seinen plaatsen + besturing(en)

Gestart door GTTtommy, 12 november 2012, 10:25:02 AM

GTTtommy

hallo,
hoe kan ik best mijn seinen opstellen??
mijn perronsporen worden dubbel bereden (in beide richtingen)
is dit een goede opstelling, (afb hieronder)
seinen:
inrijsein: viessmann 4012
uitrijsein: viessmann 4013 (ik heb al wel gemerkt dat het Sh1 beeld gele led's zijn IPV wit??)

hoe kan ik deze seinen aansluiten (via koploper=>IB II=>???)
ik had al gezien dat viessmann stuurmodules heeft (5210/5220/5221/5222/..enz..)
of conrad 5210V Actieve seinbesturing klik hier

of wat gebruiken jullie??
ik moet alles nog eerst eens testen via een klein (test)-baantje, maar dan kan ik mijn grote baan al verder afwerken



mvgr

PeterC

Tom,

Op het eerste zicht lijken de seinen op de juiste plaats te staan.  De uitrijseinen zowel links als rechts zou ik wel vertikaal uitlijnen (het oog wil ook wat en de opstelruimte aan je perronsporen wordt korter).

Om helemaal juist te zijn, zou je je seinen nog moeten uitvoeren met voorsignalen (4015 ipv 4012 en 4016 ipv 4013).

Het aansturen van die seinen gaat sowieso geld kosten...  Ik heb gezien dat je wel electronicakennis hebt dus waarom je sturingen niet zelf maken?  Kijk eens hier.  Ik ben zelf bezig met het één en ander van Sven Brandt met dicrete componenten aan het opbouwen.
Voor mijn testbaantje ben ik grote (lelijke) seinen aan het bouwen (het gaat om een testbaantje):



Bij HP0/SH1 moeten de weerstanden van de witte leds nog vergroot worden (veel te fel in vergelijking met de andere seinbeelden).
Groetjes, Peter


GTTtommy

#2
hallo,
bedankt voor de reactie PeterC.
ik heb niet echt zoveel elektronica kennis,  :o
maar we doen ons best, en het is altijd een leuke uitdaging om aan zoiets te beginnen.  :D
en "Het aansturen van die seinen gaat sowieso geld kosten"  nu ja, daar kies je dan zelf voor, en ik wil ze digitaal sturen, dus daar heb ik zelf voor gekozen,
je maakt deze hobby zo goedkoop of zo duur als je zelf wil  ;)

alleen nu, ik versta geen ** duits  :o
ik heb al wel kunnen zien dat er MM en DCC uitvoeringen zijn,
aangezien ik Märklin rijd, heb ik de MM uitvoering nodig?
of maakt dat op zich niet uit (via koploper => intellibox II)

dat zijn toch decoders (voor elke sein 1stuk?)  maar hoe geef je ze een adres? of hoe werkt dit?
en je moet de printen en de componenten daar bestellen??

alvast bedankt

mvgr

Geert

Zoals ik het zie Tom, moet je voor de methode, zoals voorgesteld op de Duitse site, microcontrollers kunnen branden (beter gezegd: software uploaden) op een PIC µC. Daar heb je wel wat software en hardware voor nodig.  De adressen worden blijkbaar rechtsreeks aangepast in de HEX code (de machinetaal die de microcontroller kan lezen).  Als je ooit van plan bent dit te doen, je weet me nu al wonen, zelf ben ik nu net heel veel bezig met PIC µC te programmeren.

En verder, voor de meeste centrales maakt het niet uit welk formaat MM of DCC je gebruikt.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

PeterC

Jammer dat je geen Duits kan lezen: alles staat heel uitgebreid beschreven...
Met een IB speelt het geen rol of je MM of DCC gebruikt, de IB kan beiden aan.

Op de print staat een schakelaartje dat twee functies heeft: ingedrukt houden tijdens het opstarten en je kan kiezen of je voorseinen uitgeschakeld worden bij rood op het hoofdsein. Indrukken tijdens de werking en je krijgt op je sein elk seinbeeld afzonderlijk te zien en je kan er dan een adres aan koppelen door het juiste adres op je IB in te toetsen.

Bij sommige van de andere schakelingen op de site kan je aanpassingen doen in de te downloaden hexfile. Je kan daarvoor een programma vinden op de site.  Dat programma voert dan wijzigingen uit rechtstreeks in die hexfile uit (vb instelingen en curvewijzigingen voor een servosturing).

Je moet inderdaad een PIC kunnen progrmmeren (alleen die hexfile erin krijgen) maar ik weet zeker dat zoiets bij Geert maar twee minuutjes duurt  ;)

Je kan de onderdelen op de site bestellen maar let op: alles in SMD!
Een flinke niesbui en al je petieterige componentjes kan je gaan zoeken... Voor mezelf heb het schema aangepast naar discrete componenten en een ontwerpje gemaakt op rasterprint.

Bij die Viessmann 5210 moet je voor digitale sturing wel nog een 5211 of 52111 (= 5211 zonder stekkers en behuizing) bij aanschaffen. Reken dan eens uit wat je sturing je per sein gaat kosten?  Op dat stuk van je baan zie ik 10 seinen staan. Met zo'n bedrag kan je exclusief of exotisch materiaal laten rondrijden...
Groetjes, Peter


Geert

Tom, we kunnen ook gewoon even wachten tot Peter zijn schakeling op punt heeft en we nemen deze over.  ;)

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

bellejt

al gedacht aan LDT ? 4 seinen per decoder.

Koen

Misschien is de nieuwe decoder van VB een optie. Ik heb er tijdens de expo in Mechelen aangekocht. Het voordeel is dat ze voor Belgische seinen ontworpen zijn.
Het aantal seinen is afhankelijk van de gewenste seinstanden en te sturen opties.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Waarom zo vreselijk veel geld uitgeven (heus dat tikt stevig aan)aan een 100%digitaal seinsysteem .
Met een paar decoders van digirail (26 euro per 4 signalen)en iets meer draad laten de signalen zich probleemloos door elk digitaal systeem aansturen.
Wat jij wil (en ook de verkopers)is goud geld steken in overbodige units.

Wat jij wil is je huis verwarmen met in elke kamer of hok een eigen comlpete verwarmingsunit die draadloos met elkaar verbonden zijn (of met en draad).
Alleen om wat pijpen te sparen.

wim

GTTtommy

hallo,
voor mij maakt het niet uit hoe ze werken,
daarmee bedoel ik:
-elk een eigen decoder, of
-4 seinen op 1 decoder,
-met veel of weinig draad.

ik wil ze enkel werkend krijgen, en niet te duur.
wel zo gemakkelijk mogelijk, mag wel wat soldeerwerk bij te pas komen.

het zijn Duitse seinen,
Ik heb er zonder voorsein.

alvast bedankt allemaal

mvgr

Koen

Wim,

Alles hangt er van af wat je wil bereiken. Ga je een sein met 2 leds aansturen of ga je een sein met 6 of 7 leds aansturen (incl. snelheidssein en V baken). Het geeft een volledig ander concept.
Wil je de Belgische seinen compleet simmuleren met knipperende en zachtdovende leds of wil je een on/off sturing?
Het hangt er maar van af hoe ver je wil gaan in het nabouwen van de realiteit.
Deze decoder heeft ook een voorprogrammatie voor seinen in tegenspoor, wat niet van andere decoders kan gezegd worden.
Ik denk dat je over de meerwaarde van deze decoder pas kan oordelen als je deze hebt zien werken.
Nu ja, ieders zijn mening maar ik ben van oordeel dat we een product niet zomaar moeten beoordelen op basis van de prijs (wat trouwens geldt voor alle producten).
Ik heb decoders van Viessmann, ESU, Uhlenbrock en van Vanbiervliet. De eerste drie ken ik al enige jaren, de laatste ben ik recent aan het testen.
Pas als je alle opties bekeken hebt, kan je naar mijn mening een oordeel vellen over de prijs, de mogelijkheden en de kwaliteit.
Hiermee wil ik uw kennis en beoordelingscapaciteit niet in twijfel trekken maar ik vind het kort door de bocht om zomaar direct te zeggen dat we geld in overbodige units steken.

CiteerWat jij wil is je huis verwarmen met in elke kamer of hok een eigen comlpete verwarmingsunit die draadloos met elkaar verbonden zijn (of met en draad).
Alleen om wat pijpen te sparen.
Op deze wijze moet je je zolder niet extra verwarmen en bespaar je op de verwarmingskosten  ;). Is het toch een probleem, leg dan een paar miniatuur zonnepanelen op je huisjes ;D  ;).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterC

@Koen:
Ik snap je redenering: iets dat je niet kent, vel er dan geen oordeel over.  Maar ik snap Wim's redenering nu ondertussen ook: ik ging er van uit dat er bij een digitaal systeem een heleboel kabels/draden minder gingen zijn dan bij een 'klassiek' analoog systeem.  Ondertussen ben ik (door mijn testbaantje) tot een gans ander gedacht gekomen van zo'n digitaal systeem.  Minder kabel en draden is het dus alles behalve en als je dan op één decoder verschillende seinen kan aansluiten met wat extra draad...  Mijn mening/indruk is dat het bij een digitaal gestuurde baan niet echt mag aankomen op een (paar/heleboel) metertjes draad...

Het 'digitale' gedacht van met twee draadjes stuur je alles...  Utopie!  :(

@Geert:
Geen 'warmwateruitvindingen' meer voor mij: wat zijn degelijkheid bewezen heeft, neem ik over.  Ik heb alleen het origineel schema 'gestript' tot het hoogst noodzakelijke voor mij (voeding uit de digitale spanning is vervangen door een 5V voeding; Darlington drivers/inverters weggelaten en de LED's, ipv common VCC naar common GND gelegd om rechtstreeks vanuit de PIC sturen; optische scheiding MM signaal - 5V toegevoegd).
Er liggen ondertussen 12 printjes klaar om aan te beginnen.  Schema publiceren?  Ik vermoed een schending van het copyright van Sven Brandt...


Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Citaat van: PeterC op 21 november 2012, 22:55:10 PM
Het 'digitale' gedacht van met twee draadjes stuur je alles...  Utopie!  :(
Dat is geen utopie, want het lukt nog steeds met twee draden als je alles met de hand bestuurt. Maar zodra je gaat beveiligen en automatiseren, ja dan wordt het ineens een ander verhaal.
Feit blijft wel dat de systeemarchitectuur voor alle digitale systemen praktisch gelijk is en dat er voor elk probleem een voorgekauwde oplossing in de handel is. En dat kan je van analoog sturen niet zeggen.

PeterC

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 november 2012, 23:12:45 PM
Citaat van: PeterC op 21 november 2012, 22:55:10 PM
Het 'digitale' gedacht van met twee draadjes stuur je alles...  Utopie!  :(
Dat is geen utopie, want het lukt nog steeds met twee draden als je alles met de hand bestuurt...

Klaas,

Mijn reply was in de context van Tom's draadje:

Citaat van: GTTtommy op 12 november 2012, 10:25:02 AM
...hoe kan ik deze seinen aansluiten (via koploper=>IB II=>???)...

Met dat gegeven ga ik ervan uit dat hij zijn seinen niet als kerstboomverlichting wil gebruiken of om te zien of er iemand op het toilet zit...  ;)

Groetjes, Peter


ysbeer

Natuurlijk zijn er decoders die handig zijn ,veel kunnen.
Maar toch blijf ik er bij dat alles wat (en dan ook echt alles)wat je in digitaal kunt kopenmet betrekkelijk goedkoop materiaal ook analoog te maken is.
Met realiteit heeft dit niets te maken .
De grote seinen langs de baan zijn nog altijd gewoon analog aan gestuurd,en niet via decoders in de seinen.
Nu niet zeggen de computer stuurt alles wat klopt wel maar dat is puur de logica en niet het veldwerk.
Als je weet hoe het sein systeem  in 1:1 werkt is het voor 90% klaar.
Het laten branden van de leds is kinderspel.

Wie dit niet gelooft.

Mijn hele baan heeft analoog gestuurde seinen en die branden absoluut 100% natuur getrouw ook uit voor aan enz..

Digitaal techniek is  mooi en leuk maar de hobby om alles en dan ook alles digitaal te doen vind ik onzin. (mijn mening dus)
En zeg nu niet dat digitaal goedkoop is.

Marklin hoofdsignaal digitaal te sturen 75 euro stuk.
Viessman analoog signaal 20 euro stuk.

wim