Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Reeks 77/78 van Piko??

Gestart door ERVIN, 13 december 2012, 14:38:07 PM

ERVIN

Piko heeft heel wat verschillende locs in zijn gamma die erg lijken op de Reeks 77/78 , nu ben ik niet exact op de hoogte welke loc daarvoor in aanmerking zou komen , ik ken er dus te weinig van , maar zou het het overwegen niet waard zijn om eens met Piko contact op te nemen en hen te vragen of het niet mogelijk is om deze reeks opnieuw uit te brengen?

Het is maar een denkpiste hé , de Mehano's worden niet meer gemaakt , en ik denk ( dan vooral aan mijzelf) dat er toch nog heel wat collega's  deze loc in hun verzameling zouden willen hebben?

Zijn er collega's die mss weten welke loc van Piko hiervoor in aamerking zou kunnen komen?

Mattias

Dag Erwin,

Het idee erachter is best wel goed!
Een G1206 lijkt van buitenaf het best op onze 77'ers!
Die hebben ook een grote ventilatie rooster vooraan de lange huif en ook 2 ventilatoren vanboven.

Maar er dienen ook heel wat aanpassingen te gebeuren vooralleer je een min of meer "77" hebt.
Enkele van die aanpassingen zijn:
- Uitlaatpijp moet in aan de linkerkant worden geplaatst, en niet aan de rechterkant.
- De stuurpost moet gespiegeld zijn, t.t.z. dat de deuren niet rechts, maar links moeten geplaatst worden. Dit omdat de hoofdstuurtafels anders gepositioneerd staan, in verband met de zichtbaarheid van de seinen in België.
- De korte huif is van het Belgische model korter dan van de standaard G1206.
- De lampen zijn bij een 77 niet in de kast gemonteerd, maar staan op het hekwerk van de locomotief.
En er zullen nog wel aanpassingen nodig zijn... zoals op de daken van de locs..

Maar bon, voor wie een "budgetvriendelijke" loc wenst en zeker niet op al die details kijkt, zou het een tof item zijn, maar voor de mensen die meer de klinknagelteller zijn en die bovenstaande punten in aandacht neemt, zal het niet aanslaan..  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

bellejt

de 77 reeks van mehano wordt nog regelmatig in grote hoeveelheden aangeboden ook.

Jurgen

Citaat van: bellejt op 13 december 2012, 16:00:09 PM
de 77 reeks van mehano wordt nog regelmatig in grote hoeveelheden aangeboden ook.

Iedere week staan er wel enkele op Ebay, zowel AC als DC. Prijzen variëren een beetje, maar als je geduld hebt dan kan je nog steeds koopjes doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ToThePoint

Ik meen dat de markt ivm de reeks 77 een beetje verzadigd is.
Heb eens een vergelijkend onderzoek gedaan met betrekking tot uw suggestie in het verleden.
Geen enkele van piko's modellen komt in aanmerking om een reeks 77 te worden zonder grote a heel grote verbouwingen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

B_Modelbouw

Ik stel me hier de vraag waarom PIKO deze dan zou moeten uitbrengen, als MEHANO over een goede loc beschikt ...
Waarschijnlijk zal LEMKE ook over deze mallen beschikken (ik verwijs hier naar de Class 66 van MEHANO).

Indien er echt noodzaak is naar dit model kun je beter eens bij LEMKE de vraag stellen ...



   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ERVIN

Het probleem met de Reeks 77/78 van Mehano is de trekkracht , als ze hier lange containertreinen moeten trekken gebeurt dit altijd in dubbeltractie of treinschakeling ( hoe je het zelf wil noemen) , de Reeks 28/29 van Piko zijn oer-sterke en degelijke locs , daarom mijn vraag i.v.m. Piko , voor de rest geen enkel probleem hoor met de Mehano's , rijden super zacht en soepel , enkel dus de sterkte hé.

ToThePoint

Is dat nu niet ook zo in het grootbedrijf ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Jurgen

Citaat van: ToThePoint op 16 december 2012, 16:44:46 PM
Is dat nu niet ook zo in het grootbedrijf ?


Misschien wel, maar dan zijn de modellen nog te zwak. Met enkele wagens aan de haak beginnen ze al door te slippen terwijl de grote broertjes toch wel iets meer wagens kunnen trekken op een helling.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

SB modellbau vragen, als dat het probleem is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OMC

Citaat van: ToThePoint op 16 december 2012, 16:44:46 PM
Is dat nu niet ook zo in het grootbedrijf ?

In het grootbedrijf worden ze in Stand Still of zelfs te koop gezet. Nog een fractie straffer. Mijn 7822 had bij zijn laatste rit ook al flink wat last van wheelslip met een korte sleep (7 lege Res'sen). Gelukkig kan een HO-model z'n turbo niet opblazen  ;)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

itchy

Citaat van: OMC op 20 december 2012, 00:43:35 AM
Citaat van: ToThePoint op 16 december 2012, 16:44:46 PM
Is dat nu niet ook zo in het grootbedrijf ?

In het grootbedrijf worden ze in Stand Still of zelfs te koop gezet. Nog een fractie straffer. Mijn 7822 had bij zijn laatste rit ook al flink wat last van wheelslip met een korte sleep (7 lege Res'sen). Gelukkig kan een HO-model z'n turbo niet opblazen  ;)
Oei is het echt zo erg? Een miskoop van 170 stuks dus. Of zijn ze toch wél ergens goed voor?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

dgrr57

Citaat van: itchy op 20 december 2012, 01:36:26 AM
Citaat van: OMC op 20 december 2012, 00:43:35 AM
Citaat van: ToThePoint op 16 december 2012, 16:44:46 PM
Is dat nu niet ook zo in het grootbedrijf ?

In het grootbedrijf worden ze in Stand Still of zelfs te koop gezet. Nog een fractie straffer. Mijn 7822 had bij zijn laatste rit ook al flink wat last van wheelslip met een korte sleep (7 lege Res'sen). Gelukkig kan een HO-model z'n turbo niet opblazen  ;)
Oei is het echt zo erg? Een miskoop van 170 stuks dus. Of zijn ze toch wél ergens goed voor?
gewoon crisis. En niets meer te vervoeren  :(

Steam.N

Citaat van: OMC op 20 december 2012, 00:43:35 AM
... last van wheelslip ...
Waarom zou in het grote voorbeeld één loc type daar meer last van hebben dan een ander?
Ik vermoed dat wielen een identiek profiel hebben, en dat de oorzaak daar niet ligt.
Ligt het dan aan een te lichte asdruk? Aan een te grote versnelling?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Hier in Zeebrugge duwen die toch vaak grote slepen de containerterminals op (dat is welliswaar maar aan beperkte snelheid)....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum