Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Wagon voorzien van sluitverlichting

Gestart door OlivierV, 16 april 2013, 11:24:16 AM

Klaas Zondervan

Aan een functiedecoder heb je niet zo veel op een analoge baan.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 april 2013, 23:54:56 PM
Aan een functiedecoder heb je niet zo veel op een analoge baan.
Maar het licht brandt wel! (Hangt waarschijnlijk van het type af natuurlijk)

OlivierV

Is dat niet een beetje onnodig geld, aangezien het een goedkope oplossing moet zijn.

De bedoeling is dat er een sluitlicht brandt wanneer de trein rijdt, dit op zowel digitale als analoge banen. Voor mij persoonlijk maakt het mij thuis niks uit of er nu achteraan wat brandt of niet. Maar voor het systeem wat we op de club gebruiken is het zeer handig, er moet een verbruiker achteraan hangen opdat treinen niet in mekaars gat zouden rijden. Dit heeft te maken met de bezetmelding van sporen. (rijsecties, remsecties en stopsecties zijn ingebouwd).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 22 april 2013, 15:23:05 PM
Is dat niet een beetje onnodig geld, aangezien het een goedkope oplossing moet zijn.

De bedoeling is dat er een sluitlicht brandt wanneer de trein rijdt, dit op zowel digitale als analoge banen. Voor mij persoonlijk maakt het mij thuis niks uit of er nu achteraan wat brandt of niet. Maar voor het systeem wat we op de club gebruiken is het zeer handig, er moet een verbruiker achteraan hangen opdat treinen niet in mekaars gat zouden rijden. Dit heeft te maken met de bezetmelding van sporen. (rijsecties, remsecties en stopsecties zijn ingebouwd).
Een functiedecoder kost...? Twintig Euro? Ik lees dat je toch binnenkort digitaal wil gaan. Waarom dan nu al die moeite? Met een functiedecoder kan je ook bijvoorbeeld de binnenverlichting sturen. En de sluitverlichting gaat netjes met de rijrichting mee onder alle systemen. De aansluiting is ook eenvoudig, enkel een serieweerstand voor de LEd's.
Maar als het je enkel om die belasting te doen is kan je evengoed een weerstand tussen de wielen solderen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 22 april 2013, 17:57:40 PM
Ik lees dat je toch binnenkort digitaal wil gaan. Waarom dan nu al die moeite?
Ik lees ook nog dat hij er mee op de analoge clubbaan wil rijden. Dus daarom die moeite.

bollen neus

Citaat van: OlivierV op 22 april 2013, 15:23:05 PM
Is dat niet een beetje onnodig geld, aangezien het een goedkope oplossing moet zijn

En ik lees dan weer dat het geen geld mag kosten.

Dit draadje lezen duurt even lang als het plaatsen van warme witte  en rode LED in een locomotief met transistors en de nodige weerstandjes. En de kostprijs is juist geen 2,00 euro. ;)

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 april 2013, 19:32:59 PM
Citaat van: Huugooke op 22 april 2013, 17:57:40 PM
Ik lees dat je toch binnenkort digitaal wil gaan. Waarom dan nu al die moeite?
Ik lees ook nog dat hij er mee op de analoge clubbaan wil rijden. Dus daarom die moeite.
Dus: blijft de oplossing toch even voor de hand liggend? Hij gaat digitaal, dus kan hij toch alvast die decoder inbouwen? En op de clubbaan werkt dat ook.

OlivierV

Huugooke, mijn rijtuigen voorzie ik sowieso van led verlichting. Het gaat hem om goederenwagens en in goederenwagens ga ik nou geen functiedecoder gaan inbouwen.


- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Geert

Een trilling sensor van 4€, in combinatie met een 9V batterij, en een NE555 timer die getriggerd wordt door de trilling sensor. Zolang dat er trilling is blijft de LED branden. Als er geen trilling meer is blijft de LED nabranden met de ingestelde tijd van de timer.

Nog beter is natuurlijk dit te doen met een µC die je in sleep modulus laat gaan als deze niets meer moet doen. Dan verbruikt deze niets meer (allé zo goed als niets)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

OlivierV

#69
Geert het MOET verbruiken, aangezien op de clubbaan treinen anders in mekaars gat gaan rijden, dat is de reden waarom goederentreinen altijd met een sluitwagon voorzien worden, hetzelfde wordt ook gedaan met personenrijtuigen, maar over het algemeen voorzie ik die toch van verlichting.

Vandaar dat het maar simpelweg led, weerstand etc moet zijn.

Gisteravond een oude wagon op de club  bekeken en daar zat enkel een gelijkrichter (samengesteld uit 4 diodes, dat kan ik nu niet 1-2-3 zeggen), led en weerstand, zet je die op een stuk baan waar er rijstroom op staat, dan brandt de led. Dat is het gene wat ik moet hebben, simpeler kan toch niet?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Als je schakeling (ook analoog) altijd moet verbruiken voor stroomdetectie zou ik sowieso een 15k-weerstand parallel plaatsen.
Een functiedecoder is in dit geval inderdaad overkill. Gelijkrichter(al dan niet halfzijdig), weerstand en led is het eenvoudigst.
Wil je bovendien een constante helderheid van je led: stroombronnetje in plaats van de led-weerstand
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

...een decoder in een goederenwagon is inderdaad wat overkill.
Tenzij je de deuren wil laten opengaan of zo.. ;)
Die BRUGgelijkrichter  (met 4 diodes of een "kant-en-klaar" exemplaar) en de stroombron van Gerolf lijkt me de universeelste en goedkoopste oplossing.

Klaas Zondervan

Om het verhaal af te maken hier een schema van zo'n stroombronschakeling.
Links met enkelzijdige gelijkrichting, rechts dubbelzijdig.
De led begint licht te geven vanaf ongeveer 3V op de rails, en tot volle spanning zal de stroom niet meer toenemen.
De stroom door de led wordt bepaald door de weerstand van 39 ohm. Door die aan te passen kun je de stroom groter of kleiner maken.


OlivierV

Citaat van: Huugooke op 23 april 2013, 12:25:03 PM
...een decoder in een goederenwagon is inderdaad wat overkill.
Tenzij je de deuren wil laten opengaan of zo.. ;)
Die BRUGgelijkrichter  (met 4 diodes of een "kant-en-klaar" exemplaar) en de stroombron van Gerolf lijkt me de universeelste en goedkoopste oplossing.
Vandaar dat ik het al zo wreed vond, functiedecoder in een goederenwagen, waar zie je dat nu?

Dat het lampje van tijd tot tijd knippert geeft niet. De wagens van de club zelf met sluitlucht knipperen ook en er zijn zelden ongelukken gebeurd.

Ik heb nu alles besteld, de bruggelijkrichter van enkele pagina's terug, die rode leds van in mijn openingspost en als ik via ohm bereken kwam ik op een weerstand van 1k Ohm uit, zowel voor de club als voor thuis (14v en 18v).

Van de hopelijk geslaagde inbouw post ik dan wel een verslagje.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Mijn eerste wagen voorzien van sluitverlichting, het is naar mijn mening vrij goed gelukt,  stroom gaat gewoon via draadjes die rond de wielassen gewonden zitten. Alles redelijk netjes op een printje. Dingetje dat een sluitlamp moet voorstellen komt van het gaatje van een hoegaarden sleutelhanger met kompas.

Enige wat mij een beetje tegenvalt is de lichtsterkte (gebruikte weerstand is 1,5k Ohm). Maar wanneer ik hetzelfde doe zonder op het print en de stukjes los op tafel leg maar met mekaar verbonden en er stroom op zet schijnt de led een stuk harder, nu zie je hem nauwelijks branden.



Ik ga er straks nog een voorzien, deze keer misschien best zonder printje en de onderdeeltjes gewoon met mekaar verbinden door middel van soldeersel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan