Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: OlivierV op 16 april 2013, 11:24:16 AM

Titel: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 11:24:16 AM
Omdat ik graag enkele wagons zo goedkoop mogelijk van sluitverlichting wil uitrusten toch hier maar even de vraag stellen.

Op BNLS loopt er reeds een draadje over met redelijk wat inspiratie over hoe het te plaatsen etc. http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38256.0 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38256.0).
Op de club hebben we ook enkele wagons met sluitverlichting en daar heb ik ook al even kunnen kijken, het is daar ook nodig ivm het gebruikte gelijkstroomsysteem.

Verder heb ik nog wat op internet gezocht en kwam ik volgende handige pdf tegen.
http://www.softlok.nl/Sluitverlichting.pdf (http://www.softlok.nl/Sluitverlichting.pdf)

De benodigdheden volgens de pdf.
Slepers, draad en krimpkous heb ik nog wel een beetje dus dat hoeft voorlopig niet.

- diode 1N4148 (http://www.conrad.be/ce/nl/product/162280/DIODE-1N4148-150-mA75-V-Diotec-1-N-4148-Soort-behuizing-DO-35-IF-150-mA-Blokkeerspanning-UR-75-V)
- led 1,8mm rood (http://www.conrad.be/ce/nl/product/156353/LED-18mm-rood-42-21SURCS530-A2TR8) of welke mij iets handiger lijkt om mee te werken (http://www.conrad.be/ce/nl/product/180276/LED-2mm-Flattop-rood-L13ID)
- Volgens het document raadt men een weerstand van 1k2 of 2k2Ohm aan, in het draadje op bnls gebruikt men weerstanden van 4k7Ohm, hier verlies ik even het bos tussen de bomen.
- Tevens rept men op bnls ook nog over gelijkrichters, dit is nodig zodat de led nog zou branden indien de wagon in de andere richting zou rijden, persoonlijk vind ik dit wel handig, maar het is niet per sé nodig (als ik het dan goed begrijp brandt het licht gewoon niet).

Ik hoop dat de vragen een beetje duidelijk zijn.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Paulogic op 16 april 2013, 12:01:03 PM
Beetje hulp :

Hoe groter de gebruikte weerstand, hoe minder fel het ledje zal branden.

Op digitale banen is het in feite steeds een wisselstroom. Dus die gelijkrichter is volgens mij steeds nodig om een continue brandende led te krijgen.
Anders gaat die knipperen aan de frequentie van de wisselsstroom (hz).
Op een gelijkstroom circuit werkt de gelijkrichter om steeds te kunnen branden, ongeacht hoe de polariteit op de sporen is.

Oplossing met een mini batterijtje kan ook nog... maar vraagt een gepruts als het leeg is. Oplaadbaar kan ook maar dan gaan we ver, niet?

Een schakelaartje onderaan de wagon kan ook handig zijn. Hoeft deze wagon niet altijd achteraan te hangen en als je er zo meerdere hebt, kan je wisselen van eind-wagon.

Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2013, 12:12:20 PM
Citaat van: Paulogic op 16 april 2013, 12:01:03 PM
Anders gaat die knipperen aan de frequentie van de wisselsstroom (hz).
Dat knipperen zal je op een digitale baan niet zien. De frequentie is daarvoor veel te hoog, ergens tussen 5000 en 10.000 Hz. Dat kan je oog niet volgen. Zelfs op een analoge baan, waar de frequentie 50 of 100 Hz is, zal bijna niemand die knippering kunnen waarnemen.
Het lijkt mij verstandig om een bruggelijkrichter toe te passen, dan krijg je ongeacht de rijrichting en ongeacht de poling altijd dezelfde lichtsterkte.
Overigens denk ik dat het aanbrengen van stroomafnemers een veel grotere uitdaging is dan het elektrisch schema.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 14:01:22 PM
Alvast bedankt voor de info beiden.

Batterijtjes ga ik niet met beginnen. Van de weerstand, hoe groter hoe minder fel weet ik, maar moet je de weerstand niet aanpassen naargelang het toegestane voltage van de led?

Indien ik dan een gelijkrichter plaats, moet die diode er dan nog tussen of zou die dan compleet nutteloos zijn en wat voor gelijkrichter zou geschikt zijn? Je hebt ze in alle soorten en maten.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2013, 15:43:04 PM
Een led heeft geen toegestaan voltage. Een led heeft een maximaal toelaatbare stroom, en de stroom veroorzaakt een spannnig over de led.
Als je een bruggelijkrichter toepast, dan is die diode overbodig. Een bruggelijkrichter kies je op grond van maximaal optredende spanning en maximale stroom. Je knut henm ook zelf samenstellen met 4 diodes, b.v. de zeer gangbare 1N4001.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 16 april 2013, 17:23:30 PM
Toch nog even bijsturen: een LED begint licht af te geven vanaf een bepaalde spanning (op de LED). Die spanning hangt van het type af. Als je een regelbare gelijkspanning op die LED aansluit begint die bijvoorbeeld bij 3 volt licht te geven. Als je de spanning opdrijft zal de stroom door de LED toenemen, maar de lichtopbrengst niet zo veel. Een bepaald type LED mag maximaal 0,02 ampère (twintig milliampère) stroom door zijn body laten lopen, wordt die groter dan smoort die LED op.
Hier komt dan de wet van Ohm!
Je weet de spanning die op de rails staat (bijvoorbeeld 12Volt); je weet de stroom die door de LED mag. (bijvoorbeeld 0,02 ampère)
Weerstand is spanning gedeeld door stroom, dus: 12 volt gedeeld door 0,02 A is 600 ohm. De dichtstbijzijnde verkrijgbare (hogere) waarde is 680.
Natuurlijk gaat dit niet op als je spanning minder dan drie volt is, dan licht je LED niet op.
Met digitale spanningen moet je opletten, dat is wisselspanning en je LED verdraagt alleen gelijkspanning. Dus hoort er een gelijkrichter voor. Die gelijkgerichte spanning is echter veel hoger dan die wisselspanning, en kan zelfs van systeem tot systeem verschillen; dus nameten en berekenen.
Om je wat miserie te besparen kan je na die gelijkrichter ook een stabilisator aanbrengen. Dan geeft je LED een vrij constant licht.
Moeilijker wordt het als je wil dat de sluitverlichting alleen brandt als de wagon vooruit rijdt!
Als je digitaal rijdt is het veel eenvoudiger om een functiedecoder in te bouwen. Dan heb je geen problemen met die spanningen en je kan die mee met je lok programeren zodat de verlichting alleen bij vooruit rijden branden.
Zoals gezegd is het een groter probleem om aan de spanning aan te geraken (sleper, contact op de wielen)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 18:23:16 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2013, 15:43:04 PM
Een led heeft geen toegestaan voltage. Een led heeft een maximaal toelaatbare stroom, en de stroom veroorzaakt een spannnig over de led.
Als je een bruggelijkrichter toepast, dan is die diode overbodig. Een bruggelijkrichter kies je op grond van maximaal optredende spanning en maximale stroom. Je knut henm ook zelf samenstellen met 4 diodes, b.v. de zeer gangbare 1N4001.
Bedankt voor de opfrissing hiervan omtrent stroom en spanning.

Dus in principe kan de led branden als ik deze rechtstreeks met de rails zou verbinden, alleen zal die dan heel erg fel branden.

Mijn transfo en de meeste transfo's van Flm nr: 6750 geeft spanning van 14v / stroom van 1A aan de rails.
De led met platte bovenkant die ik in mijn startpost aanhaalde mag 20mA hebben, dus 0,02A.
Om de stroom te reduceren moet ik dan toch de juiste weerstand gebruiken, of is het eender welke weerstand (zodat ik de felheid van de led hiermee aanpas en de taak van reduceren van stroom op de hals van de gelijkrichter schuif?

edit: even post van Huugooke lezen
edit 2: gebeurd.

Dus, mijn transfo levert 1A ongeveer, dan heb ik ook een gelijkrichter nodig van 1A, vervolgens moet er voor mijn led (volgens de wet van Ohm) een weerstand komen die de stroom reduceert, best neem ik het eerste model zwaarder dan de bekomen waarde.

Voorlopig rij ik zelf nog analoog, de clubbaan is analoog, maar later ga ik wel digitaal, dan brandt de led van de sluitwagon bij wijze van spreken constant (waar ik mij niet aan erger) zolang de wagon op de baan staat.

Het knipperen opvangen met een stabilisator zoals een elco wordt hier waarschijnlijk bedoelt? (iets wat men dikwijls gebruikt in rijtuigen om het knipperen van binnenverlichting tegen te gaan).
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: conducteur op 16 april 2013, 20:33:52 PM
Nee, je gelijkrichter zit in je rijtuig of wagon, en moet dus enkel maar je ledjes van stroom voorzien (+/- 20 mA). Met bijna elke gelijkrichter kom je dus toe.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Geert op 16 april 2013, 20:53:55 PM
Citaat van: OlivierV op 16 april 2013, 18:23:16 PM

Dus, mijn transfo levert 1A ongeveer, dan heb ik ook een gelijkrichter nodig van 1A, vervolgens moet er voor mijn led (volgens de wet van Ohm) een weerstand komen die de stroom reduceert, best neem ik het eerste model zwaarder dan de bekomen waarde.


Een gelijkrichter van 1A is niet nodig als je door de LED maar 20mA stuurt. Ook door de gelijkrichterdiodes zal maar 20mA vloeien...

Als je analoog rijd , dan regel je de snelheid van je lok met de rijspanning. Deze is dus variabel. De stroom door de LED is via de spanningsval over de voorschakelweerstand direct afhankelijk van de rijspanning. Je sluitlicht zal mee dimmen als je de snelheid van de lok verlaagt. Onder de 4V rijspanning kan het zelfs zijn dat de LED (met brug en voorschakelweerstand R ervoor) al dooft.

Je kan een deel van dat dimmen al oplossen door er een goedkope 78L05 spanningsregelaar tussen brug en R te plaatsen. De stroom door de LED bereken je dan bij een spanning van 5V.

Geert
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: conducteur op 16 april 2013, 21:31:41 PM
Als er toch elektronica bij komt kijken, is een lm317 + weerstand niet beter?
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Geert op 16 april 2013, 21:38:46 PM
Citaat van: conducteur op 16 april 2013, 21:31:41 PM
Als er toch elektronica bij komt kijken, is een lm317 + weerstand niet beter?

Deze oplossing is beter, maar voor het gemak is een spanningsregelaar uit de 78 reeks eenvoudiger. Je hoeft daar nietsl voor te berekenen. Bij de LM317 wel iets ;)

Geert
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 21:40:39 PM
Dus eender welke gelijkrichter is goed volgens Conducteur, een van 1A is niet nodig maar het kan wel.

De bedoeling is vooral om het simpel te houden en het moet ook op een digitale baan werken dus dan is het principe van gelijkrichter, weerstand en led toch voldoende?

Wat er bedoeld wordt met een lm317 weerstand snap ik niet goed, als ik naar modellen van die weerstand kijk, dan zie ik meerdere aansluitbeentjes en levert die meer A dan nodig.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Geert op 16 april 2013, 21:47:48 PM
Citaat van: OlivierV op 16 april 2013, 21:40:39 PM


Wat er bedoeld wordt met een lm317 weerstand snap ik niet goed, als ik naar modellen van die weerstand kijk, dan zie ik meerdere aansluitbeentjes en levert die meer A dan nodig.

Een LM317 is geen weerstand maar een IC die elke gewenste spanning (volgens zijn specs) kan leveren.

Geert
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 16 april 2013, 21:52:08 PM
Citaat van: OlivierV op 16 april 2013, 18:23:16 PM

Dus in principe kan de led branden als ik deze rechtstreeks met de rails zou verbinden, alleen zal die dan heel erg fel branden.

Ja, en ook maar heel eventjes! ;)
Nu heb ik nog altijd niet door (slecht van begrip of niet goed gelezen) of je nu met gelijkstroom of wisselstroom rijdt.
Enfin, het principe is hetzelfde: je moet een bruggelijkrichter  hebben, gevolgd door een weerstand.
Bij gelijkstroom doet die dienst om de spanning juist te "polen" zodat de LED steeds de "plus" aan zijn "plus" krijgt. Bij wisselspanning dient die om.. de wisselspanning gelijk te richten.
Zoals hierboven gezegd zal de lichtsterkte variëren met de rijspanning. Bij Märklin komt dan nog het effect van de piekspanning bij het omschakelen van de rijrichting.
Met een mini-voeding is dat probleem te verbeteren. De lichtsterkte is dan constant en blijft nog een beetje "nabranden" als de trein stopt.
Je hebt dus nodig: een gelijkrichtbrug, een condensator, een stabilisator van 5volt en een weerstand van: 5 gedeeld door 0,02!
Ik heb geen programma (meer) om schema's te tekenen, maar er zal wel een vriendelijk forumlid zijn die dat even op papier zet?
Nog even opmerken dat de hele schakeling in een vingerhoed kan passen!
En het werkt dan ook op een digitale baan.
Die LM.. enzovoort is een spanningsstabilisator met drie beentjes: in, min en uit.
Op een digitale baan is de spanning veel hoger, dus moet de weerstand hoger zijn, dus geven je LED's op de analoge baan minder licht.

Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 21:57:07 PM
Citaat van: Geert op 16 april 2013, 21:47:48 PM
Citaat van: OlivierV op 16 april 2013, 21:40:39 PM


Wat er bedoeld wordt met een lm317 weerstand snap ik niet goed, als ik naar modellen van die weerstand kijk, dan zie ik meerdere aansluitbeentjes en levert die meer A dan nodig.

Een LM317 is geen weerstand maar een IC die elke gewenste spanning (volgens zijn specs) kan leveren.

Geert
Mislezen, conducteur bedoelde een LM317 en een weerstand, de + verkeerd geïnterpreteerd dus, wel even het spulletje opgezocht.

Indien ik dus met zo'n LM317 zou werken, dan heb ik enkel, die, de weerstand en de led nodig en dan zal het licht altijd in gelijk welke rijrichting werken.

Maar de stroom die zo'n LM317 levert is zo'n 100mA, terwijl de led er maar 20mA nodig heeft, of komt het dan icm de weerstand uiteindelijk weer goed door het volgens onderstaand schema aan te sluiten?

(http://www.leonvanderhorst.nl/images/LM317%20als%20stroombron%20voor%20NiCd%20lader.gif)

edit: onderstaande foto maakt wel heel wat duidelijk.
Enkel komen er nog een paar vraagtekens bij mij op, heeft zo'n LM317 geen vaste kant voor + en -, bij de rails is er ook altijd een kant + en een andere -, dus er zou in principe altijd voor moeten worden gezorgd dat die betreffende wagons met sluitlicht "juist" op de rails staan?
Bijgevolg zie ik nog altijd meer nut in Weerstand, gelijkrichter en led.
(http://www.nifty-stuff.com/images/lm317.jpg)

Plaatjes geleend van het wereld wijde web.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Geert op 16 april 2013, 22:06:16 PM
Ik raad je aan best gewoon een bruggelijkrichter een weerstand R en je LED te gebruiken. Elektronica zoals hiervoor beschreven is al iets meer dan gewoon de wet van Ohm...

Geert
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 16 april 2013, 22:08:22 PM
Nee, een LM317 is een regelbare stabilisator; jij hebt er één met vaste spanning nodig, liefst met een lage uitgangsspanning, bijvoorbeeld een 7805 (ziet er hetzelfde uit)
En je hebt nog steeds een gelijkrichter nodig.

PS: of zoals Geert zegt: hou het simpel. Maar als je op verschillende banen gaat rijden, hou dan rekening met de hoogste spanning!

Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 22:17:28 PM
Citaat van: Huugooke op 16 april 2013, 22:08:22 PM
Nee, een LM317 is een regelbare stabilisator; jij hebt er één met vaste spanning nodig, liefst met een lage uitgangsspanning, bijvoorbeeld een 7805 (ziet er hetzelfde uit)
En je hebt nog steeds een gelijkrichter nodig.

PS: of zoals Geert zegt: hou het simpel. Maar als je op verschillende banen gaat rijden, hou dan rekening met de hoogste spanning!
Zo dacht ik ook, best een beetje simpel houden, ik heb nog wel ergens een basis van basiselektronica, die is ondertussen links en rechts wat opgefrist.

Er wordt thuis mee gereden en op de clubbaan, op de clubbaan is het verplicht met sluitwagon te rijden ivm stroomdetectie zodat de ene trein niet in het gat van de andere gaat rijden.

In dit geval neem ik mijn weerstanden best wat ruimer, alsook de gelijkrichter.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 16 april 2013, 22:20:38 PM
Die gelijkrichter (brug!) moet echt niet veel zijn. De juiste berekening van die weerstand is belangrijk!
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 22:25:45 PM
Citaat van: Huugooke op 16 april 2013, 22:20:38 PM
Die gelijkrichter (brug!) moet echt niet veel zijn. De juiste berekening van die weerstand is belangrijk!

Dat snap ik wel, maar stel wanneer ik een gelijkrichter heb van 1A en op de baan op de club staat bv. 2A (iets wat ik nu niet weet), dan smelt die gelijkrichter toch weg? (of ben ik nu hele domme zaken aan het zeggen?)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: PietB op 16 april 2013, 22:42:32 PM
Olivier,
2 Ampere is een waarde die de transfo van de baan kan leveren, aan verbruikers.
Als jij een gelijkrichter gebruikt die maximaal 1 amp kan leveren aan bv een verlichting dan is er niets aan de hand.
Die 2 Amp zal nooit door de gelijkrichter gaan, tenzij er ipv lampjes of leds een kortsluiting op is aangesloten.

Veel belangrijker is dat de gelijkrichter een max spanning (Volts) heeft die groter is dan de baanspanning.

grt Piet.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Frank_N op 16 april 2013, 22:47:09 PM
Citaat van: OlivierV op 16 april 2013, 22:25:45 PM


Dat snap ik wel, maar stel wanneer ik een gelijkrichter heb van 1A en op de baan op de club staat bv. 2A (iets wat ik nu niet weet), dan smelt die gelijkrichter toch weg? (of ben ik nu hele domme zaken aan het zeggen?)

Nee, je zegt geen domme dingen, Het gaat erom hoeveel stroom je lok, rijtuigverlichting verbruikt.
Stroom gaat erdoorheen, spanning staat erover. Er gaat nooit meer stroom door je treinen dan er door die treinen gevraagd word. Tenzij je de lok dwars op de rails zet, dat heet dan kortsluiting :o ::)
Het gaat hier om het verbruik van je ledjes. Dat is hooguit 20-30 mA. Dus die bruggelijkrichter hoeft ook niet (veel) meer aan te kunnen. In smd uitvoering kom je al snel aan 0,5 A. Dat is ruimschoots voldoende voor je toepassing.
Het verbruik van je baan heeft daar dus niets mee te maken ;)

Trouwens, je idee om de sluitverlichting alleen te laten branden als het rijtuig daadwerkelijk achteraan zit is geweldig!
Analoog is dat wel te maken, hoe met digitaal (want die spanning zegt niets over de rijrichting) dat te doen weet ik niet.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 16 april 2013, 22:48:27 PM
Citaat van: bossie op 16 april 2013, 22:42:32 PM
Olivier,
2 Ampere is een waarde die de transfo van de baan kan leveren, aan verbruikers.
Als jij een gelijkrichter gebruikt die maximaal 1 amp kan leveren aan bv een verlichting dan is er niets aan de hand.
Die 2 Amp zal nooit door de gelijkrichter gaan, tenzij er ipv lampjes of leds een kortsluiting op is aangesloten.

Veel belangrijker is dat de gelijkrichter een max spanning (Volts) heeft die groter is dan de baanspanning.

grt Piet.
Bedankt Piet,

Nu zijn ineens al mijn vragen rond een eenvoudig sluitlicht de wereld uit.

Ik had schrik dat je bij de gelijkrichter ook met het aantal A moest rekening houden.

edit: @Frank, van mij mag de sluitverlichting eender wanneer branden hoor, dus ook wanneer de desbetreffende wagon ergens midden in de trein zit, eventueel kan ik daar nog een minischakelaartje voor tussen steken.

Voor digitaal heb je die gelijkrichter nodig, ander brandt het ledje niet. (als ik mij niet vergis, omdat er bij digitaal een constante wisselspanning is, en volgens wat ik daarnet nog opgezocht heb en op verscheidene plaatsen gelezen heb, zorgt een gelijkrichter ervoor dat wisselspanning in gelijkstroom wordt omgezet).

Het is hem vooral te doen voor op de club, altijd handig als ik een paar eigen sluitwagens heb en het is nog eens waarheidsgetrouw. (er staan altijd wel enkele wagens, maar het is hem vooral om het gemak te doen).
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: conducteur op 16 april 2013, 23:24:16 PM
één diode is in principe al genoeg.... (1n4148).
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 17 april 2013, 12:33:28 PM
Citaat van: conducteur op 16 april 2013, 23:24:16 PM
één diode is in principe al genoeg.... (1n4148).
In gelijkstroom: gaat alleen op als je steeds in dezelfde richting rijdt. Kan zelfs handig zijn want dan kan je het zo regelen dat ze alleen brandt als je vooruit rijdt!
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: conducteur op 17 april 2013, 17:27:13 PM
Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Frank_N op 17 april 2013, 20:35:44 PM
Citaat van: conducteur op 17 april 2013, 17:27:13 PM
Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.

Ik dacht dat het precies andersom zou zijn....Maar, wie ben ik ???
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 17 april 2013, 21:17:47 PM
Citaat van: Frank_N op 17 april 2013, 20:35:44 PM
Citaat van: conducteur op 17 april 2013, 17:27:13 PM
Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.

Ik dacht dat het precies andersom zou zijn....Maar, wie ben ik ???
Je bent Frank... denk ik.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 17 april 2013, 22:04:38 PM
Citaat van: Huugooke op 17 april 2013, 21:17:47 PM
Citaat van: Frank_N op 17 april 2013, 20:35:44 PM
Citaat van: conducteur op 17 april 2013, 17:27:13 PM
Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.

Ik dacht dat het precies andersom zou zijn....Maar, wie ben ik ???
Je bent Frank... denk ik.
Ik dacht ook gelezen en gehoord te hebben dat de gelijkrichter voor digitaal nodig is, enfin, nodig en niet nodig.

En Frank's naam is nog altijd Frank, bijgevolg is hij Frank.

Maar in principe, met een weerstand van rond de 2k Ohm, led van 20mA en gelijkrichter die geschikt is voor wat meer spanning dan er op de baan staat zal ik op de meeste banen wel safe zitten. =)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Frank_N op 17 april 2013, 22:18:34 PM
""""En Frank's naam is nog altijd Frank, bijgevolg is hij Frank.""""

*benieuwd wat "hij" hier weer op te posten (om maar te posten)heeft*  :(

(is weg uit dit topic)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 17 april 2013, 22:24:52 PM
Citaat van: Frank_N op 17 april 2013, 22:18:34 PM
""""En Frank's naam is nog altijd Frank, bijgevolg is hij Frank.""""

*benieuwd wat "hij" hier weer op te posten (om maar te posten)heeft*  :(

(is weg uit dit topic)
Wat ik nu heb gezegd doet mij terugdenken aan mijn lessen filosofie uit het eerste semester. Altijd stof om over na te denken. :D
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 17 april 2013, 22:48:52 PM
quote:
Maar in principe, met een weerstand van rond de 2k Ohm, led van 20mA en gelijkrichter die geschikt is voor wat meer spanning dan er op de baan staat zal ik op de meeste banen wel safe zitten. =)
unquote.

Sorry, maar toch niet. Pas de wet van ohm nog eens toe ; met die weerstand op 12 volt gaan dat flauwe achterlichten zijn.
Als je een digitale spanning gelijkricht en dat zou 24 volt geven, dan zou de weerstand 1200 ohm moeten zijn.
Op 12 volt zou er dan een stroom van 10 milliampère lopen.
Dus eerst weten wat de waarde is van een gelijkgerichte digitale spanning. Meten?
Als je echt overal wil rijden is volgens mij de oplossing met een stabilisator de beste.
Maar wie ben ik? ;)
En vooral, wie is "hij"

PS: heb het voor jou eens opgezocht bij Conrad:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/501433/Silicium-bruggelijkrichter-Diotec-B40R-Nominale-stroom-2-A-URRM-80-V/?ref=search&rt=search&rb=1
http://www.conrad.be/ce/nl/product/174220/Spanningsregelaar

nog een weerstand en een paar kleine condensators; dat krijg je in elke wagon (HO) kwijt.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 17 april 2013, 23:23:37 PM
De bedoeling is inderdaad om "overal" te rijden (club en thuis, feit is, thuis en club zijn nu analoog, maar thuis zal tegen nu en x aantal maand digitaal zijn.

met die spanningsregelaar wordt dan als ik het goed begrijp de spanning altijd en overal 5 volt en kan ik zo netjes mijn juiste weerstand berekenen adhv die 5V?  :)

'k Voel mij op dit moment wel even het uilskuiken van het forum.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 17 april 2013, 23:26:06 PM
@ Frank:
Heb ik weer iemand op de tenen getrapt? Zet ik te weinig "smileys"?
Sorry, niet zo bedoeld!

De digitale spanning is een wisselspanning; in principe heb je met één diode dus genoeg want je hebt, hoe je de wagon ook zet, altijd een gelijkgerichte spanning.
Op een gelijkstroombaan heb je een brug nodig als je wil dat de LEDs altijd branden, vooruit of achteruit, of hoe je de wagon op de baan zet.

Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 17 april 2013, 23:31:05 PM
Citaat van: OlivierV op 17 april 2013, 23:23:37 PM

met die spanningsregelaar wordt dan als ik het goed begrijp de spanning altijd en overal 5 volt en kan ik zo netjes mijn juiste weerstand berekenen adhv die 5V?  :)

Dat klopt!

Wat dat uilskuiken betreft: nee hoor! Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden!
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 17 april 2013, 23:42:35 PM
Dus dan de gelijkrichter, de spanningsregelaar, de weerstand en de led en het boeltje kan universeel op, analoge en digitale gelijkstroombanen rijden.

Betreft hier enkel mijn uilskuikensgevoel, domme vragen bestaan inderdaad niet.

Het is wel dat ik graag eerst zelf voldoende opzoek voor ik mijn vraag stel en niet in het wilde weg met vragen gooi.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 18 april 2013, 09:03:50 AM
Nog minder componenten: een constante stroombron.
Je hebt immers niet eerst een constante spanning nodig om er dan met een weerstand een constante stroom van te maken.
Er bestaan ook eenvoudige schakelingetjes die rechtstreeks een constante stroom geven, ongeacht de ingangsspanning
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 18 april 2013, 09:08:42 AM
http://www.conrad.be/ce/nl/product/191192?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CI7N6vXT07YCFchV3godHkUA3g&WT.srch=1

voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)

maar je moet nog altijd eerst gelijkstroom hebben, dus aan die gelijkrichter ontsnap je niet!
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 18 april 2013, 09:31:15 AM
Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 09:08:42 AM
voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)
Zelfs voor de helft van de prijs - printplaatje hoeft bijvoorbeeld niet - zonder kan je de onderdelen gemakkelijker opbergen in je wagen.
Gelijkrichting? Bij digitale spanning is diode+elcootje genoeg, en analoog eigenlijk ook (rijrichting bepaalt of het sluitlicht brandt)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 18 april 2013, 10:33:36 AM
Citaat van: Gerolf op 18 april 2013, 09:03:50 AM
Nog minder componenten: een constante stroombron.
Je hebt immers niet eerst een constante spanning nodig om er dan met een weerstand een constante stroom van te maken.
Er bestaan ook eenvoudige schakelingetjes die rechtstreeks een constante stroom geven, ongeacht de ingangsspanning
Maar die constante stroombron halt zijn stroom nog altijd van de rails?

Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 09:08:42 AM
http://www.conrad.be/ce/nl/product/191192?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CI7N6vXT07YCFchV3godHkUA3g&WT.srch=1

voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)

maar je moet nog altijd eerst gelijkstroom hebben, dus aan die gelijkrichter ontsnap je niet!
Dat printje is inderdaad wel een nette oplossing, maar je ontsnapt niet aan de gelijkrichter en dan zijn we volgens mij langs de vorige weg nog altijd goedkoper, terwijl het evenveel kan.

Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 18 april 2013, 10:47:09 AM
Die stroombron haalt zijn voeding uiteraard van de rails.
En een bruggelijkrichter of printplaatje hoeft niet, zoals ik al schreef.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 april 2013, 11:36:19 AM
Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 09:08:42 AM
voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)
1 transistor, 11 cent, 2 weerstanden, 5 cent, 2 diodes, 6 cent, klein stukje baantjesprint, 20 cent, samen 42 cent. Die baantjesprint kan je ook weglaten, zo'n simpel schakelingetje kan je ook op een stukje karton bouwen.
Citaat van: Gerolf op 18 april 2013, 09:31:15 AM
Gelijkrichting? Bij digitale spanning is diode+elcootje genoeg, en analoog eigenlijk ook (rijrichting bepaalt of het sluitlicht brandt)
Zelfs die elco is niet nodig. Zonder elco gaat de hele schakeling bij digitaal 5000 keer per seconde aan en uit, bij analoog 50 keer per seconde. Maakt voor de schakeling niet uit, en als toeschouwer zie je daar niks van.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: bollen neus op 18 april 2013, 11:41:34 AM
Inderdaad, nooit moeilijker maken dan het is en voor de prijs hoef je het ook al niet te laten. In de locomotieven zet ik er ook steeds en das echt de kost niet enkel wat tijd moet ge erin steken das alles. Maar steeds nog naar "goedkoper, goedkoopste" liggen zoeken en cijferen zou je wel eens het spreekwoordje op de neus krijgen "de gierigheid bedriegt den boer".En eerlijk gezegd ik ben ook geen "elentrieker" van het eerste uur hoor maar het lukt mij ook vrij aardig. ;)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: bellejt op 18 april 2013, 11:47:43 AM
dat schakelingetje van conrad is reeds te vinden voor 1,89 euro (gebouwd).Eens goed googelen.Voor die prijs kan je zelf niet liggen bouwen.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: bollen neus op 18 april 2013, 11:57:07 AM
Geleverd en al? Dat wordt heel veel vergeten de verzendingen nietwaar? :)
Neen man geef mij maar zelfbouw.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: bellejt op 18 april 2013, 12:03:29 PM
ik kan nu niet op de UK verkoopsite maar daar zijn de verzendkosten meestal gratis.Dingen komen dan wel uit hong kong en je moet wat geduld hebben (enkel weekjes).Ledstrips 5 m kosten daar 4,95 euro verzend inclus.

edit:
ff wat gegoogled en op een duitse site kosten ze 1,,89 euro in verschillende versies  + shipping cost van 5,90 euro.Als je er 20 besteld dan komt er eigenlijk 30 cent bij = 2,19 euro/stuk
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 18 april 2013, 13:57:19 PM
Citaat van: bellejt op 18 april 2013, 11:47:43 AM
dat schakelingetje van conrad is reeds te vinden voor 1,89 euro (gebouwd).Eens goed googelen.Voor die prijs kan je zelf niet liggen bouwen.
't Is dat ik nog spulletjes van conrad moet hebben binnenkort, dan zorg ik gewoon dat ik op €25 uitkom en betaal met die sofort, dan komen er geen verzendkosten bovenop. ;)

Maar hoe langer hoe meer oplossingen er komen, want de een vindt dit goed de andere dat ...
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 18 april 2013, 19:42:12 PM
printplaatje hoeft inderdaad niet; maar het is wel "properder" nietwaar? en je kan er je gelijkrichter nog op kwijt.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 18 april 2013, 22:15:45 PM
Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 19:42:12 PM
printplaatje hoeft inderdaad niet; maar het is wel "properder" nietwaar? en je kan er je gelijkrichter nog op kwijt.
Klopt eigenlijk wel dat het een pak netter zou zijn op een printplaatje, en al helemaal leuk om dat zelf te doen en eveneens nog eens handig voor als ik het in de toekomst moet overdoen, dan hoef ik maar te kopiëren.

Stukje print plaat met puntraster moet ik dan hebben als ik juist ben, ander liggen sommige punten onderling verbonden.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 19 april 2013, 00:40:33 AM
Gelijkrichter hoeft niet: 1 diode extra, en dan gaat het in totaal over 6 componentjes.
Printplaatje hoeft dan ook niet per sé. Je onderdeeltjes kan je dan makkelijker ergens verborgen kwijt.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 19 april 2013, 08:20:20 AM
Citaat van: Gerolf op 19 april 2013, 00:40:33 AM
Gelijkrichter hoeft niet: 1 diode extra, en dan gaat het in totaal over 6 componentjes.
Printplaatje hoeft dan ook niet per sé. Je onderdeeltjes kan je dan makkelijker ergens verborgen kwijt.
Maar in een gesloten goederenwagentje is het netter om het met een printje te doen, niet?

en 6 componentjes? (led, weerstand, gelijkrichter (altijd gelijke spanning) en gelijkrichter (zodat de led ten alle tijden brandt.) en een printje, dat zijn bij mijn weten 5 stukjes.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 19 april 2013, 08:45:30 AM
Met die eerste "gelijkrichter" bedoel je een spanningsstabilisator, vermoed ik. Die heeft condensatortjes nodig.

constante stroombron = 5 componentjes (1 transistor, 2 diodes en 2 weerstanden), en nog een diode ter beveiliging. Totaal 6

In een gesloten goederenwagen heb je plaats genoeg voor een printplaatje, dat klopt
Als je sluitlichten op een reizigerstrein wil, moet je wel wat puzzelen met de ruimte
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Geert op 19 april 2013, 08:53:46 AM
Citaat van: Gerolf op 19 april 2013, 08:45:30 AM
Met die eerste "gelijkrichter" bedoel je een spanningsstabilisator, vermoed ik. Die heeft condensatortjes nodig.

constante stroombron = 5 componentjes (1 transistor, 2 diodes en 2 weerstanden), en nog een diode ter beveiliging. Totaal 6


een eenvoudig schema van deze componenten zal OlivierV meer helpen denk ik.

Geert
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 19 april 2013, 09:07:49 AM
Als je het schema gebruikt dat Olivier zelf heeft getoond onderaan de eerste pagina van dit topic,
heb je zelfs maar 3 componenten nodig: LM317, weerstand en diode aan de ingang  ;)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 april 2013, 12:09:29 PM
Citaat van: Gerolf op 19 april 2013, 00:40:33 AM
Gelijkrichter hoeft niet: 1 diode extra, ....
1 diode is toch ook een gelijkrichter?
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
Laten we nu eens terugkeren naar de oorspronkelijke wensen van Olivier: hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.
Dat betekent een gelijkrichtBRUG, en daarachter een stroombron of spanningsregelaar, naar gelang welk schema hij kiest.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 19 april 2013, 18:00:38 PM
Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
Laten we nu eens terugkeren naar de oorspronkelijke wensen van Olivier: hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.
Dat betekent een gelijkrichtBRUG, en daarachter een stroombron of spanningsregelaar, naar gelang welk schema hij kiest.

Klopt, ik verkies dan wel de spanningsregelaar die je eerst eens hebt aangehaald zodat de spanning 5v wordt, ik zoek dan wel zelf even een schema en kijken of ik er aan uit kan.

Gelijkrichtbrug dan, domweg verkeerde terminologie, maar dat zal wel datgene zijn dat je me linkte op pagina 3.

Vervolgens nog de weerstand en uiteraard de led.

Voor de gesloten goederenwagens zal ik het inderdaad op een printje doen, dat is een stukje netter.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 21 april 2013, 10:11:51 AM
Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.

Ook bij een stilstaande trein op een analoge baan? Dat wordt dus een batterij ...
Ook op een analoge baan en als de wagen met sluitlicht achteruit rijdt? -> dan heb je een brug nodig, en anders niet ...
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 21 april 2013, 20:14:55 PM
Citaat van: Gerolf op 21 april 2013, 10:11:51 AM
Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.

Ook bij een stilstaande trein op een analoge baan? Dat wordt dus een batterij ...
Ook op een analoge baan en als de wagen met sluitlicht achteruit rijdt? -> dan heb je een brug nodig, en anders niet ...
Als hij stilstaat nu niet hoor. ;) Tegen de zomer digitaliseer ik het overgrote deel van mijn locs + aankoop Multimaus, maar op de club is het analoog, vooral voor daar is het nodig.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 21 april 2013, 22:27:21 PM
Citaat van: OlivierV op 21 april 2013, 20:14:55 PM
Citaat van: Gerolf op 21 april 2013, 10:11:51 AM
Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.

Ook bij een stilstaande trein op een analoge baan? Dat wordt dus een batterij ...
Ook op een analoge baan en als de wagen met sluitlicht achteruit rijdt? -> dan heb je een brug nodig, en anders niet ...
Als hij stilstaat nu niet hoor. ;) Tegen de zomer digitaliseer ik het overgrote deel van mijn locs + aankoop Multimaus, maar op de club is het analoog, vooral voor daar is het nodig.

Dan zou ik toch een (functie)decoder overwegen.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 april 2013, 23:54:56 PM
Aan een functiedecoder heb je niet zo veel op een analoge baan.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 22 april 2013, 09:47:20 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 21 april 2013, 23:54:56 PM
Aan een functiedecoder heb je niet zo veel op een analoge baan.
Maar het licht brandt wel! (Hangt waarschijnlijk van het type af natuurlijk)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 22 april 2013, 15:23:05 PM
Is dat niet een beetje onnodig geld, aangezien het een goedkope oplossing moet zijn.

De bedoeling is dat er een sluitlicht brandt wanneer de trein rijdt, dit op zowel digitale als analoge banen. Voor mij persoonlijk maakt het mij thuis niks uit of er nu achteraan wat brandt of niet. Maar voor het systeem wat we op de club gebruiken is het zeer handig, er moet een verbruiker achteraan hangen opdat treinen niet in mekaars gat zouden rijden. Dit heeft te maken met de bezetmelding van sporen. (rijsecties, remsecties en stopsecties zijn ingebouwd).
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 22 april 2013, 17:57:40 PM
Citaat van: OlivierV op 22 april 2013, 15:23:05 PM
Is dat niet een beetje onnodig geld, aangezien het een goedkope oplossing moet zijn.

De bedoeling is dat er een sluitlicht brandt wanneer de trein rijdt, dit op zowel digitale als analoge banen. Voor mij persoonlijk maakt het mij thuis niks uit of er nu achteraan wat brandt of niet. Maar voor het systeem wat we op de club gebruiken is het zeer handig, er moet een verbruiker achteraan hangen opdat treinen niet in mekaars gat zouden rijden. Dit heeft te maken met de bezetmelding van sporen. (rijsecties, remsecties en stopsecties zijn ingebouwd).
Een functiedecoder kost...? Twintig Euro? Ik lees dat je toch binnenkort digitaal wil gaan. Waarom dan nu al die moeite? Met een functiedecoder kan je ook bijvoorbeeld de binnenverlichting sturen. En de sluitverlichting gaat netjes met de rijrichting mee onder alle systemen. De aansluiting is ook eenvoudig, enkel een serieweerstand voor de LEd's.
Maar als het je enkel om die belasting te doen is kan je evengoed een weerstand tussen de wielen solderen.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 april 2013, 19:32:59 PM
Citaat van: Huugooke op 22 april 2013, 17:57:40 PM
Ik lees dat je toch binnenkort digitaal wil gaan. Waarom dan nu al die moeite?
Ik lees ook nog dat hij er mee op de analoge clubbaan wil rijden. Dus daarom die moeite.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: bollen neus op 22 april 2013, 19:39:44 PM
Citaat van: OlivierV op 22 april 2013, 15:23:05 PM
Is dat niet een beetje onnodig geld, aangezien het een goedkope oplossing moet zijn

En ik lees dan weer dat het geen geld mag kosten.

Dit draadje lezen duurt even lang als het plaatsen van warme witte  en rode LED in een locomotief met transistors en de nodige weerstandjes. En de kostprijs is juist geen 2,00 euro. ;)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 22 april 2013, 20:23:12 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 22 april 2013, 19:32:59 PM
Citaat van: Huugooke op 22 april 2013, 17:57:40 PM
Ik lees dat je toch binnenkort digitaal wil gaan. Waarom dan nu al die moeite?
Ik lees ook nog dat hij er mee op de analoge clubbaan wil rijden. Dus daarom die moeite.
Dus: blijft de oplossing toch even voor de hand liggend? Hij gaat digitaal, dus kan hij toch alvast die decoder inbouwen? En op de clubbaan werkt dat ook.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 22 april 2013, 23:49:26 PM
Huugooke, mijn rijtuigen voorzie ik sowieso van led verlichting. Het gaat hem om goederenwagens en in goederenwagens ga ik nou geen functiedecoder gaan inbouwen.


Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Geert op 23 april 2013, 07:33:30 AM
Een trilling sensor van 4€, in combinatie met een 9V batterij, en een NE555 timer die getriggerd wordt door de trilling sensor. Zolang dat er trilling is blijft de LED branden. Als er geen trilling meer is blijft de LED nabranden met de ingestelde tijd van de timer.

Nog beter is natuurlijk dit te doen met een µC die je in sleep modulus laat gaan als deze niets meer moet doen. Dan verbruikt deze niets meer (allé zo goed als niets)

Geert
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 23 april 2013, 08:49:55 AM
Geert het MOET verbruiken, aangezien op de clubbaan treinen anders in mekaars gat gaan rijden, dat is de reden waarom goederentreinen altijd met een sluitwagon voorzien worden, hetzelfde wordt ook gedaan met personenrijtuigen, maar over het algemeen voorzie ik die toch van verlichting.

Vandaar dat het maar simpelweg led, weerstand etc moet zijn.

Gisteravond een oude wagon op de club  bekeken en daar zat enkel een gelijkrichter (samengesteld uit 4 diodes, dat kan ik nu niet 1-2-3 zeggen), led en weerstand, zet je die op een stuk baan waar er rijstroom op staat, dan brandt de led. Dat is het gene wat ik moet hebben, simpeler kan toch niet?
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 23 april 2013, 10:54:57 AM
Als je schakeling (ook analoog) altijd moet verbruiken voor stroomdetectie zou ik sowieso een 15k-weerstand parallel plaatsen.
Een functiedecoder is in dit geval inderdaad overkill. Gelijkrichter(al dan niet halfzijdig), weerstand en led is het eenvoudigst.
Wil je bovendien een constante helderheid van je led: stroombronnetje in plaats van de led-weerstand
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 23 april 2013, 12:25:03 PM
...een decoder in een goederenwagon is inderdaad wat overkill.
Tenzij je de deuren wil laten opengaan of zo.. ;)
Die BRUGgelijkrichter  (met 4 diodes of een "kant-en-klaar" exemplaar) en de stroombron van Gerolf lijkt me de universeelste en goedkoopste oplossing.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 april 2013, 13:35:02 PM
Om het verhaal af te maken hier een schema van zo'n stroombronschakeling.
Links met enkelzijdige gelijkrichting, rechts dubbelzijdig.
De led begint licht te geven vanaf ongeveer 3V op de rails, en tot volle spanning zal de stroom niet meer toenemen.
De stroom door de led wordt bepaald door de weerstand van 39 ohm. Door die aan te passen kun je de stroom groter of kleiner maken.

(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/sluitsein.gif)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 23 april 2013, 15:45:51 PM
Citaat van: Huugooke op 23 april 2013, 12:25:03 PM
...een decoder in een goederenwagon is inderdaad wat overkill.
Tenzij je de deuren wil laten opengaan of zo.. ;)
Die BRUGgelijkrichter  (met 4 diodes of een "kant-en-klaar" exemplaar) en de stroombron van Gerolf lijkt me de universeelste en goedkoopste oplossing.
Vandaar dat ik het al zo wreed vond, functiedecoder in een goederenwagen, waar zie je dat nu?

Dat het lampje van tijd tot tijd knippert geeft niet. De wagens van de club zelf met sluitlucht knipperen ook en er zijn zelden ongelukken gebeurd.

Ik heb nu alles besteld, de bruggelijkrichter van enkele pagina's terug, die rode leds van in mijn openingspost en als ik via ohm bereken kwam ik op een weerstand van 1k Ohm uit, zowel voor de club als voor thuis (14v en 18v).

Van de hopelijk geslaagde inbouw post ik dan wel een verslagje.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 26 april 2013, 20:07:29 PM
Mijn eerste wagen voorzien van sluitverlichting, het is naar mijn mening vrij goed gelukt,  stroom gaat gewoon via draadjes die rond de wielassen gewonden zitten. Alles redelijk netjes op een printje. Dingetje dat een sluitlamp moet voorstellen komt van het gaatje van een hoegaarden sleutelhanger met kompas.

Enige wat mij een beetje tegenvalt is de lichtsterkte (gebruikte weerstand is 1,5k Ohm). Maar wanneer ik hetzelfde doe zonder op het print en de stukjes los op tafel leg maar met mekaar verbonden en er stroom op zet schijnt de led een stuk harder, nu zie je hem nauwelijks branden.

(http://i44.tinypic.com/2aiemq9.jpg)

Ik ga er straks nog een voorzien, deze keer misschien best zonder printje en de onderdeeltjes gewoon met mekaar verbinden door middel van soldeersel.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 26 april 2013, 21:20:38 PM
1,5 k is toch wat veel volgens nonkel Ohm.
Als het op de tafel beter werkt dan ingebouwd is er ofwel een foutje in geslopen of die wielcontacten geven wel erg slecht contact.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 26 april 2013, 22:17:26 PM
Citaat van: Huugooke op 26 april 2013, 21:20:38 PM
1,5 k is toch wat veel volgens nonkel Ohm.
Als het op de tafel beter werkt dan ingebouwd is er ofwel een foutje in geslopen of die wielcontacten geven wel erg slecht contact.
Huugooke, dank voor je input, blijkbaar mijn soldeerverbinding op het printje die niet al te goed contact gaf, heb nu 2 wagonnetjes klaar en ze branden best hard (met transfo volledig open). 'k Ben best wel tevreden in het algemeen en het geeft een leuk gevoel van voldoening.

Bij het Fleischmann Löwenbrau koelwagentje had ik te maken met dubbel geïsoleerde assen.
Op deze manier opgelost.
(http://i42.tinypic.com/2dbkro4.jpg)

Printje met de componentjes erop.
(http://i43.tinypic.com/wspkxi.jpg)

Buitenaanzicht.
(http://i44.tinypic.com/4triux.jpg)



Voorop Piko B-cargo Shimmns en vervolgens het koelwagentje.
(http://i43.tinypic.com/2i06o04.jpg)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Gerolf op 27 april 2013, 10:47:51 AM
... en probeer nu eens met de stroombron die Klaas heeft gepost. 't zijn maar drie onderdeeltjes meer  ;)
Je ledje zal ongeacht de rijspanning even hard / zacht branden
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 27 april 2013, 12:33:59 PM
Citaat van: Gerolf op 27 april 2013, 10:47:51 AM
... en probeer nu eens met de stroombron die Klaas heeft gepost. 't zijn maar drie onderdeeltjes meer  ;)
Je ledje zal ongeacht de rijspanning even hard / zacht branden
Alleen liggen die onderdeeltjes hier niet. ;)
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: conducteur op 27 april 2013, 13:14:43 PM
waarom geen lm317 in TO-92 + weerstand?
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 april 2013, 13:39:47 PM
Kan ook. Maar die zal Olivier ook niet in huis hebben.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: Huugooke op 27 april 2013, 19:00:23 PM
voor de stroomafname:
soms draaien de wielen in metalen beugels, die onder de plastic "aspotten" zitten. Als je nu enkelvoudig geïsoleerde wielen gebruikt, en die plaats je tegengesteld, dan kan je van die beugels aftakken.
't is maar een idee.
Titel: Re: Wagon voorzien van sluitverlichting
Bericht door: OlivierV op 27 april 2013, 21:42:10 PM
Citaat van: Huugooke op 27 april 2013, 19:00:23 PM
voor de stroomafname:
soms draaien de wielen in metalen beugels, die onder de plastic "aspotten" zitten. Als je nu enkelvoudig geïsoleerde wielen gebruikt, en die plaats je tegengesteld, dan kan je van die beugels aftakken.
't is maar een idee.
Dat gaat, maar ik heb gewoon de originele wielen er laten opzitten, bij de Piko Shimmns was het wel het geval dat het enkelvoudige assen waren en was het makkelijker om voor stroomafname te zorgen.