Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

variable weerstand

Gestart door argilla, 04 december 2012, 11:26:13 AM

argilla

Een klein vraagje hier.

In het project dat ik bezig ben heb ik een variabele weerstand nodig. Gelukkig heb ik een pedaal weerstand van een oude naaimachine .Leek me ideaal.
Maar kan ik zomaar een weerstand voor 220 v inschakelen voor 12 v project ? Ik dacht zo ipv de voet te gebruiken het te vervangen door een motortje (met de nodige overbrengingen) om de pedaal te sturen en alzo de weerstand te vergroten / verkleinen.
Kan dit ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

zal helaas niet lukken...  :(

de kans dat de weerstand in je pedaal ook een waarde heeft die bruikbaar is voor je 12V project is zeeeer klein...

beetje meer uitleg over je project en we kunnen misschien meedenken!  ;)

Klaas Zondervan

Inderdaad, als je vertelt wat je precies wil bereiken, dan komen er vanzelf wel ideeën.
Er zijn misschien wel slimmere manieren dan een variabele weerstand.

argilla

#3
draaischijf 1/29
lengte 80 cm ( voor een big-boy. Spiksplinter nieuw van AT&SF impressionant machientje, met  3 motoren in, volledige sound DCC.Pekzwart !)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

Zet eens een fototje van dat ding  hier neer.
Een kennis van mij met meer geld dan ik wil er ook zo een kopen (of iets wat er op lijkt)
Wil graag eens zien wat dat is.

Desnoods wil hij  zelf komen kijken als dat kan.

Heeft een compleet BW in zijn oude paarden stal.

wim

Huugooke

en je wil die draaischijf regelen?

argilla

#6
klopt. Vanwege hoge stroomgebruik. Hugo 80 cm ( gamaakt uit blik vertint, die profielen kan je kopen plus het staat in weer en wind)  plus een big-boy gewicht) zal stroom trekken om te kunnen draaien.

maar er zijn misschien leden onder ons die een andere oplossing voorstellen ? Ruitenwisser motor ( heb er nog eentje liggen van mijn oude gesloopte twee-peekaa ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Nou het is nog steed niet duidelijk wat je nu wil, maar ik ben op een punt waarbij ik denk och laat ook maar, de volgende flop.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Heb hetzelfde gevoel als INFO. Je geeft een heleboel informatie die niet relevant is, maar wat je precies wil bereiken kan ik er niet uit halen.

conducteur

Mijn eerste gedacht: je 'variabele' weerstand in serie zetten met je motortje zal niet lukken. Wel via een kleine omweg. Om toch verder te kunnen hebben we een aantal technische waarden nodig van je weerstand en draaischijf.


Heb je een multimetertje? Kun je volgende eens meten:
Hoe groot is de stroom die door het motortje van je draaischijf vloeit?
Hoe groot is de maximale weerstand van je variabele weerstand?


Ken je het vermogen van je weerstand?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Zeker van gedroomd.
Foto niet,info niet,verder reactie van mij ook niet.
wim

argilla

Citaat van: conducteur op 05 december 2012, 15:07:52 PM
Mijn eerste gedacht: je 'variabele' weerstand in serie zetten met je motortje zal niet lukken. Wel via een kleine omweg. Om toch verder te kunnen hebben we een aantal technische waarden nodig van je weerstand en draaischijf.


Heb je een multimetertje? Kun je volgende eens meten:
Hoe groot is de stroom die door het motortje van je draaischijf vloeit?aangesloten op 12 v zonder belasting 4,3 amp.een oude deux cheveau motortje
Hoe groot is de maximale weerstand van je variabele weerstand?volgens de waarde die op de weerstand staat 50 ohm


Ken je het vermogen van je weerstand?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

#12
50 ohm? Kun je eens een foto plaatsen daarvan? Zeker weten dat dat ding in je naaimachine niet op een lagere spanning werkte?
Bij 230 v en 50 ohm verstook je een vermogen van P=U²/R=230²/50= 1kW (dat is veel te veel).
4.3 Ampère voor je motortje, dat is al een behoorlijke stroom voor je motor onbelast.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

#13






bij het nader toekijken, de cijfers zijn bijna weggesleten vervaagt kan het misschien 15 zijn ? Geen idee wat de waarde "gewoonlijk" is bij zulke pedalen. :(

naaien doe ik wel graag met een ander instrument (grapje) ;D 8)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Ten eerste: zonde van die 2PK's ;)
Die motor die er in zit is dus een ruitenwissermotor? Zo ja, dan is dat niet zo'n goede keuze; in een auto zien ze niet op een paar ampère!
Om zo'n motor te regelen heb je een vermogensregelaar (elektronisch!)
Een misschien zot idee: koop (of breek af) zo'n accu boormachine. Daar zit alles in: een stevige motor, een vertraging, een regeling, en alles op laagspanning dus veilig.
Anders: ik zie dat ze bij "Conrad" een regelaar tot 10A hebben voor 30 euro.