Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Gerolf

Jammer dat die spots niet regelbaar zijn, maar ik begrijp je wel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

vanmiddag is het pakketje met de 4 stuks  12V/5V  voedingen geleverd .  Het zijn eigenlijk voedingen voor externe harddisk behuizingen, die leveren bij 5 volt en bij 12 volt telkens 2,5 ampère gestabiliseerd.   Ideaal voor een projectje als dit en ze kosten maar 6 euro of zo.   Hopelijk kan ik nu deze week het kastje helemaal af werken op een avond (of 2) en dan testen.



En misschien zou ik beter nog niets verklappen, maar ik ben gisteravond al aan een volgend  mini-projectje begonnen.   Het "constructieve" deel is al bijna ok, enkel nog het aandrijven en regelen moet worden gerealiseerd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Je zit niet stil hé Dani  :D  Leuk idee wel om hier een daar op een blikvanger in je baan een spot te richten.

dani

inderdaad Stieven, ik heb er nog even de zolder layout bij gehaald en de puntjes die zullen worden "gehighlight" worden aangeduid.

1 : station Noord 2
2 : rangeerheuvel
3 : de grote lift
4 : station Zuid Hoog met goederendepot
5 : de rolbrug met loods
6 : het BahnWerk met draaischijf
7 : Station Noord met bergstation
8 : de containerterminal

De industriezone krijgt haar eigen LED verlichting met dimmer en is dus niet in deze groepen opgenomen.



Ik ga toch eens een flinke slag moeten door geven om het allemaal te realiseren, dan kan ik eens een demo filmen.  Stel je voor....   Alles is pikkedonker, en dan ineens gaat er hier en daar een spotlight aan en uit en laat de verschillende scènes oplichten.      Hmmmmmmmmm, ik zie het al voor me
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Opa-Bullcat

Nice Dani, ik ga ook meer enes zoiets maken, ik ben beetje de weg kwijt wat ik wil enzo in me ruimte :)

Hoe ga jij het doen met die rangeerheuvel, met haartjes om af te remmen of gewoon kadeng ?

die rangeer heuvel word puur rangeren of komt daar nog meer op.

Nu ik mezelf ook even mee brainstorm hier, ga jij rangeren op doodlopende sporen of ook via opstel sporen ?

Hoor/lees het wel

dani

#755
ik ga op dit moment geen "haartjes" of andere remmen voorzien, Hans.   Ik hou de optie echter wel op enaar de toekomst, maar dan met een ander systeem dat niet van onder de rails door komt (dat wordt heel moeilijk met Märklin M rails en met beperkte ruimte onder de plank) maar dan wel met  "borstels" die van opzij komen en ter hoogte van de zijkanten van de wielen voor wrijving zorgen.  Een systeem met servo'tjes denk ik, dis de druk kunnen variëren.  Maar dat is nu nog even niet aan de  orde.   Ik ga gewoon de hellingshoek beperken tot ongeveer maximum 2% en hopen op meewerking van de natuurlijke wrijving van de wielen/rails  zodat de " boem" op het einde nog mee valt.   En als een wagon niet helemaal tot op het einde door rolt tot tegen de stootjukken aan is dat niet erg, de volgende neemt hem wel mee, of ik kan 'm altijd nog even "opduwen" met een rangeerlokje indien nodig.

De rangeerheuvel wordt puur  ingedeeld zoals op de foto's enkele pagina's terug te zien.   4 doodlopende sporen waar wagonnen op "gedropt" worden van bovenaan, en die dan als sleep weer opgehaald worden door een rangeerlok(je).   Veel meer aktiviteit zal er daar niet zijn.  Misschien een hele kleine diesel "Tankstelle" of mini lokloodsje  op het vijfde spoortje waar de rangeer lok wordt geparkeerd, naast de  wachttoren.


in deze post zie je de sporen al klaar liggen. 
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg245686.html#msg245686

de bewuste foto :



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Opa-Bullcat

Ja had foto ook gevonden ondertussen, met die rare bochel erin :)

ik moet eens denken over een tijdelijke stop als ik rangeer op een doorgaand spoor, maar hoeveel gang zal er nog in een wagon zitten na 2,5 mtr rijden.

Ik wil me hok hebben dan kan ik testen :(  :-[

dani

#757
ik haalde het al eventjes aan hierboven....   ben aan een mini projectje (nog eentje) begonnen.

Niks spectaculair, maar ik had een hogteverschil van ongeveer 40 cm te overbruggen op een afstand van 1m90 en een helix vlak boven mijn BahnWerk zag ik niet zitten, dus het is een mini liftje geworden.

Het eerste experiment is alvast gestart en de ruwbouw is klaar.  Het is een soort "module" die ik op voorhand klaar maak en dan als alles klaar is, tegen de muur ga schroeven.   Als geleiding dit keer geen profielen of wieltjes, maar simpele  glijlagers van bij de Brico  (6 euro voor 2 stuks) die gebruikt worden voor een schuiflade in de keukenkast.     Er komt niet veel gewicht op, en de positionering van het "brugdek" boven en onder zal met een soort van "guides" gemaakt worden, zodat het op geen mm mf 2 , 3  aan komt  onderweg.   Maximale treinlengte = 1m20 op de lift zelf.  Dat is voldoende want op dat traject zullen normaal geen hele lange treinen passeren.  Het maakt sowieso deel uit van een "korte treinen"  baangedeelte wegens de scherpe  (R1) bochten.

Ook nu is het ontwerp simpel en gemaakt met huis- tuin- en keuken dingen en goedkope houten latjes.  Iedereen kan dit maken, je moet er geen rocket scientist voor zijn.

Mensen die zich af vragen hoe het met de aandrijving zit :  onder de baan komt een systeem met een bezemsteel, waar de kabels rond zullen draaien om op te rollen en weer los te laten.  Dat wordt aangedreven met een simpele 12V motor.    Het zal niet makkelijk zijn om dit met "scenery"  te bekleden, maar misschien hoeft dat helemaal ook niet.   Zien we nog wel, ik ben eerder een "bouwe" en techneut (of dat zou ik toch graag willen zijn), dan een "aankleder".   

Even enkele foto'tjes van hoe het ding er nu uit ziet  (voorlopig nog eonder de aandrijving)











even aan de keukenkast opgehangen voor een testje...



en dan straks nog een filmpje uiteraard !

een "principeschets" :
http://www.youtube.com/watch?v=rFgnWNogark&feature=youtu.be
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en ja, aan de hoeveelheid parallel projectjes die ik in gang heb, is te "meten" hoe druk ik het heb op werk en daarbuiten.  De twee zijn meestal recht evenredig.   Mijn "betere helft" zegt dat ook, dat ze aan het aantal verschillende dingen die ik mee bezig ben, het stresslevel kan aflezen...  dan weet ze ook wanneer het tijd is om me even "te laten doen"  om af te reageren.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Ahaaa !  Nog een bezemsteel-modelbouwer ... LOL
Goed idee, die geleiders.
Probleem met de kabel op de bezemsteel te wikkelen zou kunnen zijn dat je kabel niet mooi gelijk opwindt langs beide uiteinden, en dat je lift wat scheef gaat hangen.

Ik kijk benieuwd toe !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

#760
inderdaad, Jean.  dat is mogelijk.  Maar dat is volgens mij simpel op te lossen door de "aanvoer" onder eenhoek te doen zodat elke winding naast de vorige komt te liggen. Dat heb ik al eens "snel" getest en dat lijkt toch te werken.

Een alternatief is om de draad recht naar beneden te laten komen (wat makkelijker is om te monteren, dan moet ik maar 2 gaatjes boren in de baan ipv 2 sleuven frezen) en dan 2 "poulies" te maken op de met tussen de poulies telkens maar de dikte van de kabel.  Dan wordt die gedwongen op op elkaar te winden, en is het ook weer gelijkmatig(er).  Dat is vrij makkelijk te realiseren met enkele houten schijfjes.   Dus dat ga ik eeerst nog eens uittesten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Misschien is het volgende een idee?
Wikkel éérst om de bezemsteel een stuk 3 aderig electrasnoer en lijm dat vast.
Met een tussenruimte van een paar mm, dan is het net of er een soort van schroefdraad op de steel zit.
Je touw zal dan 'tussen' de wikkelingen van het snoer oprollen.
Want je mooet er voor waken dat het touw gaat 'stapelen'.
Met dat systeem bewerkstellig je altijd dat de afgelegde weg links en rechts gelijk blijft.
Je moet alleen even experimenteren met de hoevelheid wikkelingen die je nodig hebt.

grt Piet.

dani

fijntjes, Piet !!!   heel clever gevonden !
bedankt makker
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

toch eventjes een setje "poulies" gemaakt, om het es uit te proberen.

De figuurzaag boven gehaald, cirkeltjes getekend, gaatjes gemaakt...  en klaar voor het monteren.

















to be continued.  Nu eerst een beetje werken (voor 't werk).  Het is vandaag een late "call marathon" tot 23u.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ziet er goed uit!
(ps: denk je nog eens aan de drivers?)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum