Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

@Martin: lijkt me inderdaad een bruikbare combinatie !  Thanks.

@DirkH:
- de dwarsstukjes blijken iets te kort te zijn.  Ik ga ze afknippen.
   Mogelijks vervangen door een stukje lakdraad.
   Maar die propertjes lijmen lijkt me problematisch.
   Bovendien zijn de dwarsstaven nagenoeg niet zichtbaar en ze geven geen extra sterkte.

- het iets meer naar binnen plaatsen van de poten lijkt ook mij iets realistischer.
  Het is een poging waard.  Vooral ook, omdat ik nog dat ander model van stoel-rug heb (dat me leuker lijkt, op het perron-terras).
  Dus als ik het ets-masker tóch herteken, kan ik tegelijk proberen om de dwarsverbindingen iets handiger te leggen.
  Ik ga ook de plooilijntjes aan de poten weglaten, waardoor de sterkte van de stoel verhoogt.

- Het plooien van de stoel gaat redelijk snel.  Alleen ligt het zwaartepunt fout, waardoor het steeds achterover kiepert.
  Omdat het zo klein is en mijn handen wat bibberen, gaat het stoeltje alle kanten uit, als ik het uit het pincet los laat  ::)
  Daarom ga ik het Preizertje op het stoeltje lijmen vóór ik het op het terras/perron plaats.

  Dat plaatsen wordt ook spannend, want ik geraak bijna niet meer onder de spoorkap ...
  Benieuwd naar het resultaat (en de hoeveelheid sakkeren, krachtwoorden, ... komende avonden  ;) )

- Onderetsen is inderdaad erg belangrijk, vooral met deze kleine afmetingen.
  Maar dat heeft me weinig parten gespeeld, denk ik. 
 
  Wat lastiger is,  is de exacte positionering van boven- en onder-masker.
  Een kleine verschuiving geeft een  onzuivere rand van de stukjes (in dit geval de poten).
 
  Het probleem met dít model stoelen is eerder dat ik eenzijdig plooilijnen voorzien heb aan de aansluiting van de poten op het zitvlak.
  Daardoor is het materiaal (dat al fijn is) in dikte nog eens gehalveerd, wat de verbinding erg kwetsbar maakt.
  Als ik de poten ónder het zitvlak voorzie, kan ik zonder plooilijn werken, en is het geheel sterker.
  Het zitvlak juist plaatsen wordt inderdaad een secuur werkje ...

Benieuwd of dit komend weekend lukt.

Volgend deelproject begint alweer te kriebelen, dus dit moet wat vooruit gaan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Erg mooi stoeltje, Jean. Proficiat !
Het kriebelt om zoiets in H0 te maken  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 10 april 2015, 08:58:51 AM
... Het kriebelt om zoiets in H0 te maken ...

Voor jou is dit in HO geen probleem, hé?   ;)
Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#4488
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Citaat van: Chrisrail op 10 april 2015, 16:08:23 PM
Jean, zo grote suikerklompen kosten ook nogal geld zeker?
Speciale bestelling, verzendkosten, amai dat chauffeurke zijne rug. ...

Speciaal karreke, Chris  ;)
Probleem was dat klontje op zolder te krijgen  ;D

Citaat van: Chrisrail op 10 april 2015, 16:08:23 PM
...Wel tof dat Uw madam zo vrij was om eens te poseren op dat tuinstoelleke ...

Is mijn vrouwke niet.  Onbekende madam die dringend haar vermoeide benen wilde laten rusten en masseren ...
Ze vroeg een tweede stoel om haar voetjes te kunnen opleggen.
Daar ben ik nu naarstig mee bezig.  Beetje compassie, hé  ::)

Druk programma, dit weekend:
- de andere reeds geëtste stoelen in vorm zetten en schilderen
- ronde tafeltjes etsen (mislukt bij eerste poging)
- ander model stoelen uittekenen en etsen
- ander model tafels uittekenen en etsen
- boeltje plaatsen ... (slik)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Waarom "slik" ?
Jou kennende komt dat allemaal piko bello in orde.
Ik blijf dit draadje met veel bewondering volgen !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

#4491
Dank je wel voor de aanmoediging, Luc.

De slik is er, omdat ik eigenlijk niet vér genoeg in de spoorhal geraak, om de stoeltjes en tafeltjes te plaatsen.
De secondenlijm moet dus aan de pootjes vóór ik met een superlange pincet (die ik niet heb) de hal in steek, stoeltje mag niet kantelen of ik heb vodden ...

Dus terwijl ik op dit ogenblik de reeds geëtste stoelen aan het schilderen ben, zit ik wat te piekeren hoe ik een gebruiksvriendelijke en betrouwbare pincet kan maken.
Styreenprofieltjes lachen me toe, dus ik zal wel iets bruikbaars ineen boxen  ;)

Schilderwerk grotendeels af :



Het ziet er soms wat dik geschilderd uit, maar ik garandeer je dat het er fijntjes uitziet, met het blote oog.
En als er Preizerkes op zitten, valt het nóg minder op.
De kleurcombinatie is zoals Martin voorstelde.  Ziet er leuk uit ...

De dwarsverbindingen komen er niet op.
Heb er geen zin in om daarmee te prutsen.
Ondertussen is het uiteinde van één pootje van één stoel afgebroken.
Stoel blijft dus niet meer staan.
Geen probleem: de andere drie poten krijgen een tikje lijm, en het stoeltje zal wel blijven staan.

Acht stoeltjes dus.  Goed resultaat, van één etsbeurt.
Nu wordt het terug tekenwerk: twee types tafels en een ander type stoelen.
Of het vandáág nog etsen wordt ... ik ben niet zeker ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

volgens mij is dit een foto van de meubelzaak Overstock! Goe bezig Jean !

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Hé Jean heb hier net een USB microscoop aangeschaft.  Zal jij precies ook kunnen gebruiken...
Is dat een klassieke snijmat op de achtergrond?  Met carrékes van 1cm?  Hoe breed is zo'n stoeltje dan, 4mm?
Verdekkie zeg, kan het nog kleiner...

Steam.N

Patrick,  j
Het is inderdaad een klassieke snijmat.
Kleine stoeltjes, inderdaad  ;)

Maar veel kleiner ga ik toch niet meer gaan, denk ik ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

nu ga je toch niet komen vertellen dat die kleine preisertjes hun kinderen geen speeltafel en stoelen gaan krijgen ? >:(

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 april 2015, 20:43:32 PM
nu ga je toch niet komen vertellen dat die kleine preisertjes hun kinderen geen speeltafel en stoelen gaan krijgen ? >:(

:o ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 april 2015, 20:43:32 PM
nu ga je toch niet komen vertellen dat die kleine preisertjes hun kinderen geen speeltafel en stoelen gaan krijgen ? >:(
En laat die kinderen nu nog eens spelen met hun eerste modeltrein  ;)
Vele groeten,
Ronald