variable weerstand

Gestart door argilla, 04 december 2012, 11:26:13 AM

SuSke

Maak die put over een negatieve mal in polyester met glasvezelmat.
Kan je mooi afwerken en is gegarandeerd weersbestendig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: argilla op 07 december 2012, 11:32:14 AM
Ik heb nog geen streep getrokken op het tekenpapier en de opgave is al meteen ....hebben jullie dat soms ook bij "projecten " ?
Daar is niks mis mee, dat noemen ze "bezin eer je begint"  :D

Het voordeel van een stappenmotor is dat je die exact kan laten stappen en stoppen waar je wil
Nadeel is dat de aansturing wat elektronica vergt, best met een microcontroller.
Een andere optie om op de juiste plaats te stoppen is met lichtsluisjes. Veel meer precisie (tot 0.1mm) dan met een microswitch.

De klassieke (modelbouw-)manier met een electromagneet en een intrekbare pen in een gat is uiteraard ook degelijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 08 december 2012, 13:07:35 PM
Het voordeel van een stappenmotor is dat je die exact kan laten stappen en stoppen waar je wil
Dan moet je wel een spelingvrije overbrenging hebben tussen de motor en de draaischijf.

CiteerDe klassieke (modelbouw-)manier met een electromagneet en een intrekbare pen in een gat is uiteraard ook degelijk  ;)
Naar mijn mening is dat de zekerste manier. Ik vind dat je niet moet zoeken naar elektronische oplossingen als er een simpele en betrouwbare mechanische oplossing bestaat.

Huugooke

Zo zou ik het ook doen: ketting aandrijving, een betonnen kuip gieten, waar de schijf moet stoppen een gat in de kuip, op de schijf een elektromagneet met een pin die in dat gat valt.
Dat soort elektromagneet heb ik hier liggen, maar ik weet niet meer waar vandaan. Dat moet ook ergens in een auto zitten (elektrisch slot?)