Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Pas op of ik sla met mijn tang!

Gestart door dieselfreak, 29 maart 2013, 11:03:43 AM

Pol

In elk geval zou de politie hier gerust werk van kunnen maken gezien ik denk dat minstens een van de jongeren redelijk herkenbaar in beeld komt! Het zou goede publiciteit zijn als dat gebeurt en het meteen in de krant, op tv etc. komt. Op die manier merken die gasten misschien eens dat ze dat beter niet doen!

Het is immers net door de 'anonimiteit' van het internet dat ze dit durven doen!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

SuSke

Citaat van: Pol op 30 maart 2013, 17:40:29 PM
In elk geval zou de politie hier gerust werk van kunnen maken gezien ik denk dat minstens een van de jongeren redelijk herkenbaar in beeld komt! Het zou goede publiciteit zijn als dat gebeurt en het meteen in de krant, op tv etc. komt. Op die manier merken die gasten misschien eens dat ze dat beter niet doen!

Het is immers net door de 'anonimiteit' van het internet dat ze dit durven doen!

Groeten,

Pol
Om dat te doen moet de TGB klacht indienen en die wordt dan geklasseerd "zonder gevolg" omdat de aanleiding niet op het filmke staat  :( >:(
Ook dat weten die pipo's  :'(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pol

De aanklacht moet dan ook niet over de pesterijen gaan hé! Zwartrijden op zich is nog altijd strafbaar dacht ik!  ;)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

SuSke

Die TBG kan dan ook alleen melding maken van een geval van zwartrijden maar met anonieme daders. Kunnen ze veel mee doen behalve hun statistieken spekken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pol

Ik begrijp wel dat het in praktijk door de juridische mallemolen weer niet zal lukken, maar in principe zou het toch mogelijk moeten zijn hé: de "daders" zijn immers redelijk herkenbaar in beeld. Alleen op basis daarvan zou het moeten lukken. Maar ja ... dan moet men daar natuurlijk tijd en geld in steken en dan is het sop waarschijnlijk de kool niet waard. Toch raak ik steeds meer overtuigd dat door het "toelaten" van kleine baldadigheden de gehele situatie er enkel slechter op wordt.

Vandaag hoorde ik op het nieuws dat er weer een treinbegeleider in elkaar geslagen was n.a.v. een dispuut over een vervoersbewijs ...
Hoe dicht of hoe ver liggen deze beide gevallen van elkaar?????

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

SuSke

Citaat van: Pol op 01 april 2013, 23:06:12 PM
Ik begrijp wel dat het in praktijk door de juridische mallemolen weer niet zal lukken, ... Toch raak ik steeds meer overtuigd dat door het "toelaten" van kleine baldadigheden de gehele situatie er enkel slechter op wordt.
Dat is wel een waarheid als een koe.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#21
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

misschien had de conducteur gewoon zijn schoonmoeder moeten halen, dan hadden ze pas bang geweest !  ;D

Groeten Peter ;)

janieburton

Citaat van: Pol op 01 april 2013, 23:06:12 PM
Ik begrijp wel dat het in praktijk door de juridische mallemolen weer niet zal lukken, maar in principe zou het toch mogelijk moeten zijn hé: Pol

"In principe"???? In principe moet men er iets aan doen maar maar........ men heeft hier al jaren geleden de strijd opgegeven omdat het dweilen is  met de kranen "wagewijd" open ( niet één kraan maar 10 kranen tergelijkertijd).

Er was ooit eens een politieke partij die jaren geleden altijd zei: "het zijn sukkelaars men vergeve het hen"  ::)

Men moet het ook heden ten dage nietaltijd in dezelfde hoek gaan zoeken, ook in de hoek van de ex-Oostblok landen.

Zoals je zegt Pol: " Toch raak ik steeds meer overtuigd dat door het "toelaten" van kleine baldadigheden de gehele situatie er enkel slechter op wordt".

Zoals een Vlaams spreekwoord zegt: men laat een vinger toe en men neemt een arm  ???

Ik zie maar één oplossing, zoals ik al elders schreeft: de perrons ontoegankelijk maken voor niet-houders van vervoerbewijzen en niet met automatische deurtjes zoals in de metro van Brussel want daar springen ze over of gaan ze met 2 dicht opelkaar geplakt door zo een automatisch deurtje(zie dat daar regelmatig gebeuren).

Hoe dan: Perons toegankelijk maken langs één ingang (eventueel met een draaihek en het draaihek deblokeerd alleen maar met een geldig vervoerbewijs) en de uitgang afsluiten met een draaihek zodat men langs daar zeker niet binnen kan

Jaren geleden heeft men bij de NMBS beslist om de kaartjesknippers in de station af te schaffen en alles open te gooien.

 

Michiel

Met de vinger wijzen naar een of andere culturele groep heeft geen zin. Je zal er het probleem niet mee oplossen, en onrustschoppers vind je nu eenmaal overal. En om dat meteen stations te gaan afsluiten en hopen dat dit soort ontuig geen problemen meer gaat geven, lijkt me struisvogelvisie.

De overgrote meerderheid van reizigers speelt het spel zoals het hoort: om te reizen heb je een geldig vervoersbewijs op zak. De treinbegeleider heeft oa als taak om dit na te gaan. Hij heeft een aantal middelen te beschikking om mensen zonder ticket toch te overtuigen om ofwel alsnog eentje aan te schaffen, ofwel om de reis te onderbreken. Geweld (of het nu fysisch is of verbaal) hoort niet tot dit pakket middelen, lijkt me. In het geval dat het toch tot een conflict komt, zou de treinbegeleider best proberen om zo lang mogelijk de situatie te kalmeren. Ondertussen zou hij misschien wel de hulp moeten kunnen inroepen van een hulpdienst die wel bevoegd is om conflicten kracht en daad bij te zetten (spoorwegpolitie?). Deze zou dan ook vrijwel onmiddellijk oproepbaar moeten zijn (vb volgend station) om vb een aggressieve zwartrijder alsnog van de trein te zetten, en te identificeren voor eventuele verdere vervolging.

Maar laat het uitgangspunt toch vrijheid en verdraagzaamheid zijn. De overgrote meerderheid doet het geod, bedoelt het goed, en zal bij een toevallig moment van reizen zonder geldig vervoerdbewijs (thuis vergeten, vervaldatum abonnement uit het oog verloren, ...) geen probleem maken bij het vinden van een oplossing tijdens een kaartjescontrole.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

#25
Het afsluiten van stations is geen struisvogelvisie, het is het probleem aanpakken en dat doet men hier in Belgie te weinig.

Men spreekt hier in Belgie steeds van vrijheid en de bijhorende rechten maar men moet eens durven spreken over de plichten en vrijheid(vrijheid brengt niet alleen rechten maar ook plichten).

Je moet eens kijken in het buitenland.

Ik was in Madrid en daar geraak je niet op de perrons zonder vervoerbewijs( en het was van voor de aanslag in het station van Ocha).

De metro van New York idem. In Londonse metro staan er mensen aan de uitgang, daar moet je je ticket terug valideren als je de metro verlaat, geen ticket, betalen en een boete. En er zijn nog vele voorbeelden

De treinbegeleider is betaald om zijn job(vervoersbewijzen controleren) te doen maar bij mijn weten is zijn job NIET " zich laten uitkafferen,beledigen en zich laten bedreigen" en ik begrijp ook dat hij de situatie moet proberen te ontmijnen maar in het heetst van de stijd vallen nu soms woorden die misschien beter niet gezegt worden.
Daar ze het hebben gefilmd bewijst dat ze de situatie bewust hebben uitgelokt.

En mbt tot de politie, soms denk ik dat de "keystone cops" model hebben gestaan voor de politie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Keystone_Cops

En sommige onruststokers hebben zelfs geen schrik meer van de politie daar ze beter op de hoogte zijn van "hun rechten" dan jij en ik .
 

janieburton

#26
Citaat van: janieburton op 09 april 2013, 03:23:39 AM
Citaat van: Pol op 01 april 2013, 23:06:12 PM
Ik begrijp wel dat het in praktijk door de juridische mallemolen weer niet zal lukken, maar in principe zou het toch mogelijk moeten zijn hé: Pol

Hoe dan: Perons toegankelijk maken langs één ingang (eventueel met een draaihek en het draaihek deblokeerd alleen maar met een geldig vervoerbewijs) en de uitgang afsluiten met een draaihek zodat men langs daar zeker niet binnen kan

Jaren geleden heeft men bij de NMBS beslist om de kaartjesknippers in de station af te schaffen en alles open te gooien.

Heb vandaag deze link op het forum gevonden:

http://www.zita.be/nieuws/binnenland/2310191_zonder-ticket-niet-meer-op-perron.html

Geplaatst door ToThePoint op 28/03/13

 

argilla

Citaat van: Michiel op 09 april 2013, 09:23:33 AM
Met de vinger wijzen naar een of andere culturele groep heeft geen zin. Je zal er het probleem niet mee oplossen, en onrustschoppers vind je nu eenmaal overal. En om dat meteen stations te gaan afsluiten en hopen dat dit soort ontuig geen problemen meer gaat geven, lijkt me struisvogelvisie.

De overgrote meerderheid van reizigers speelt het spel zoals het hoort: om te reizen heb je een geldig vervoersbewijs op zak. De treinbegeleider heeft oa als taak om dit na te gaan. Hij heeft een aantal middelen te beschikking om mensen zonder ticket toch te overtuigen om ofwel alsnog eentje aan te schaffen, ofwel om de reis te onderbreken. Geweld (of het nu fysisch is of verbaal) hoort niet tot dit pakket middelen, lijkt me. In het geval dat het toch tot een conflict komt, zou de treinbegeleider best proberen om zo lang mogelijk de situatie te kalmeren. Ondertussen zou hij misschien wel de hulp moeten kunnen inroepen van een hulpdienst die wel bevoegd is om conflicten kracht en daad bij te zetten (spoorwegpolitie?). Deze zou dan ook vrijwel onmiddellijk oproepbaar moeten zijn (vb volgend station) om vb een aggressieve zwartrijder alsnog van de trein te zetten, en te identificeren voor eventuele verdere vervolging.

Maar laat het uitgangspunt toch vrijheid en verdraagzaamheid zijn. De overgrote meerderheid doet het geod, bedoelt het goed, en zal bij een toevallig moment van reizen zonder geldig vervoerdbewijs (thuis vergeten, vervaldatum abonnement uit het oog verloren, ...) geen probleem maken bij het vinden van een oplossing tijdens een kaartjescontrole.


volledig met je eens. ;) Heeft niks te maken met plichten en rechten. Wel met verdraagzaamheid en beleefdheid jegens je medemens.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janieburton

#28
Verdraagzaamheid en beleefdheid gaan hand in hand met plichten en rechten.

Het is geven en nemen maar altijd geven en niets terug krijgen dat blijft niet duren.

Als mijn buur bij hem thuis 1x maal in de maand op zaterdag een fuifje organizeerd(en hij is zo beleefd om mij te verwittigen) tot s'morgens vroeg dan heb ik daar geen probleem mee en ben ik 200% verdraagzaam maar als die 3x in de week een fuif organiseerd tot s'morgens vroeg dan ben ik wel niet zo verdraagzaam na een week(en ik denk u ook als u 3 x in de week geen oog dicht doet)

Mischien een abstract voorbeeld

Als iemand op zijn werk zijn plicht doet(lees plichtsvol zijn werk doet) dan zullen de collega's die persoon helpen als die bijvoorbeeld in tijdsnood komt bij een projekt maar als diezelfde persoon zijn plicht niet doet(lees 10 koffiebreaks neemt en 15x gaat roken op en dag) dan zal de verdraagzaamheid van die collega's zeer laag zijn tegenover de onplichtsvolle collega(plicht en verdraagzaamheid)

En iemand die beleefd is die zal zeker krijgen waar hij recht op heeft maar iemand die onbeleefd is zal niet van de zelfde rechten genieten .

 

argilla

Citaat van: janieburton op 07 mei 2013, 04:23:12 AM
Verdraagzaamheid en beleefdheid gaan hand in hand met plichten en rechten.

Het is geven en nemen maar altijd geven en niets terug krijgen dat blijft niet duren.

Als mijn buur bij hem thuis 1x maal in de maand op zaterdag een fuifje organizeerd(en hij is zo beleefd om mij te verwittigen) tot s'morgens vroeg dan heb ik daar geen probleem mee en ben ik 200% verdraagzaam maar als die 3x in de week een fuif organiseerd tot s'morgens vroeg dan ben ik wel niet zo verdraagzaam na een week(en ik denk u ook als u 3 x in de week geen oog dicht doet)

Mischien een abstract voorbeeld

Als iemand op zijn werk zijn plicht doet(lees plichtsvol zijn werk doet) dan zullen de collega's die persoon helpen als die bijvoorbeeld in tijdsnood komt bij een projekt maar als diezelfde persoon zijn plicht niet doet(lees 10 koffiebreaks neemt en 15x gaat roken op en dag) dan zal de verdraagzaamheid van die collega's zeer laag zijn tegenover de onplichtsvolle collega(plicht en verdraagzaamheid)

En iemand die beleefd is die zal zeker krijgen waar hij recht op heeft maar iemand die onbeleefd is zal niet van de zelfde rechten genieten .


u spreekt altijd met extreme voorbeelden, niet dagelijks,  in uw draadjes. Verdraagzaamheid heeft niets te maken met plichten en rechten( dewelke wettelijk zijn vastgelegd.) Verdraagzaamheid is  een menselijk gegeven .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15