Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

OlivierV

Dat baanplan omgooien was maar een streepje sarcasme he. ;)


Groeten
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

geen probleem hoor Olivier... ik kan daar tegen.   Ik dacht echter dat het humor was.   Sarcasme of cynisme daarentegen, daar krullen mijn tenen van om en krijg ik jeuk van:-) :-) :-) Moehaaaaaaaaaaaaaaaaa
Als je het over de "rangeerheuvel" hebt, daar heb je zeker een punt, ik denk niet dat ik op spoortjes van 105 c de hele sleep kwijt kan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Dani, het ziet er veelbelovend uit !
Hoe ga je de positionering op de stop-punten voorzien? 
Regel je met een stappenmotor?  Lichtsluisjes? Microcontacten?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

#228
Eens stappenmotor denk ik niet, Jean.
Lichtsluis, lasertje of microswitches zijn nog "in de running", eerst even de bewegende delen testen en dan begin ikdaar aan.

Intussen een filmpje gemaakt van de Millennium Express op een stuk van mijn baan....    Een indrukwekkende 3,65 meter trein...

http://www.youtube.com/watch?v=dDmtzlyuYws&feature=youtu.be

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Hele mooie sleep Dani!!!

Wat ik me afvraag : ga ook de sporen ballasten?

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

misschien wel , Danny.  Maar eerst verder afbouwen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Voor je ballast, vul je de ruimte tussen de beddingen op met isomo, ben je af van die veel te steile en te smalle bedding. Dat doen we zo in onze treinclub.
http://www.dwarsliggers.be/ en dan treinbaan Wiltz aanklikken.


Heeft 'ooit' in MSM gestaan met mooie uitleg erbij dacht ik.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Persoonlijk vind ik de trein te lang voor de baan en het zou veel mooier uitkomen in lange bochten ipv de korte.
Maar het blijft een mooie samenstelling.

OlivierV

(model)Trein aan de lopende meter noem ik dat dan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: philippe_007 op 23 juni 2013, 14:25:39 PM
Persoonlijk vind ik de trein te lang voor de baan en het zou veel mooier uitkomen in lange bochten ipv de korte.
Maar het blijft een mooie samenstelling.

de trein iets tragerder uit de bocht laten komen helpt ook al wat ! misschien overwegen je tunnel iets langer te maken zodoende steek je een stuk van die bocht ook weg !

Groeten Peter ;)

dani

#235
Citaat van: conducteur op 23 juni 2013, 14:03:38 PM
Voor je ballast, vul je de ruimte tussen de beddingen op met isomo, ben je af van die veel te steile en te smalle bedding. Dat doen we zo in onze treinclub.
http://www.dwarsliggers.be/ en dan treinbaan Wiltz aanklikken.
Heeft 'ooit' in MSM gestaan met mooie uitleg erbij dacht ik.
Klopt inderdaad , en je bespaart ook gelijk een pak gewicht en kosten op de baan want "mousse" weegt minder dan ballast en kost ook minder.  Ik heb al een paar stukjes "geballast" maar de baan is nog niet helemaal klaar wat de "spoorbouw" betreft dus ballasten zal ng wel even duren.  Ik denk dat ik volgend jaar pas in die fase zal zitten.

Citaat van: philippe_007 op 23 juni 2013, 14:25:39 PM
Persoonlijk vind ik de trein te lang voor de baan en het zou veel mooier uitkomen in lange bochten ipv de korte.
Maar het blijft een mooie samenstelling.
Goed punt, hij is inderdaad lang voor de meeste stukken van de baan, gezien de vele (korte) bochten en stukken van amper 2m lang.   De bedoeling is dan ook neit om die trein permanent op de baan te laten rond rijden, het is meer een "hebbeding" dan echt "rollend" materieel.

Citaat van: OlivierV op 23 juni 2013, 14:25:53 PM
(model)Trein aan de lopende meter noem ik dat dan.
Yep, en in dit geval hebben we er een dikke 3,5 meter van de rol afgesneden, maar eens de baan echt zal "bereden" worden zullen dergelijke treinen een zeldzaamheid zijn.  Ik mik op gemiddelden van rond de anderhalve meter.  Die kunnen zowel in beide schaduwstations als in de treinlift worden gestald en bewaard tot ze hun benen (wielen) mogen strekken op de baan.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 juni 2013, 15:10:25 PM
de trein iets tragerder uit de bocht laten komen helpt ook al wat ! misschien overwegen je tunnel iets langer te maken zodoende steek je een stuk van die bocht ook weg !
Groeten Peter ;)

De snelheid van de trein is een gevoelig punt , zeker bji dergelijke lengtes, dus in deze filmpjes was de gemiddelde iets aan de hoge kant.  Eigenlijk enkel in het laatste fragmentje vond ik ze "goed"  aan de schaal.  Het is allemaal nog wat experimenteren, ik heb die "feeling" zo nog niet in de vingers, want uiteindelijk ben ik nu ruim 2 jaar aan het bouwen en heb denk ik nog geen half uur echt "gereden" op de baan.   Het is echt een 5-jaren project.

De lengte van de tunnels en dergelijke is nog even "koffiedik kijken" want bijlange niet alles is al van scenery voorzien.  Er gaan zeker nog stukken tunnel en bruggen bij komen naarmate de bouw verder is gevorderd en dan zal één en ander aan het oog onttrokken worden.  Het gaat ook meteen een minder "rommelige " indruk geven dan, iets rustiger.


Bedankt allemaal voor de tips, die worden ten zeerste op prijs gesteld en ik haal er de waardevolle info uit voor de toekomst.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En dan vandaag even helemaal OFF topic...
Ik heb m'n avatar maar aangepast naar een foto van mezelf, in navolging van vele anderen hier.

Het was oorspronkelijk wel leuk en fijn om mijn zelfde avatar te gebruiken als bij de 3rail buren, maar dat hoofdstuk is nu definitief afgesloten en ik laat het achter me. 
Een frisse start, en daar hoort een nieuwe  "aftartaar"  bij.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Ik vond de vorige foto ook niet mis ;-) Je bent precies een beetje veranderd  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Huugooke

Ziet er wat dreigend uit. Ik ga maar met Kiala werken denk ik. ;D

dani

#239
@Philippe : ja, ik ben (nog) wat bijgekomen en heb de muts geruild voor een zonnebrilleke, maar heb wel m'n baard wat getrimd.

@Hugo :  neen hoor, da's maar een stoere pose voor de foto.  In werkelijkheid ben ik een zachtaardig man   (allee, dat zeg ik zelf toch).
Ze noemen me hier op 't werk wel eens de   "VIP", of op zen aantwaareps :  "Vraai Imposaante Persoein"...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.