variable weerstand

Gestart door argilla, 04 december 2012, 11:26:13 AM

conducteur

Ik denk ook eerlijk gezegd dat het makkelijker zal zijn zonder die regelbare weerstand. We weten er gewoon te weinig van...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

Hugo,
dat van die boormachine verdomme.... man goed idee. Ga eens bekijken hoe dat moet. De Gamma heeft goedkoope boormachientjes genoeg.
Man bovendien door de boorkop is alles perfect gecentreerd. Thx Hugo.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Of zoek je een andere motor met de juiste reductie. Dan heb je geen elektronische regeling nodig.
Zelfs bij conrad hebben ze al een redelijk aanbod.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#18
Citaat van: Gerolf op 06 december 2012, 09:57:32 AM
Of zoek je een andere motor met de juiste reductie. Dan heb je geen elektronische regeling nodig.
Zelfs bij conrad hebben ze al een redelijk aanbod.


Inderdaad Gerolf, wegens buiten in de tuin en om zo min mogelijk storingen ..mechanisch ipv electronica dinges. Het idee van Hugo is goed denk ik omdat je alles in een kapsel kan ingieten en vocht vrij houden denk ik.

Dit is wat ik bedoel zie link, deze draaischijf is origineel van AT&SF. Ik weet dit zal geen easy project worden. Temeer omdat ik alles uit blik en messing moet maken. Veel tekenwerk vooreerst en denkwerk.



http://rypn.org/rypn_files/articles/Articles/030223yarger/images/5021_on_table.jpg
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

http://www.conrad.be/ce/nl/overview/1210060/Transmissiemotoren geeft je wat keuze  ;)
Ik heb er enkele gebruikt voor mijn kermis. Die voor de rollercooaster was bijvoorbeeld lekker traag en héél krachtig
Hoe wil je die draaischijf aandrijven? Op de centrale as of met een motor onder het platform?
Op je centrale as ga je een motor moeten vinden met een erg lage snelheid, of nog een worm of kettingtandwiel gebruiken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Hey Gerolf, eigenlijk hoopte ik op uw advies een beetje. Voor het ogenblik weet ik het "nog" niet dus... Alle suggesties welkom.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Een (groot) kettingtandwiel op de centrale as is waarschijnlijk het eenvoudigst.
Op dat tandwiel kan je sleepcontacten aanbrengen voor je rails en dergelijke
Een lange (fiets?)ketting, en de motor zelf "veilig voor de regen" in een gebouwtje in de buurt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

De motor recht op de as zou ik ook niet doen; een fietsketting of een V-riem lijkt me inderdaad beter; die kan je trouwens misschien ook nog uit de 2PK redden.

argilla

De reden Hugo waarom ik liever een ketting zou gebruiken dan een V riem ( heb nog een getande riem liggen van een verbrande motor van een handschaaf B&D) is dat je omwille van T° verschillen waarschijnlijk een bandspanner zal moeten gebruiken . Hetgeen alles dan weer ingewikklederder zal maken. Of heb ik het mis ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Klopt als een zwerende vinger!
In dit geval is een ketting inderdaad de beste keuze.
En heb je al nagedacht over hoe je de schijf op de juiste plaats gaat laten stoppen?

Klaas Zondervan

Bij een ketting zal je ook een spanner moeten heben om de speling er uit te krijgen.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 december 2012, 10:54:46 AM
Bij een ketting zal je ook een spanner moeten heben om de speling er uit te krijgen.
Niet altijd noodzakelijk, daarom vraag ik ook hoe de schijf gaat stoppen: een beetje speling kan van pas komen.

Gerolf

Een opspanner heb je allicht nodig. De ketting of riem zal immers vrij lang zijn en onderhevig aan temperatuurverschillen
Om op de juiste plaats te stoppen kan een stappenmotor een keuze zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf, Hugo

Micro switches een oplossing NC, NO and C.
De stappenmotor is wel een goed idee Gerolf maar gezien het hier gaat om een two doors steam  engine  house draai je eigenlijk ofwel helemaal rond ofwel een van de twee deuren. Volgens mij he of klopt deze redenering niet ?
Ik zou niet weten hoe anders te beginnen
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Ja sorry dat ik jullie weer moet lastig vallen......

De "put" waarin alles komt te liggen. Van hout gaat natuurlijk niet van wege het klimaat. Ik had gedacht van een mal te maken en dan deze te vullen met een beton specie. Zoiets al waarvan men de afvoer geulen" maakt  tegenwoordig ...hoe noemt men dat syntetische beton of zoiets ?
Ik heb nog geen streep getrokken op het tekenpapier en de opgave is al meteen ....hebben jullie dat soms ook bij "projecten " ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15