Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Ballast aanbrengen Fleischmann Profi-rails.

Gestart door ERVIN, 14 april 2013, 22:27:16 PM

ERVIN

Ik krijg nog regelmatig vragen over hoe ik mijn Fleischmann Profi-rails voorzie van ballast , daarom wil ik dit graag hier even laten zien.

Natuurlijk mogen jullie ook gerust laten zien hoe je andere soorten rails van eender welk merk moet voorzien van ballast.

Zo zien de Fleischmann rails eruit als je ze koopt , ze hebben , vanuit de fabriek , reeds een ballastbed , maar dat is niet zo naar mijn zin , de bedding is naar mijn gevoel te laag  ,en ook de kleur voldoet niet aan mijn wensen , daarom dat ik onder mijn rails 3mm dik architectenkarton leg.



Ik spuit mijn rails met de airbrush in verschillende kleuren , de goederenlijnen zien er meestel donkerder uit dan de reizigerslijnen , door het intensief gebruik van allerhande goederentreinen zien die sporen en bedding er meestal " vuiler " uit.
De kleuren die ik meestal gebruik zijn de Vallejo kleuren " roest" - "dark earth" en " deck tan"



De ballast waar ik erg tevreden over ben is die van Woodland , maar er zijn natuurlijk nog vele andere fabrikanten die zeer goed en mooi ballast hebben , ook de ballastlijm komt van Woodland.



Ik begin met de zijkanten van de bedding in te smeren met elastische lijm van ER-Decor , dat insmeren is nodig zodat de ballast mooi tegen de bedding blijft kleven , dan strooi ik voorzichtig het ballast tegen de bedding aan en druk met mijn vingers op het ballast zodat deze mooi overal dezelfde dikte heeft.
Vervolgens druppel ik de ballastlijm tegen het ballast en laat dit drogen.

En zo ziet dan een Fleischmann Profi-spoor eruit na deze behandeling.




Fleischmann heeft ook Profi-rails met " beton-look" , deze hoef je niet te spuiten , enkel de rails dienen een kleurtje te krijgen met een fijn penseeltje , ook hier gebruik ik de roestkleur van Vallejo.

Het ballast dat het best qua kleur in de buurt komt van de bedding van deze Fleischmann " beton-look" rails is eveneens van Woodland , " Grey Blend 1394".

En dat ziet er dan zo uit...



Er zullen nog wel andere ( betere) methodes zijn om deze rails te voorzien van ballast , maar ik ben tevreden over het resultaat zoals ik hier beschreven heb  , voor de collega's die ook met deze rails werken of zij die er meer over willen weten , stuur mij gerust een mailtje of stel je vraag hier .
Als jullie er nog meer foto's van willen zien , dan is ook dat geen probleem hé.  ;)


Steam.N

Nogal een metamorfose, Erwin.
Je methode levert een prachtig resultaat !

Indertijd koos ik voor Peco, omdat de Fleischmann bedding me niets leek.
Had ik toen je methode gekend, zou de keuze moeilijker geweest zijn.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

glamo

knap werk erwin ;) veel verschillende kleuren maken het nog mooier.
 

Pol

Misschien eens een ideetje voor een volledige reportage in MSM?

Ik ben alvast een tijd geleden nog eens gaan opsnorren in welk draadje je een paar jaar geleden eens wat tips gegeven had en heb a.h.v. de Woodland nummers die je toen opgaf al het een en ander aangeschaft.

Het verhogen met architectenkarton was ik ook van plan op mijn diorama.

Helaas heb ik (nog) geen airbrush om mijn sporen te verouderen, dus dat zal met de hand moeten gebeuren.

Het is dankzij jou dat ik bij Profi gebleven ben en niet destijds nog van railsysteem veranderd ben.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

janieburton

Mooi gedaan!!!!!!

Toch nog paar vraagjes:

Waarom architectenkarton en geen kurk van 3mm?(wordt verkocht op rollen, ook verkrijgbaar in 5mm)

Kan men Peco wissels combineren met Profi Rails?

Welke wisselaandrijving gebruik je bij jouw Profi rail wissels, de FLM wissel motoren aan de zijkant of ondervloers aandrijving van een ander merk?

 

ERVIN

Hoi Janie , 10 jaar geleden , toen ik begon , wist ik nog niet dat men kurk kon gebruiken voor onder je rails , vandaar dat architectenkarton.
Ik weet niet of je Peco wissels kan combineren met de Profi's van Fleischmann , maar mss weet iemand anders dat??
Ik gebruik de standaard wisselaandrijving van Fleischmann , je kan deze omdraaien zodat je ze niet meer ziet , hieronder enkele voorbeelden..










En nog enkele close-up foto's , dit zijn allemaal Fleischmann Profi-rails , waarvan je de fabrieksbedding niet meer ziet.











@Pol , leuk om te lezen , als je wil kan ik gerust eens langskomen om je één en ander uit te leggen hoe je precies tewerk moet gaan.  ;)

janieburton

@Ervin,

Bedankt voor de info en de foto's ben 99% van overtuigd om Profi rails te gebruiken, en ik zie dat men de wisselmotoren van FLM mooi kan wegwerken.

Als ik zou weten dat men wissels van Peco ook kan gebruiken met Profi rails( de keuze van wissels bij Peco is groter) dan zou ik 100% overtuigd zijn.

Wie heeft dit al gecombineerd?
 

Pol

Citaat van: ERVIN op 16 april 2013, 23:20:44 PM
@Pol , leuk om te lezen , als je wil kan ik gerust eens langskomen om je één en ander uit te leggen hoe je precies tewerk moet gaan.  ;)
Goed om te weten! Als ik inderdaad er aan begin, laat ik je wel iets weten!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

janieburton

Gebruik je het balaststrooisel van Fleischmann?
 

ERVIN

Hoi Janie  , kijk even terug naar het begin van dit draadje.  ;)

Frank_N

Je hebt het zo prachtig afgewerkt, Erwin!

En geen last meer van losse ballast tussen de rails 8)

Vooral bij de wissels is dit een erg goede oplossing.

Chapeau!
Groet van Frank

ERVIN

Dank je wel Frank , je moest eens weten hoelang ik hiermee aan het experimenteren ben geweest , nee dat wil je niet weten.  ;D

Ik heb enorm veel stukken rail gebruikt om te " oefenen" , en plots zie je dan het licht hé.

Enkele maanden geleden zijn hier twee heren van Fleischmann mij een bezoekje komen brengen om te zien hoe ik dit alles had gedaan , zij hadden dit op één of andere site gezien , ze hebben massa's foto's genomen en ik heb ze elke stap moeten uitleggen.
Ze zijn heel tevreden terug richting Duitsland gereden , en ik was ook blij  ,ze hadden 4 containerwagons bij die ik gratis heb gekregen in ruil voor mijn " ballast-geheim "  ::)

OMC

Als ik ooit een modelbaan kan aanleggen, leg ik Erwin vast voor de ballast- en stabilisatiewerken  ;D Zelf aan beginnen?? Nee hoor, met zo'n krak in de groep ... en voor de bovenleiding ken ik ook al iemand ..  ;)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

marc goovaerts

Bestaat dat ballast ook in kleinere korrels ? Tenslotte waren de eerste 'profirails' de Fleischmann Picolo-rails (N).

Kautenbach

wow, mooi gedaan, je ziet idd niet meer dat het profibedding is, ook de wisselaandrijvingen mooi weggewerkt, zijn ze nu nog in geval van nood met de hand/pennetje van bovenaf te bedienen?