Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Bolje

Vele groeten,
Ronald

Sattrickske

Niet leuk om te horen, geef ik liever geen commentaar op...
Weet hoe het is... oprechte deelneming...

dani

dank je dat je aan zo hoge spanning gaat komen ?  ik dacht dat het om analoog 12..14V ging, dus na de gelijkrichter heb je nog iets minder dan dat ...
Maar inderdaad, warm zal hij wel worden
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Hangt een beetje van de baan af.  Mijn booster in de Marklin CSII geeft 18-20V AC, na gelijkrichting is dat 25-28V (zonder load).  't Is dus juist meer, de formule is Vac x SQRT(2) voor een perfecte sinus vorm.  Dat komt omdat je alle gelijkgerichte AC pieken afvlakt met een zware elco.  Eenmaal onder stevige load, komen die pieken wel terug (AC rimpel op je DC lijn).  De gemeten AC spanning zijn niet de toppen (peak to peak), maar de RMS (root mean square) en RMS = PTP / SQRT(2).  Na perfecte gelijkrichting heb je alle toppen met mekaar verbonden...

De spanning van een analoge baan ken ik niet zo goed.  Ik dacht ook dat het ong. 14V was.  Na gelijkrichting zal je dus bijna 20V hebben...

Een ander klassiek voorbeeldje: uit je stopcontact kan je 325 VDC halen: 230 VAC x SQRT(2).

dani

oei ik heb de indruk dat deze laatste 2 posts  in ander topic thuis horen.  Blijkbaar is bij het tikken in de "snel beantwoorden"  box, mijn duim over de touchpag gegleden en BackPage aangeklikt....   Ik zat immers vlak daarvoren in het topic over "flikkerende leds" te lezen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 13 november 2013, 23:11:20 PM
oei ik heb de indruk dat deze laatste 2 posts  in ander topic thuis horen.  Blijkbaar is bij het tikken in de "snel beantwoorden"  box, mijn duim over de touchpag gegleden en BackPage aangeklikt....   Ik zat immers vlak daarvoren in het topic over "flikkerende leds" te lezen...
Ah, ik dacht al... wil die nu off-topic gaan en daarom naar z'n eigen thread.  Allez de mods zullen wat opkuis werk hebben ;)

dani

Een aantal gebeurtenissen van de afgelopen dagen, hier op het forum maar voral daar BUITEN, hebben er voor gezorgd dat ik het voorbeeld van enkele andere forumleden ga volgen.

Ik neem een "pauze".   Ik ga me bezig houden met de dingen die belangrijker zijn dan oeverloos gezwam, eindeloos doordrammen oip hetzelfde en  nutteloze commentaren.


Neen, ditkeer is het geen grap om Peter  (metpetergaathetbeter)  te plagen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

OK, een pauze. Even afstand nemen, tijd om andere dingen te doen, ...
Dat klinkt alvast beter dan wat ik in enkele andere draadjes las  ;)

Het soms oeverloze gezwets ... ik kan je begrijpen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Ooit ergens gelezen:
Een forum is net een buffet, wat je aanstaat neem je mee en wat je niet lust laat je liggen..........
Kan een heleboel zielerust geven, dat kan ik je verzekeren.

grt Piet.

Sattrickske

Ik kan het begrijpen...
Maar ik zal je missen :'(

Kautenbach

hoi Dani,

lees net ff je laatste posts waaronder de laatste dagen van je draadje hier,

man, sterkte ermee, wijsheid en rust ect ect  toegewenst, kan me voorstellen idd dat je ff aan wat andere dingen toe bent dan het forum, ik wens je we leen tot ziens,

groet, Wim

Koen

Ook van mij en mijn echtgenote veel sterkte!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

Citaat van: bossie op 16 november 2013, 18:09:55 PM
Ooit ergens gelezen:
Een forum is net een buffet, wat je aanstaat neem je mee en wat je niet lust laat je liggen..........

Inderdaad een wijs gezegde maar ik hoop dat dit voor dani geen vaarwel is maar een "tot binnenkort is !"

Groeten Peter ;)

ERVIN

Ja de laatste weken is er hier nogal wat gezever de revue gepasseerd , en er zijn , jammer genoeg , enkele collega's die een rust-pauze inlassen , hopelijk blijft het dan ook maar bij een " pauze".

Dani  , ik begrijp maar al te goed dat je nu even iets anders wil gaan doen , en neem er zeker je tijd voor , je zal hem nodig hebben , maar ik heb altijd genoten van je inbreng hier op het forum , en zal je dan ook met open armen terug ontvangen als je hier terug een kijkje komt nemen. ;)

modeltreinbart

Eensgelijke Dani , u was en bent een ware collega modelspoorder en u in breng was zeer leerrijk en je dromen over verder bouw moet je zeker blijven koesteren .
Als ik er dan toch nog iets grappig bij mag vertellen: Roy coo, CEO van Royco : Pauze werkt , een pauze brengt ideën en verruimt de geest , daarom nemen we bij Royco een pauze heel serieus.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)