Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

doomslu

Een brok nostalgie, Dani.

Zelf wacht ik geduldig op de modellen van Van Biervliet en NMJ die binnenkort gaan uitkomen.
Ze zullen uiteraard een stukje duurder zijn, maar het zijn wel modellen van deze tijd, in niets te vergelijken met de oude Märklin en Fleischmanns.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Citaat van: Nonkelronnie op 17 april 2014, 12:26:47 PM
Volgens de beperkte informatie die ik heb zijn de NMBS 52-54 gebouwd door AFB (onder licentie van NOHAB?).
Hier is een foto van een samenkomst van deze locs uit verschillende landen: http://www.railpictures.net/images/d1/8/4/9/9849.1093027680.jpg
(geen embedded image van gemaakt omdat deze foto niet mijn eigendom is)
PRACHTIGE foto is dat.....    echt genieten , bedankt om de link te delen .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Citaat van: Nonkelronnie op 17 april 2014, 12:26:47 PM
Volgens de beperkte informatie die ik heb zijn de NMBS 52-54 gebouwd door AFB (onder licentie van NOHAB?).

Onze bolle neuzen zijn volgens mij gebouwd onder licensie van EMD (onderbedrijf van General Motors). Zowel AFB als Nohab kregen een licensie om de locomotief van EMD te bouwen(een afgeleidde locomotief van de "1818" van GM, maar met 2 cabines). AFB kreeg de licensies voor België en Luxemburg. Nohab kreeg de licensie voor een aantal andere landen... als ik me niet vergis.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jesse

#828
Citaat van: Nonkelronnie op 17 april 2014, 12:26:47 PM
Volgens de beperkte informatie die ik heb zijn de NMBS 52-54 gebouwd door AFB (onder licentie van NOHAB?).
Hier is een foto van een samenkomst van deze locs uit verschillende landen: http://www.railpictures.net/images/d1/8/4/9/9849.1093027680.jpg
(geen embedded image van gemaakt omdat deze foto niet mijn eigendom is)

Die samenkomst vond plaats in Odense. Ben vorige grote vakantie geweest.
Stond ook een miniatuur versie van de samenkomst van de bolle neuzen.
Want het museum staat er bekend voor. Want voor het museum staat het beeld van het bekende vleugel wiel.
en nu is het een museum waar in het depot allemaal treinen staan van de deense spoorwegen diesels , grote stomers , grote sneeuwploegen , auto's voor op rails enzo . Echt knappe dingen gezien echt de moeite om eens te gaan



Dit een foto van nu van het depot van buiten.



het vleugel wiel



( ik heb er nog genoeg foto's van het museum)

Herwig

#829
52  53  54
zie o.a. recent fotoboek     "Type 202 = reeks 52"   van/door T.Nicolas (zie advertentie in MSM...)

(... en nog  "honderd"   andere publicaties  &   "duizenden"   foto's van/over deze  "bolle neuzen" ....)
( Diverse H0-modellen door Märklin, Fleischmann, Piko, MNJ, Roco, VBV    (N-Trix) )

dani

imposant lokloodsje, Jesse  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Nonkelronnie

Citaat van: Michiel op 17 april 2014, 13:38:06 PM
Citaat van: Nonkelronnie op 17 april 2014, 12:26:47 PM
Volgens de beperkte informatie die ik heb zijn de NMBS 52-54 gebouwd door AFB (onder licentie van NOHAB?).

Onze bolle neuzen zijn volgens mij gebouwd onder licensie van EMD (onderbedrijf van General Motors). Zowel AFB als Nohab kregen een licensie om de locomotief van EMD te bouwen(een afgeleidde locomotief van de "1818" van GM, maar met 2 cabines). AFB kreeg de licensies voor België en Luxemburg. Nohab kreeg de licensie voor een aantal andere landen... als ik me niet vergis.  ::)

Dat zal correcter zijn dan mijn beperkte kennis; Bedankt voor de correctie...

dani

;... en na vele weken "inactiviteit" en in stilte verzamelen, hoop ik EINDELIJK komend paasweekend eens wat op zolder te kunnen werken.
Ik denk trouwens dat er tegen maandagavond hier of daar wel een (nog goed werkende) PC op overschot zal zijn...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Citaat van: dani op 18 april 2014, 08:52:43 AM
;... en na vele weken "inactiviteit" en in stilte verzamelen, hoop ik EINDELIJK komend paasweekend eens wat op zolder te kunnen werken.
Ik denk trouwens dat er tegen maandagavond hier of daar wel een (nog goed werkende) PC op overschot zal zijn...
Dan gaan we dit hier in 't oog houden.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

wel ja, hier is alvast een update ...   Eerst het verhaal, natuurlijk.

Mijn "industrie Zuid" was opgevat als een soor knooppunt van de beide  tracks, de binnenste en buitenste lus.  In dat gebied kruisten die elkaar 2 keer, waardoor een trein in 1  "omloop" eigenlijk 2 heer het hele traject deed, eens op het binnenspoor en eens op het buitenspoor.

Beetje lastig als je met treinen in 2 richtingen wil rijden zonder botsingen of conflicten.

Dus heb ik de kruisingen weg gehaald.  Het is nog steed mogelijk om van buitenste naar binnenste traject te gaan en terug, maar dat kan enkel op het deel "Noord 1" via een paar sets wissels.

Terwijl ii toch bezig was, heb ik dan ook maar meteen alles in Zuid Industrie gewoon VLAK gelegd, geen hellingen meer en geen bruggen meer nodig.   Dat zal de scenery ten goede komen en het geheel is wat overzichtelijker.

Hoe ver staat het geheel nu ?

1) de hellingen zijn weg
2) de 2 "lussen" zijn gescheiden en liggen naast elkaar
3) er is een "binnenlus" gemaakt op Zuid industrie
4) vanaf de binnenlus vertrekken ook een aantal (3) kopsporen voor het bedienen van de bedrijven.
5) Alle sporen liggen er en zijn vast gemaakt
6) Alle stroomaansluitingen zijn voorzien (moeten nog op de ringleiding komen)
7) De wissels zijn van aandrijvingen voorzien en klaar om aan te sluiten

Alle sporen zijn "proefgereden" en alles ligt prima goed met zoruim mogelijke bogen.


En dan enkele piccies...

VOOR





Dan alles uitbreken











Leeg vlak ...  een blanko canvas



laatste restanten van de bruggen  (deze delen blijven wel, er komt een 'fly-over' )





En dan de sporen opnieuw leggen zonder kruisingen en oversteken.








En als laatste voor de sfeer en om een idee te geven van hoe het er moet komen uit te zien, even wat scenery elementjes geplaatst.  Er komt een elektrisch onderstation, een grote olie overslag, een schroot terminal en nog een ander iets  (nog even geduld).
















Ik ben best tevreden van wat er gebeurd is dit weekend...  Het is nog neit helemaal "af" maar we zitten in de goeie richting.
Ik hoop alleen dat het niet te druk wordt...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Een hele metamorfose, Dani !
Moet pijn gedaan hebben, dat afbreken.
Maar als je het resultaat ziet:  goed gewerkt !  Een grote stap in de goeie richting !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

Een flimpje mag zeker niet ontbreken.   Jullie krijgen een "helikopter perspectief" van de nijverheids-zone, terwijl een ouwe trouw V100  op de "binnenlus" zijn eerste test rondjes draait.   Er is nog wat herschik-werk aan de indeling als ik het zo zie...

Alle tips zijn welkom.

https://www.youtube.com/watch?v=FzHAS8Qz2wI&feature=youtu.be

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#837
@Jean :  pijn deed het niet echt  (behalve toen er een stuk ballast in mijn oog opsprong) maar het was toch even slikken om dat werk van 2 jaar geleden zo terug ongedaan te maken.   Maar het was voor een goed doel, de baan wordt er beter van.   En die ballast was KEI hard geworden...  wat een mengsel van houtlijm en water niet kan , amai...   er kwam echt een beitel bij te pas.  Gelukkig zijn er maar 3 stukjes C rails gesneuveld.  Ik had dan ook nog niet echt veel geballast.

nog even het sporenplan er bij... met tekst en uitleg.

A = aansluiting op de buitenste lus (blauwe lus), naar het Bahnwerk, en van daaruit naar het schaduwstation onder Zuid industrie en terug naar Noord 1.
B = aansluiting op de buitenste lus (blauwe lus) richting Noord 1
L I = Lus Intern.  de groene lus gaat ook van Noord 1 naar Zuid Industrie en terug.

De oranje lus is het "rondje op de industriezone" en is gekoppeld aan de groene lus via het gele trajsctje.  Er wordt in wijzerzin op die lus gereden.   Het lichtblauwe gedeelte zijn de aftakkingen  (kopsporen) naar de bedrijven.







Aangezien de blauwe lus in tegenzerzin en de groene in wijzerzin wordt bereden op dit stuk, kan men volgens mijn kennis in principe zeggen dat ik op de baan   "rechts rijd".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

HYA

Jaja Dani Dat ziet er ineens een echte Seveso-zone uit. Een voorsmaakje voor de Siesegemlaan?   ;D
Goe (her)bezig zou ik zeggen.



off topic: heb je vorige week gezocht op het Erembodegemse kevertreffen, maar niet gevonden. Was wel voor 12u.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 21 april 2014, 15:14:21 PM
En die ballast was KEI hard geworden...  wat een mengsel van houtlijm en water niet kan ,
Tip voor een volgende slooppartij: eerst nat maken en een paar uur wachten.
Tip voor de volgende ballastering: gebruik geen houtlijm maar boekbindlijm (o.a. te koop in de winkels van Pipoos). Dat blijft flexibel en kan je er met een plamuurmes weer af steken.