Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vlaamse Ardennen in het klein

Gestart door n/a, 09 augustus 2012, 09:04:19 AM

TBCédric

Oei? Is iedereen misschien idee-of-tiploos?  ???  :-\
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Citaat van: LS Models op 27 november 2013, 21:58:49 PM
Oei? Is iedereen misschien idee-of-tiploos?  ???  :-\
Ik heb geen idee, want zoals de meesten hier hebben we nooit geprobeerd sneeuw te lijmen. Enkel Piet heeft het onlangs gedaan.
Ik zou voorstellen dat je het gewoon eens probeert op een stukje karton of hout?  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

De Action is geen Brico hé cedric,maar een rommelwinkel!

De kans dat je daar spuitsneeuw vindt is wel groter dan de kans op spuitlijm!
Je gaat bij de beenhouwer ook niet om frieten hé man! ;D ;D ;D

;)

Martin Welberg

Heb altijd spuitlijm van de action, kun je gewoon per doos bestellen  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: milocomarty op 27 november 2013, 23:38:58 PM
Heb altijd spuitlijm van de action, kun je gewoon per doos bestellen  ;)

Sorry,dan zal ik mij vergist  hebben :-[
Ik dacht echt dat de kans om spuitlijm te vinden groter was in een doe het zelf-winkel.

;)

TBCédric

Wel, die spuitlijm zal ik ooit wel eens vinden, ik zal het voorlopig met houtlijm doen omdat ik ook een dikke laag sneeuw wil.
Ondertussen wat gewerkt aan mijn baanplan en tot een compromis gekomen:
In plaats van een zijspoor dat ondergronds gaat en zo een mislukt schaduwstation wordt heb ik voor het volgende geöpteerd:

baanplan by modeltrainho, on Flickr

baanplan (2) by modeltrainho, on Flickr
Dus in de berg een zijspoor maken dat uitmond in een afgedankt stuk spoor en ook 1 lange zijlijn. Ik denk voor het geen dat ik hierop zal rijden dat dat voldoende is.

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Mijn baan is al voor een deel besneeuwd, MAAR: De lok krijgt op de besneeuwde delen geen stroom omdat als hij over de belijmde sneeuw rijdt (is droog), zijn wielen vol met sneeuw hangen ook al is het gekuist.

Iemand tips  ????
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

#232
Er zal niets anders opzitten dan de droge lijm met een railgom tekeer te gaan tot je rails 100% proper zijn denk ik.
De sneeuw die aan je wielen kleeft is overtollige sneeuw die geen lijm gehad heeft waarschijnlijk.
Je kan de overtollige sneeuw proberen weg te zuigen met een stofzuiger op de laagste stand,of een kruimeldief.
Ook langs de binnenkant van de rails,waar de wielflensen lopen,de sneeuw verwijderen tot op de biels,mogelijk is dat je loc met de flensen op de sneeuw rijdt en daardoor je wielen de rails niet raken.

Ikzelf zou dat besneeuwen nooit doen,het is feitelijk om problemen vragen! ::)

;)

TBCédric

Wel, toen ik gisteren mijn sneeuw op mijn baan smeed, heb ik 1 fout gemaakt: ik heb lijm tussen mijn 2 rails gesmeten en daarop wat sneeuw. Dat wordt weggedaan en omdat het toch moet lijken ofdat het neig gesneeuwd ga ik het middelste opvullen met modelgips. Omdat het gips hardt wordt en ik later de inkepingen kan uitsnijden ga ik het op die manier doen.
Hier de voorlopige stand. Misschien vandaag na het laatste stukje leren misschien nog voort doen. Moet ook nog naar mijn meter want die is van de trap gevallen en heeft een ruggewervel gebroken (toevallig ook gebeurt met mijn orthodontiste in augustus).

sneeuwbaan by modeltrainho, on Flickr

sneeuwbaan (2) by modeltrainho, on Flickr

sneeuwbaan (3) by modeltrainho, on Flickr

Groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Cedric ik hoop dat je geleerd hebt dat men niet met lijm 'smijt', maar het zorgvuldig aanbrengt, vooral tussen en in de buurt van rails.
Ik zou ook zeer voorzichtig zijn met dat gips, want dat krijg je nooit meer deftig weg (indien je dat ooit zou willen).  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

#235
Cedric,
Is me dat daar een sneeuwstorm geweest zeg!
Moest ik jou zijn,ik zou wat van dat spul(wat je ook gebruikt als sneeuw) in een zeefje doen,en daarmee gelijkmatig,zachtjes uitstrooien,net tot alles wit genoeg is.Zoals een bakker een taart bestrooit met bloemsuiker.
En zeker geen sneeuw SMEDEN,want dan smelt ze! ::) ::) ;D ;D ;D

Geen wonder dat je meter haar wervels breekt in zo'n pak sneeuw,ocharme dat mens,wens haar maar van harte beterschap toe van het hele forum!

;)

Luc,
Als het ginder bij jullie al gesneeuwd heeft zal het toch niet zo erg geweest zijn dan in St Pauwels denk ik!!!  ;D

TBCédric

Citaat van: doomslu op 30 november 2013, 16:07:00 PM
Cedric ik hoop dat je geleerd hebt dat men niet met lijm 'smijt', maar het zorgvuldig aanbrengt, vooral tussen en in de buurt van rails.
Ik zou ook zeer voorzichtig zijn met dat gips, want dat krijg je nooit meer deftig weg (indien je dat ooit zou willen).  :-\
Ja smijten is eigenlijk wat grof gezegd. Ik heb het redelijk zorgvuldig in het midden 'uitgegoten'. Ja ik wil beslist voor dat jaartje of 2-4 een winterbaantje. St-Niklaas wordt maand augustus in blakende zon rond 25°C.
Citaat van: Rangeerduivel op 30 november 2013, 16:07:52 PM
Cedric,
Is me dat daar een sneeuwstorm geweest zeg!
Moest ik jou zijn,ik zou wat van dat spul(wat je ook gebruikt als sneeuw) in een zeefje doen,en daarmee gelijkmatig,zachtjes uitstrooien,net tot alles wit genoeg is.Zoals een bakker een taart bestrooit met bloemsuiker.
En zeker geen sneeuw SMEDEN,want dan smelt ze! ::) ::) ;D ;D ;D

Geen wonder dat je meter haar wervels breekt in zo'n pak sneeuw,ocharme dat mens,wens haar maar van harte beterschap toe van het hele forum!

;)

Luc,
Als het ginder bij jullie al gesneeuwd heeft zal het toch niet zo erg geweest zijn dan in St Pauwels denk ik!!!  ;D

Zal ik zeker doen. De sneeuw is van joefix en ik heb het eigenlijk gedoseerd en in een plastic potje gedaan. Maar dat is eigenlijk niet zo ideaal en een zeefje zou inderdaad beter zijn geweest.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Cedric,

Eerlijk gezegd vind ik je sneeuw niet geslaagd.
Wel heb ik een link naar een voorbeeld waar je misschien wel wat uit kan opsteken. ;)

klik

Groeten,
Olivier (voorzitter van het team van opbouwende kritiek)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Na een probeersel met gips e.d. kreeg ik nog altijd geen goede stroomverloop. Lok bleef haperen en stilvallen, rijtuigverlichting werkte ook niet. Na zoveel tegenslag met dit 'leerbaantje is het tijd dat bij deze de doeken over het baantje vallen. Baan is al voor een deel afgebroken, het andere stuk krijg ik er niet af. De berg is het enige dat zal overblijven. Of de berg ook zal blijven staan is nog een vraagteken. Ik zit nu te denken aan een compleet ander thema. Welk thema weet ik nog niet. Tips en suggesties zijn welkom.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

krisds