Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

loskraan scheldekaai antwerpen

Gestart door marimon, 25 november 2012, 11:27:53 AM

marimon


Heeft hier iemand ooit al één van de oude scheldekranen, vooral die van voor 1963, die nu aan het MAS staan in H0 nagebouwd? Zo ja, bestaat er een bouwplan? Wat is het resultaat van de bouw? Moeilijk tot zeer moeilijk? Zo nee, waar zou ik plannen kunnen vinden?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Hier is nog iemand met interesse  :P
Ik schat de (zelf-)bouw moeilijk tot zeer moeilijk, zeker als je de zaak werkend wil krijgen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Op het eerste zicht lijkt zelfbouw van de kraan niet te moeilijk.  Ze bestaat nog je kan je richten op foto's van het grote voorbeeld. Het plaatwerk de klinknagels en de profielen zijn makkelijk na te maken. Verder is het een kwestie van sjablonen uittekenen voor het vakwerk en deze als leidraad nemen voor het bouwen van de constructie.
Ze werkend krijgen zal iets moeilijker worden.
Voor Gerolf mag dit geen probleem zijn als je weet wat die allemaal al heeft gefikst.

Erik.

Dirky

als je er een nauwkeurig schaalmodel wil van maken zal het er eentje zijn van de graad "zeer moeilijk!", eentje van meer dan 1000 werkuren. Kijk maar eens naar de haarfijne details. Uittekenen in 3D is bijna een must!
Als je echter een "look-a-like" wilt kan je met enkele compromissen de bouw sterk vereenvoudigen.
Op schaal 1/32 zou ik er nog durven aan te beginnen maar alles wat kleiner is... :(

Mijn ervaring met "werkende schaalmodellen op 1/87" is van die aard dat je het beter vergeet... De zwaartekracht kan je nu eenmaal niet verschalen...

marimon

Als ik deze foto eens goed analyseer zal het inderdaad ofwel een hele uitdaging zijn ofwel een wishful thinking. Desalniettemin blijf ik toch nieuwsgierig naar plannen. Indien Gerolf dit inderdaad werkend zou kunnen maken, waaraan hier geen mens maar ook één seconde zou aan twijfelen ;), zou dit inderdaad een meerwaarde aan het project geven.
Maar nogmaals, het zou een ferme uitdaging zijn. Let's dream and try :-\
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Kautenbach

hoi Marc,

Goed en dapper besluit om het te proberen! geweldig mooi en stoer bouwwerk, succes met deze uitdaging, ik ben heel beieuwd naar de bouw en het resultaat

groetjes, wim

Gerolf

Ik dacht dat er ook nog een kleiner type aan de kaai stond (naast het Steen). Staat dat nu ook aan het MAS?
Iemand enig idee wat het bouwjaar daarvan is?
Die grote op de eerste foto is waarschijnlijk wat te groot voor mijn doel: een loskraan naast een kanaal (en geen zeehaven dus ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Gerolf

Leuke kraantjes, Patrick  8)

Ik dacht eigenlijk meer aan dit soort en grootte (foto's geplukt uit een pps):







... zodat hij ook kan dienen als walkraan, en er een trein onder-door-heen kan rijden  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#9
als je er een nauwkeurig schaalmodel wil van maken zal het er eentje zijn van de graad "zeer moeilijk!"

En waar zit dan de graad van zeer moeilijk? Het bouwen of het vertalen naar de juiste schaal.

eentje van meer dan 1000 werkuren

Heeft tijdsduur iets te maken met moeilijkheidsgraad?

Verschalen is altijd een look-a-like van groot naar klein of omgekeerd (ontwerp nieuw automodel).

Erik.


Gerolf

Meer dan 1000 werkuren lijkt me op zich een moeilijkheid.
Nogal wat mensen zien dat niet zitten, of houden het niet vol.

De ontwerptekening maken "van foto's" is ook niet voor iedereen weggelegd.
Misschien kan wat speurwerk een originele blauwdruk opleveren?
... en de tekening aanpassen om de kraan werkend te krijgen is toch ook een stevige drempel méér.

Statische zelfbouw (met niet teveel compromissen): moeilijk.
Werkende zelfbouw ( "     "        "               "          ): zeer moeilijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Eric, ik heb steeds bewondering voor wat jij maakt maar als het gaat over iemand anders die iets moet/wilt bouwen heb ik de indruk dat je over jezelf bezig zijt.
Ik heb er geen idee van welke ervaring Marc in zijn vingers heeft en ik geef het dan de graad "zeer moeilijk" omdat het nu niet meteen een bouwwerk is dat met "trial and error" tot een goed einde kan brengen als je het modelbouwen niet in je vingers hebt.

Zelfs als een "blauwdruk" gevonden wordt is die niet in een vingerknip naar een werkbaar plan overgezet.

1000 uren: Ik wil vooral realist zijn. Iedereen "onderschat" dit wel eens. Als Marc per week 10 uren tijd heeft om aan de kraan te werken, dan doet hij er twee jaar over om 1000 uren te halen. Dat is dus de andere moeilijkheidsgraad. Niet iedereen heeft het engelengeduld van Gerolf om jaren bezig te zijn aan "een Kermis".

En wat de look-a-like betreft: Ik zeg het graag eerst nog eens luidop: "Ik RESPECTEER iedereen zijn manier van hobby beleven" dus wat ik hierna aanhaal is GEEN kritiek maar een vaststelling:
Voor de ene volstaat een buitenwand dat met een rivettenpatroon bekleefd is. Voor de andere zijn nieten die niet helemaal op lijn zitten ook geen probleem. En gaan we verder, dan kom je bij die lui die willen dat de rivetten er "perfect" uitzien.
Of anders gezegd: de ene is tevreden met een kraan die op een meter afstand mooi is, de andere vloekt zich een breuk als de macro-foto's een fout aan het licht brengen.
De ene look-a-like is dus de andere niet...

En tenslotte nog iets over een werkende kraan:
Wat mij het meeste stoort aan miniatuur kranen is het feit dat we een pendelende beweging niet kunnen vertragen. Dat ziet er niet alleen storend uit maar dat bemoeilijkt ook de werking. Iets te bruusk draaien van de kraan op z'n plateau zonder lading resulteert vlug in een ontsporing van de kabels.
Je ziet dan ook maar zelden werkende miniatuur kranen. Wel werkende machines die geen pendelende lading hebben...

Dus aan Marc, denk er toch meer eens over na maar laat je vooral door mijn pleidooi niet van streek brengen. Alles is mogelijk! :) ;)

Metpetergaathetbeter

Marc,
in het verleden plaatstte ik die link van de haven van Nantes in het draadje Van Erwin (Mol Cargo ook met kranen misschien ook wel met plan, kijk eens ?
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=13642&start=225
Groeten Peter ;)

erik de noorman

Eric, ik heb steeds bewondering voor wat jij maakt maar als het gaat over iemand anders die iets moet/wilt bouwen heb ik de indruk dat je over jezelf bezig zijt.


Dirk, bewondering is helemaal niet nodig en ik heb het nooit over mijn eigen kunnen. Als ik het kan (modelbouw) kan het ook ieder die het wil kunnen. Toegeven ervaring speelt een grote rol. Maar ervaring krijg je alleen maar door dingen uit te proberen en te bouwen. Naar mijn weten wordt er niet gevraagd naar een exacte kopie op schaal of een perfect werkend model maar of het ding valt na te bouwen.  Naar mijn mening is een vrij gedetailleerde kopie in schaal H0 na te bouwen in een redelijke tijdspanne  als je maar wil.
Het enige wat ik wil is Marc een duwtje in de goede richting geven om te bouwen.

Erik ;)

Steam.N

Marc,  prachtig project !
DOEN, zou ik zeggen.

Misschien moeilijk, misschien duurt het een tijdje voor het af is.
Maar voldoening zal het zeker geven !

De hele kraan lijkt complex, maar als je die ontbindt in onderdelen, is elk onderdeel (Onderstel - cabine - arm) zeker goed doenbaar !
Hoe natuurgetrouwer, hoe langduriger natuurlijk.
En werkend maak je het een stukje moeilijker (maar ook boeiender).

Doen, en veel fotootjes plaatsen hier  ;)
Ik ga geboeid volgen !
Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }