd.

Loopt de zaak soepel, zonder dode punten dan kun je de loch nog een tijdje op de gestabiliseerde voeding laten lopen, gewoon om er van te genieten, maar ook om het mechaniek te laten "zetten"

Daarna kun je de loc afbouwen en hem laten rijden, cv's instellen en de features als verlichting ed. instellen.

grt pIet.

Sattrickske

Citaat van: bossie op 11 mei 2013, 22:10:21 PM
het kwartieren van de wielen is een secuur klusje, het beinvloed het rijgedrag van je loc enorm.
Ha, zo heet dat dus in het nederlands.  Je moet het mij niet vertellen dat het van belang is, het is m'n 3e loc waar ik dat probleem had. Was er een uur mee zoet om het goed te krijgen.  Mijn uitleg was niet zo volledig als die van jou, maar ik denk dat ik krak dezelfde methode gevolgd heb.  De loctite was ik vergeten te vermelden; zeer belangrijk, anders is al het werk voor niets geweest.