Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Lijn 154

Gestart door Michael, 11 oktober 2012, 15:16:00 PM

Steam.N

Duidelijk uitgelegd, die bouwmethode.
Het resultaat mag er zijn .
Maar net als Marty zegt:
- gaten voorboren
- van buiten naar binnen vijzen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Haast is een slechte raadgever, voorboren heb ik gedaan echter de schroeven die ik hiervoor gebruikte waren op en ik wou die module in mekaar zetten dus geen halfuurtje mezelf de tijd gegeven om nieuwe schroeven te halen. Dus een iets dikkere schroef gebruikt, en vergeten om het voorboren aan te passen aan de dikkere schroef.
Schroeven van buiten naar binnen zal ik bij de volgende bak meteen toepassen. Vanmiddag toch maar eerst even de schroeven halen die ik wil gebruiken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Volgens mijn 'ervaring', is de voornaamste reden waarom hout splijt tijdens het vijzen dat ik mijn verzinkboortje niet heb gebruikt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michael

Gister de laatste bochtmodule in mekaar gezet, vandaag proberen de "poot" voorziening aan te brengen, ik gebruik dezelfde constructie voor de poten als hier gebruikt wordt voor de forumbaan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Vandaag wat inkopen gedaan voor het vervolg van de bakken, morgen lekker een dagje ontspannen in Mechelen.
Inmiddels ook al wat aan het experimenteren met een tunnel portaal, wordt het zelfbouw of toch maar een afgietsel, morgen in Mechelen nog even rondneuzen of daar een goed tunnel portaal te vinden is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mdvholland

Ha Michael, interessant project. Ben onder de indruk van oplossing van de bochtmodules. Binnenkort de landschapslessen van Evan c.s. toepassen in de opbouw?  :D  Volg graag je vorderingen.

vr groet,
Matthijs

Michael

Citaat van: mdvholland op 28 oktober 2012, 10:49:59 AM
Ha Michael, interessant project. Ben onder de indruk van oplossing van de bochtmodules. Binnenkort de landschapslessen van Evan c.s. toepassen in de opbouw?  :D  Volg graag je vorderingen.

vr groet,
Matthijs

Hoi Matthijs, het komt er aan, maar nog even geduld. Afgelopen week vooral met de website bezig geweest, langzaam maar zeker gaat dat beter lopen. Na een paar avonden stoeien met HTML eindelijk het contact formulier voor mekaar gekregen, voelt als een overwinning.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Vandaag een mijlpaal in de korte geschiedenis van de module baan lijn 154, vandaag kreeg ik toegang tot een mij beschikbaar gestelde opberg- knutselruimte.
Afmetingen en foto's volgen pas volgende week. Met dank aan mijn eerste sponsor de firma Douma, voor verdere details zie mijn website, tabblad sponsoren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Inmiddels ruim een half jaar later, de bouw heeft een tijdje stil gelegen, maar we zijn weer vol enthousiasme van start gegaan. In de tussen tijd ook nog wat ideeën op gedaan en één daarvan is het resultaat van een bezoekje aan Wim (Kautenbach). Wim heeft een eigen constructie voor het onderstel en de methode die we tot nu toe gebruikten, losse poten beviel niet echt. Na het bestuderen van de foto's die Wim geplaatst had en nog een avondje brainstormen hebben we een eigen variant gemaakt als onderstel voor de module bakken.
Gister samen met vriend Erik een paar uur zagen en schroeven met het volgende resultaat.

Twee "nieuwe poten"



Bovenkant van de constructie



Het blokje wat je bovenaan de foto ziet dient als borg voor de achtergrond construtie en de fries

Onderkant constructie blokje dient als borg voor de fries



De onderbouw begint goede vorm aan te nemen



Het voordeel is om dit in mekaar te zetten hoef je niks te schroeven



Constructie voor 4 module bakken



Vier module bakken staan los op de onderbouw, de bakken zijn nog niet verbonden met elkaar.



Nog een laatste



De constructie is nog niet af, stelpootjes moeten nog aangebracht en de constructie van de fries moet worden afgemaakt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Zonder schroeven? Hoe doe je dat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michael

Rian, de basis constructie bestaat uit verschillende delen, de afzonderlijke delen worden natuurlijk wel geschroefd, maar eenmaal deze  delen klaar dan kan je het als een bouwpakket in mekaar zetten en daarbij worden geen schroeven meer gebruikt. Het leuke is dat de constructie stevig is maar relatief licht en daardoor erg makkelijk in je eentje op te zetten.
Later deze week zal ik er  wat foto's van maken en dan begrijp je meteen hoe het zit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Ben eigenlijk meer benieuwd naar dat wat erop komt  ;)

Michael

Citaat van: milocomarty op 03 juni 2013, 16:14:51 PM
Ben eigenlijk meer benieuwd naar dat wat erop komt  ;)

Martin, ik ook!!!!! ;) ;) ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

goed bezig ;D, hij staat dus lekker stevig, zal ook wel want het is 1 grote constructie. netjes gemaakt hoor, hoelaang gaat het geheel worden?

nu idd de opbouw

Michael

Citaat van: Kautenbach op 03 juni 2013, 21:31:16 PM
goed bezig ;D, hij staat dus lekker stevig, zal ook wel want het is 1 grote constructie. netjes gemaakt hoor, hoelaang gaat het geheel worden?

nu idd de opbouw

Uiteindelijk wordt het een vierkant van 4x4 m.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154