Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Steam.N

Kreeg 't vrouwje geen hart-attack, met dat gat in de muur ? ? ?   ;)
Nu wordt het wel echt S P A N N E N D ! ! ! ! ! !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

#271
het filmpje is er bijna.... 

Hier is alvast de link.  Binnen 3 minuten zou het on line moeten zijn    (20u27 dus)

De lift heeft 40 sekonden nodig om de 60 cm hoogteverschil af te leggen, dus dat is een hele goeie snelheid.  Ongeveer 7 sekonden per "verdieping", zonder "langzaam aanlopen en stoppen".   Daar valt nog wat mee te spelen, met een PWM of zo.

http://www.youtube.com/watch?v=fPSFyD3wryM&feature=youtu.be

Neen, hoor mijn vrouw is dat al gewend dat ik gaten in de muren op zolder maak....    Ze was er nu niet bij, maar aangezien het enkel in de gyproc was,  zou ze normaal zeggen   "come on, it's just a fleshwound !!"   (jaja, ze heeft zin voor humor).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Wauw Dani...ik ben er even stil van... je hebt dit echt fantastisch gemaakt!

De lift loopt lekker langzaam en soepel
Hoe ga je eingelijk de trein automatish laten stoppen en door laten rijden op de lift  sporen?
Het kan zijn dat ik wat gemist heb en dat je al bezet melders hebt geplaatst?

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

PietB

Ziet er gooed uit, Dani!
Waarschuw je de buren éérst voordat je gaat 'liften' want de geluidsproductie is aanzienlijk.

grt Piet.

dani

@Oetbeem : neen hoor Danny, geen bezetmelders momenteel.    Maar er komen wel lichtlsuisjes  her en der op en rond de lift  die zullen zorgen voor het afschakelen van de sporen en het geven van een signaal naar de centrale (de Ecos) als bezetmelder.    Dat afschakelen van de sporen is vooral van belang, om te voorkomen dat er niet per toeval een trein uit de lift wil rijden als het niet zijn beurt is :-)

@Piet : het valt in werkelijkheid nog mee, de microfoon van mijn fototoestel/camera is overgevoelig... daarom ook het kastje rond de motor.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Afstellen wordt nog even een kluifje !
Benieuwd hoe vlot dit gaat lopen.

Hangt er al een tegengewicht aan?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Goed bezig Dani!   :D
Dat ziet er een geslaagde test uit,  interessante en originele constructie.   ;)

Veel succes met het afstellen
Groeten
steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

dani

dus... zoals ik zei, de inrij-baan.....

De reden waarom dit een beweegbaar stuk is, is omdat het makkelijker is om dit te laten "vallen" in een gleuf n de liftkooi dan om de liftkooi op de millimeter precies te positioneren..  Zo kan ik een relatief "ruwe" hoogtepositie van de liftkooi toch nog opvangen zonder al te veel ontsporingen.   Althans, daar mik ik naar.


Eerst het ontwerp (een ruwe schets op papier).



Dan een eerste poging om de vorm te bepalen en te kunnen testen.



Een zij aanzicht en een doorgang....






Wordt vervolgd


PS: voor de "miniatuurbouwers" hier : neen, het ziet er niet uit, ik weet het...  Alles behalve realistisch, en zeker niet "natuurgetrouw", maar in het echte leven heb ik ook nog nooit zo een lift gezien, dus het is in dit geval eerder puur  "functioneel"  deel van de baan, echt  een "technische " sectie.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Goed gezin, zo'n vallend stuk spoor om de hoogteverschillen te compenseren.
Dat moet inderdaad niet "mooi" zijn, maar wel degelijk, goed aansluitend, ...

Die overspringende kabel bij het optrekken - een zigzaggende geleiderol inbouwen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#279
bedankt voor t kompliment Gerolf.

Een zigzaggende rol zou kunne, maar er "passeeert" maar 1m20 kabel.  Ik heb nu voorlopig de kabel helemaal afgerold op de spoel van de lier.
Een verdere test met een half opgerolde kabel op de spoel, heeft me geleerd dat als er al  2 windingen kabel netjes op de spoel zitten, de volgende windingen deze heel makkelijk mooi volgen en dus de kabel zichzelf wat geleidt.    Maar 'k hou de optie toch open , bedankt voor de goeie tip !


Ik heb trouwens intussen ook al wat zitten testen en experimenteren met verschillende posities van het draaipunt in het scharnierende stuk spoor, en het nieuwe ontwerp is al anders opgebouwd omdat de "swingout" van het spooruiteinde in mijn eerste ontwerp zo groot zou zijn dat het tegen de liftkooi aan klettert.  Het scharnierpunt ligt nu in de "binnenbocht" , en als dit goed werkt, dan kan er zelfs een flink stuk worden af gezaagd van de zijwanden, wat weer gewicht en ruimte besparend is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#280
even experimenteren met zwaartepunt, draaipunt en uitslag van de uiteinden heeft me tot onderstaande constructie gebracht...  toeval if niet , het vertoont opvallend veel gelijkenis met een nieuwe brug over de Dender hier in Aalst, kwa beweging en principe.

Het scharnierpunt is flink gezakt



wanneer de brug "opgehaald" is, doet het dwarslatje bovenaan meteen dienst als extra beveiliging opdat er geen trein zou door kunnen.




Zo ziet het er uit in "opgehaalde" toestand.



en de  "stootlat"



morgen eens even testen en dan beslissen of ik hier mee verder kan gaan of niet.





Beweging....
http://www.youtube.com/watch?v=b-YNQehzexg&feature=youtu.be

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

En nu die motor aansturen met een dikke mosfet vanuit je Arduino en hem automatisch op elk niveau laten stoppen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Dani,  op je schets zie ik aan je klapbrug twee knikken in het spoorverloop.
Ben je niet bang dat de treinen daar problemen mee gaan hebben ?
Waarschijnlijk is de knik in realiteit veel kleiner dan wat je getekend hebt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

Citaat van: conducteur op 18 juli 2013, 23:31:38 PM
En nu die motor aansturen met een dikke mosfet vanuit je Arduino en hem automatisch op elk niveau laten stoppen?
Bijna correct, Rian, maar je bent wel helemaal mee.    Echter, geen Mosfet, maar 2 relaisjes op een printje, aangestuurd door een Arduino met als "versterkertje" een simpele  BD139 darlington.  Daarmee is de voeding van de motor en de aansturing via de Arduino helemaal elektrisch gescheiden van elkaar.    Die sturing (van op de PC)  is trouwens al klaar om in te bouwen.
zie ook dit deel van het topic :      http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg209529.html#msg209529


Citaat van: Steam.N op 19 juli 2013, 00:53:17 AM
Dani,  op je schets zie ik aan je klapbrug twee knikken in het spoorverloop.
Ben je niet bang dat de treinen daar problemen mee gaan hebben ?
Waarschijnlijk is de knik in realiteit veel kleiner dan wat je getekend hebt ...

INderdaad, Jean, op de schets is de knik sterk overdreven.  De bedoeling is dat in realistie, deze maximaal een paar millimeter bedraagt over de lengte van  1x5106 en 1x5107   (dus pakweg maximaal 5mm a 8 mm  over een lengte van 180+90=270mm   wat neer komt op max  2% a 3%  en dat moet haalbaar zijn.    Reken even mee...  8mm in beide richtingen geeft me in totaal 16mm "speling" voor het positioneren van de liftkooi  want de brug kan zowel "te hoog" als "te laag" opvangen met max 3% stijging.   

In normale omstandigheden voorzie ik een totale tolerantie van 5mm  (dus 2,5mm hoger of lager dan de eigenlijke stoppositie)  wat dn bij een lengte van 270mm  een  "'knikje" van nog geen 1% geeft.    In feite is dat brug gedoen dus grote "overkill" maar de reden waarom ze zo ver omhoog moet is omdat ik wil vermiden dat de sporen van de brug inhaken in de sporen van de lift bij het bewegen van deze laatste.   Better safe than sorry.    (zo hoef ik nooit bang te zijn...)

Maar je hebt wel een goe punt, want in het verleden, bij mijn eerste aanleg van een helling ergens laat in 2011, had ik die fout gemaakt en bij het naar boven rijden vanuit het schaduwstation, werden op de "knik" telkens de wagons helemaal automatisch ontkoppeld en denderden rustig terug naar het schaduwstation terwijl de lok verder reed.   zie ook hier :

http://www.youtube.com/watch?v=ky19hwV00os

na het aanpassen van de knik was het opgelost.   En zo leert een mens van zijn fouten  :-) :-)

http://www.youtube.com/watch?v=932UC4BPSV8
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Thanks voor de toelichting, Dani.

Nóg een vraagje: hoe groot is de langs-tolerantie?
Ik bedoel: hoe ver kan de lift in langsrichting bewegen?  Een millimetertje kan al veel doen, bij de aansluiting naar het spoor van je kantelbrug ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }