Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

railrunner

Michiel,

Ik zou ook de modullenbakken langs alle kanten schilderen.  Thuis is het lekker warm en de temperatuur vrijwel constant, maar eens je op tentoonstelling gaat, merk je al snel op dat dat niet overal zo is.  Zeker grote tentoostellingshallen worden minder verwarmd.  En het zou dan jammer zijn dat net dan je baan 'smoelen' begint te trekken, met alle gevolgen.

Uw modulebakken zien er alvast zeer keurig uit, netjes afgewerkt! Dat beloofd voor de rest.

Citaat van: Kautenbach op 27 december 2012, 22:47:13 PM
hoi Michiel,

Ik zie nu pas dat je je depot enkel op een plaat hebt gemonteerd? ik zou daar zeker een goed frame onderaanvast monteren, zo'n plaat, zeker met die omvang (ook al is het N) trekt denk ik snel krom, zeker met ransporteren als je em aan de randen oppakt, en je zult er toch mee gaan showen, hopen we ;)

Ik kan Kautenbach zeker bijstaan in zijn commentaar!  Heb je daar voldoende diepte voor voorzien?

Michiel

Bedankt voor je commentaar, Jim. Als ervaren modulebouwer en expoganger zal je goed weten waar je het over hebt. Ik ga jouw advies zeker niet in de wind slaan. Eenmaal het houtwerk klaar, zal ik het geheel toch maar een dunne beschermende laag geven.

Betreffende de plaat waar de loods op staat, hebben jullie eigenlijk wel gelijk. De plaat is op het moment nog mooi recht, maar ik maak me ook wel zorgen over hoe lang dat zo zal blijven. Ik heb niet veel diepte onder de plaat om er een stevig houten frame onder te monteren. Ik ben op het moment aan het puzzelen en passen om de plaat als inleg op te nemen. Eenmaal de positie bepaald, en de obstructies duidelijk zijn, overweeg ik om een aluminium framen van hoekprofilen onder de plaat te schroeven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, blij dat je het depot aan de onderkant gaat verstevigen.
Heb je binnen de spoor-bocht geen plaats genoeg?  Daar komt toch niets onder, dacht ik?

Ik kan Jim alleen maar bijtreden: je houtwerk is zeer keurig en netjes uitgewerkt !
Ik hoop het op termijn even goed te doen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik zou voorzichtig zijn met de combinatie metaal/hout. Die zetten tegengesteld uit bij warmteverschillen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Waarom aluminium? Staal is goedkoper en veel sterker. (het weegt wel wat meer). Je zult er inderdaad best voor zorgen dat je staal of alu vrij kan uitzetten. Ik zou dan kiezen voor kokerprofielen...

Je kunt twee houten latjes bevestigen onder je plaat, evenwijdig aan elkaar met in elk een uitsparing (alsof je een halfhoutse verbinding zou maken) In die uitsparingen leg je je kokerprofiel. Zo heb je ondersteuning van je staal, maar geen probleem met uitzetten. Je kunt hem wel perfect op één plaats bevestigen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Pro's en contra's alumium / staal:
Staal roest, aluminium oxideert maar dat is minder erg.
Staal en aluminium zijn even sterk maar aluminium is flexibeler - buigt ongeveer 3x meer door.
Uitzetting van aluminium is ongeveer 2x die van staal.
Aluminium bewerkt een stuk gemakkelijker dan staal.

Gewoon een houten lat is meer dan genoeg, zeker als je ze bevestigt aan je bodemplaat en op voldoende korte afstand kan ondersteuen. Geen problemen met uitzetting, kromtrekken,gewicht...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Bedankt voor de reacties, Mannen. Een hoop overwegingen om een plaat recht te houden.

@Gerolf, dat hout en metaal tegengesteld uitzetten, wist ik, maar ik hoop dat over een beperkte lengte van +- 80cm dit niet leidt tot kromtrekken.

@Rian, de hele handel moet draagbaar blijven. Staal is veel zwaarder dan aluminium, vandaar de keuze. Ik heb ook niet veel ruimte om uitgebreidde constructies te gaan toepassen. Ik zoek gewoon iets rechttoe-rechtaan, en niets onnodig ingewikkeld.

@Suske, de plaat wordt al over de gehele lengte ondersteund, maar ligt los als inleg op de baan. Een houten lat onder de plaat over de hele lengte was mijn eerste keuze, maar ik heb erg weinig diepte opdat een houten lat voldoende dik is om het krom trekken van de plaat onde invloed van vocht tegen te gaan.

Maar allemaal bedankt voor de reacties. Ik zal uiteindelijk de knoop doorhakken, maar voorlopig doe ik wat anders (kurk leggen).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Michiel,

Als ik de constructie van de plaat met frame bekijk, dan vraag ik mij af hoe je de wisselaandrijvingen van de wissels gaat plaatsen.  Het lijkt wel dat het frame onder de wissels loopt.  En welke wisselaandrijvingen ga je gebruiken?

Michiel

Klopt, Jim. Sommige wissels liggen op een balk of ander obstakel. Maar met een stang-overbrenging kan ik de plaats van de aandrijving verplaatsen.  ;)

Ik ga servo's gebruiken als aandrijving, de goedkoopste oplossing van alle alternatieven.

Martin Welberg

Michiel, als ik je een advies mag geven. Zet de latten niet onder de plaat maar rechtop  tegen de zijkant van de plaat. Zou ook kunnen met wat dunne stroken multiplex (beter eigenlijk). Als je plaat gaat trekken, wat ik nog niet echt zie gebeuren met deze dikte, heeft ie er meer moeite mee als er een strip multiplex in de lengte tegenaan zit.

Michiel

@Martin, het is een beetje laat om er een nog rand rond te leggen. Ik heb het ondesteunend frame al gebouwd. En de extra rand zou ook ten koste gaan van de naburige scenery.

Ik blijf verder experimenteren en zoeken hoe ik best modules bouw. Om de sporen een perfecte positionering te kunnen garanderen op de bakscheiding, plaats ik er 4mm hoge multiplex blokjes. Hierop komt later de printplaat gevezen, waarop de sporen worden gesoldeeerd. De blokjes zijn op hoogte van de kurklaag dat ik ga leggen onder de sporen als geluidsdemper.

Maar nogmaals, ik doe wat ik denk dat goed is, want ik heb nog geen ervaring met het bouwen van modules. Toekomst zal uitwijzen waar de kemels zitten.  ::)

conducteur

Zaal Forum

Michiel

Yep! Is dat niet genoeg?

Ik heb ooit eens een vergelijkende test met isolatiemateriaal uitgevoerd. 2x2mm kurk bleek vrij effectief. 1x2mm bleek niet voldoende (oiv werking van de lijm waarschijnlijk). Nog beter was 2mm kurk met 2mm neopreen, maar neopreen is en relatief kostelijke grap, vandaar het compromis van 2x2mm kurk.

conducteur

Anders zit je maar met een vreemde bult aan je moduleovergangen...
Zaal Forum

Michiel

;D Er komt geen bult, Rian.

Er komt dus inderdaad 4mm kurk voor het blokje van 4mm.