Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

sierstenen ramen

Gestart door vyncky, 09 september 2012, 12:19:18 PM

vyncky

De Belgische routehuizen hadden van die specifieke sierstenen boven de vensters.

Nu heb ik een poging gedaan om dit op mijn routehuis in aanbouw weer te te geven:

ingezoomd (breedte venster =+/- 1cm):

Ik ben echter niet tevreden van het resultaat! Ik weet ook niet hoe ik het anders kan doen.
Mijn gevolgde werkwijze:
deze boog gemaakt uit een strookje baksteen-plasticcard gekleefd op een basisonderdgrond
Vervolgens een malletje van gegoten,

Hier had ik al een probleem, de afgietsels breken zeer vlug. Ik heb er een hoop moeten gieten voor ik er enkele goede bij elkaar had. Nu de aanhouder wint,hieronder heb ik er reeds enkele geschilderd:

Bestaan er andere technieken om dit weer te geven? of laat ik ze er best gewoon af?
Voor de geïnteresseerde de voorkant van het routehuis, zonder de sierstroken:

Alvast bedankt,

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Steam.N

yannick,

kun je niet van de bakstenen basisplaat dunne strookjes snijden (vertikaal)?
Volgens mij kun je die dan vlotjes in een bocht op je muur lijmen ...

Nu valt je boog wat dikjes uit.
Dus eventueel de achterkant wat afschuren, om de dikte in verhouding te brengen ...

Als dat niet lukt, misschien best achterwege laten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Yannick,
Ik zou ook proberen een soort plaatsingskaliber te maken ten einde een identieke, nette positionering boven elk raam te verkrijgen.
Groeten.
Gino

Gerolf

Uit welk materiaal bestaan je afgietsels? De resin die ik gebruik is in elk geval niet zo breekbaar ...
Zoals Jean al schreef: niet te dik er op leggen. In H0 lijkt een halve mm al heel wat...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik zou beginnen met mijn mal eens goed te bekijken, uw boog is aan de precies aan de twee zijden niet gelijk. Voor het inlijmen zou ik zoals Gerolf zij ze verdunnen maar je kan er ook eenvoudig iets naar binnen leggen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kees-Jan

Leuk om dit te zien.

Als je er 1 voor me tekent dan wil ik die best wel voor je gratis laseren zodat je een mal kunt maken of er een paar snijden zodat je die kunt plakken.

Wel zelf alles tekenen met de maat er bij graag  ;).

mvg,

Kees-Jan

NB wat is de maat?

vyncky

Bedankt voor de talrijke reacties en de ideeën!

@SteamN. Op die manier had ik het basismalletje gemaakt uit een verticaal strookje van slatersplasticard (0,5mm dik). Spijtig genoeg vindt ik het origineel niet terug. Ik zal m'n bureau eens moeten opruimen  >:(.

Uit enkele steekproeven blijkt dat de dikte van de afgietsels +/- 1mm bedraagt.
Zoals je aangaf ga ik het eens rechtstreeks proberen. en met een malletje proberen te positioneren...

het dunner maken van de bestaande afgietsels zullen waarschijnlijk ook breken, maar ik houd het in het achterhoofd, ev bij een nieuw malletje.

@ Gerolf: Volgende giethars heb ik gebruikt MC6 van Vosschemie (http://www.vosschemie-benelux.com/public/uploads/files/MC%20gietharsen%202011.pdf)
Voor het station van Heide heb vensters, stationsplaten, deuren, en dakgoten . het was de eerste keer dat ik zoiets deed en dit ging vanzelf! Ik vermoed dat dit te dun is? Of de insnijding te diep. (het breekt vooral af aan de insnijdingen van de stenen)

@Kees je hebt 'n PB.

Stof genoeg om even over te denken, en dit weekend aan de slag te gaan....

Wordt vervolgd....

Thx!

Yannick

P.S. Nu wat foto's op de site plaatsen...
www.lijn-12.be

Gerolf

MC6 is zeker niet slecht, Yannick. Ik heb daar al afgietsels met een dikte van 0.5 mm mee gemaakt.
Ingekraste stenen zorgen natuurlijk voor nog minder dikte, maar het lijkt wel haalbaar.
Vooral op luchtbelletjes letten, en goed uitrollen met een niet-klevende folie (zie Stephan Appelmans' draadje over mallen gieten)

Ik zou niet te lang wachten met ontmallen: Wanneer de resin nog een beetje plastisch is, breekt hij minder makkelijk.
Stel dat je steentjes wat vervormen bij het uithalen is dat ook nog corrigeerbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Weer een heel tijdje geleden, maar er komen vorderingen...

Het gieten van dunnere stukken lukte, maar bij het overtollige materiaal weg te snijden, braken de meeste in stukjes.

Goover Models heeft er enkele uit karton gelazerd

Op de baanwachterswoning gekleefd:

De laatste worden gekleefd wanneer de deuren een kleurtje hebben gekregen:

De raambogen ogen veel beter. Mijn eerste ervaring met gelazerd karton, is tot nu toe positief!

Nu wil ik de (verf) beschadigingen wat retoucheren, en de raambogen in de zelfde kleur zetten.

Moet ik eerst een primer aanbrengen? of hecht de verf (Tamiya) goed aan het karton?

Alvast bedankt!

Yannick
www.lijn-12.be

bollen neus

Ziet er meer dan goed uit vind ik, zelf zou ik me niet te veel zorgen maken voor de kleuren dat komt wel in orde. Ook elke boog moet niet hetzelfde zijn is in werkelijkheid ook niet.