Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Nog eens... een beginner :)

Gestart door bench2011, 04 november 2012, 03:06:05 AM

bench2011

Hallo,

Ik ben weer eens een absolute beginner.
Ik heb me recentelijk een roco starterskit gekocht (geoline) van formaat H0.
en ik heb niet echt vragen over locomotieven of zo, die koop ik liever op het zicht.
Het probleem wat ik heb is...

In de winkel dat ik de starterset heb gekocht, hebben ze mij deze geoline aangeraden, dit was tijdens een vakantie.
Eenmaal terug thuis was 1 locomotiefje een beetje weinig en ben ik naar een andere winkel gegaan om een andere loc te kopen, en natuurlijk wat extra spoor.
Daar een beetje gesproken met de verkoper, bleek dat hij niet zo dol was op geoline, en als ik hiermee verder wou, dat ik beter op voorhand kon bestellen. (gelukkig was er nog 1 uitbreidingsset).

Nu de vraag.......
Ik wil uiteindelijk graag een mooi, realistisch spoor met schaduwstation en vanalle toeters en bellen hebben.
Dit gaat jaren duren, dus wil ik ook graag een duurzaam systeem hebben.
Ik heb nu een systeem met de multimaus van roco en geoline met bedding.
Ik heb 2 locs die hierop rijden (hoewel deze geherprogrammeerd moeten worden, maar dat is een andere vraag) en vind het formaat perfect.
Kan ik beter overstappen op andere sporen of is geoline wel goed?
Alle info is welkom, de vraag is echt over de sporen en eventueel de centrale, niet het formaat.

Dank bij voorbaat

bench2011

nog even een extra vraagje.

Weet iemand misschien een club in de buurt van laakdal/geel?

Dank bij voorbaat :)

TBCédric

Ik weet niks van roco geoline. Ik gebruik nu piko A gleis maar later ga ik naar roco 2,1 van roco omdat jer betonnen betonnen dwarsliggers hebt. Mijn vraag is : voor welk tijdperk ga je?



Groeten de ce
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

Eerst moet je bepalen wat je wil.
Een echte modelbaan waarbij als zoveel mogelijk op de werkelijkheid lijkt.
Of een treinbaan waar veel gereden en rangeert wordt ,veelrails komt te liggen,en de omgeving niet zo belangrijk is.
Beide keuze zijn gelijkwaardig,ergens er tussen is ook mogelijk.

Wil je een super echt lijkende modelbaan dan moet je ook perfecte rails /wissels/loks kopen.
Dat is meestal wel iets duurder ,maar dan heb je ook wat
Rails is dan roco-rocoline ,peco/tillig/of nog erger weinert (ik bedoel geld)
Alle loks van roco/brawa/en deels piko zijn ook van hoge klasse(er zijn nog meer goede merken hoor)
De rails zijn dan altijd zonder bedding,je moet zelf een ballastbed maken (ten zei je 100% onhandig bent is dat prima te doen)
Je zult voor twee rail moeten kiezen (dus geen marklin)

Wil je een baan om te rijden zonder veel denken en zelf maken,dan is roco geoline prima.
De bedding is te smal maar daar kijk je dan maar overheen.
Alle loks van alle merken zijn op dit moment redelijk tot zeer goed,ook hier alle waar naar zijn geld.
Marklin is hier ook bruikbaar en betrouwbaar wat spanningafnamen betreft ,over moi kun je vechten maar duur is een feit.

Als je echt zeker wilt spelen kun je beter hier vragen dan in een winkel.
De man die daar staat verkoop lever niet iets wat hij niet heeft,of minder op verdient. (begrijpelijk hoor)
Dat raad vragen zou ik wel doen voor je iets hebt gekocht.
Geef even aan wat je wil kopen en waar ,je zal zien daar wordt je nooit slechter van

wim


Serojt

Dag Benjamin,

ikzelf ben een (her)beginner, ook uit de buurt van Geel.
Vroeger, als kind, had ik alles van Fleischmann (het zustermerk van Roco). Nu, een 20 jaar later, heeft mijn zoontje (7 jaar) al mijn oude treinspullen ontdekt (bij mijn ouders thuis), en heeft zelf een startpakket van Roco gekocht (digitaal, met kraanwagen en opstelspoor).
Tegelijkertijd is bij mij het vuur weer wat beginnen branden. Ik heb ontdekt dat deze hobby een reuzegoede remedie tegen stress is. Ik hoop ooit een eigen baan(tje) te kunnen bouwen, maar daar zullen we waarschijnlijk ooit ons huis moeten voor omwisselen  :). Ondertussen volg ik de meeste fora op internet, zonder zelf veel te posten, ga ik af en toe naar een beurs (zoals vorige week Mechelen), en probeer af en toe een koopje te doen. Ik neem dus een afwachtende houding aan.
In verband met het materiaal... ik rijd, allee ja... ik profiteer van het Roco-Geoline ovaaltje van mijn zoon. Ik kan uitsluitend vergelijken met het Flm Profi-systeem, maar de Geo-line lijkt me in ieder geval een uitstekend startpakket. Voor dat je over gaat naar het uitbouwen van een echte baan, denk ik dat je beter alles wat overdenkt. Welke baan wil ik, welk thema, schaduwstation, rangeren, ... tot aan welke geometrie van sporen toe. Kies op basis daarvan je materiaal. Je Geoline is dan nog altijd niet weggegooid, want bijvoorbeeld uitstekend geschikt voor je schaduwstation.

Er is trouwens een modelspoorclub in de buurt van Geel: MSC de kempen denk ik. Zij houden lokaal in Mol.

eddy

Inderdaad MSC de kempen is gevestigd op het Zilvermeer te Mol.Indien intresse kijk eens op onze website MSC de Kempen .be.Iedere donderdag hebben we clubavond.Het probleem is dat we een toegangsbadge nodig  hebben om op het terrein te komen,eventuele bezoekers moeten eerst contact opnemen met een van de bestuursleden,zodanig dat we hem kunnen oppikken op de parking,en dan meenemen naar het lokaal.

groeten eddy

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

welkom op het forum Joris en Benjamin.
die uitnodiging van MSC de kempen is een gouden raad. neem contact op en ga eens kijken. daar zal je op één avond meer te weten komen, goede raad krijgen, vragen kunnen stellen enz.
zeker doen!
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

Welkom op ons forum, mensen  8)
Die Roco Geoline is zeker niet verkeerd. Zelf gebruik ik RocoLine (zonder bedding) en Tillig railmateriaal.
Bezoek zeker die club in Mol!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bench2011

#9
Hoi iedereen,

Dank voor de snelle en vele antwoorden.

Om op enkele dingen te reageren.
De periode maakt mij niet zoveel uit, noch realisme van treinen, ik kom, ik kijk en koop wat ik leuk vind.
Zo heb ik momenteel een zwarte electro locomotief van CFL Cargo (periode VI, Piko) en een stoomloc (III, zat bij de basisset), hoewel ik nog moet leren hoe ik 1 van de 2 moet herprogrammeren op een ander kanaal.. ze rijden namelijk allebei samen. Bij die stoomloc zaten 2 goederen en 2 personenwagons, en ik heb ook nog 2 grote personenwagons van de NS gekocht. Ik vermoed dat dit niet alledaags is ;)

Qua decor is een andere zaak, van rails zou ik liever echter uitziende hebben, maar gezien ik momenteel huur is het niet zo evident om een tafel te bouwen.. Hoe moet ik dat ooit verhuizen, dus zal ik vermoedelijk nog wel bij de geoline blijven, is deze dan naderhand aan de sluiten op andere rails zoals serojt doet vermoeden?
Het doel (als ik dus verhuisd ben, wat nog wel even kan duren maar tot die tijd kan ik een collectie opbouwen) is een mooie tafel hebben met een groot schaduwstation die wel realistisch is, maar ik herhaal, de periodes van treinen kan alle kanten opgaan ;)

Ik zal zeker eens kijken naar msc de kempen, doch door mijn uren heb ik geen idee wanneer dit gaat lukken.

Nogmaals bedankt voor alle tips en hulp :)

bench2011

hallo,

weet er iemand een winkel die voldoende geoline op voorraad heeft en eventueel een beetje kan adviseren?

Alvast bedankt :)

Serojt

Vanuit Meerhout... hmmm... Olaerts in Diepenbeek is dan het dichtste bij denk ik.

bench2011

Dank je, dan moet ik daar eens gaan kijken.