Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

Grandioos vakmanschap, en dat in N. Ik kijk er al naar uit om dit gebouw in levende lijve op de expo te zien pronken.
Groeten,
Guy

Michael

Jean knap staatje modelbouw, ik heb in het verleden al een nummertje getrokken om te komen kijken ik vrees dat je flink de keel zal moeten smeren met al dat gebabbel bij jou baan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Het gaat precies gezellig druk worden, daar in Leuven  ;)
Tof !  Dus maar zien dat ik het boeltje hier wat vorm kan geven ...

Herstelschilderwerken zijn achter de rug.
Ook wat losse sierstukjes terug bovengehaald ...
Het wordt tijd om ze definitief te plaatsen.
Het klokketorentje staat (eindelijk) parmantig bovenop het bouwsel, de andere torentjes zijn geplaatst.
Gebouw is opzij gezet.  Andere punten van de todo-lijst zitten te wachten ...  ::)

Als ik mijn bedrading wil afwerken, moet ik een synoptisch bordje in mekaar boxen ...
Deze avond wat voorbereidende werkjes hieromtrent.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 10 september 2014, 22:19:17 PM
Het gaat precies gezellig druk worden, daar in Leuven  ;)
Eigenlijk, voor zo'n publiekstrekker zouden ze toch een jaarabonnement MSM moeten overhebben hé  ;)

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 10 september 2014, 22:29:48 PM
... Eigenlijk, voor zo'n publiekstrekker zouden ze toch een jaarabonnement MSM moeten overhebben hé  ...
Eigenlijk een goeie motivator: abonnement voor al wie aan de wedstrijd verschijnt met een afgewerkt baantje ... los van de rangschikking  ;)




Synoptisch bordje: nog geen vooruitgang: moet nog enkele dingen uitwerken ...

Ondertussen een stuk spoor (code40) in de loods gelegd (gisteren gelijmd, nadat ik in één rail onderverdelingen gezaagd had).
Daarnet voor elke sectie gaten geboord voor de spanningsdraden ... was nogal mikken, midden in het gebouw tussen dwarsliggers, maar vooral checken dat de boor netjes tussen de servo's en andere bedrading terecht kwam.
Gelukkig ging alles van de eerste keer goed (zelfs het solderen liep prima, goed mikkend tussen al dat styreen, en het risico dat de sporen zouden lossen).
Nu het stukje flexspoor aan de ingang van de loods in orde brengen ...

0.28x0.5mm styreen stripjes zijn deze avond in huis geraakt, voor de afwerking van de spoorkap.
Dus ook dat "gebouw" zal vóór het einde van het weekend afgewerkt zijn, en klaar voor plaatsing.
Voor de aansturing van de lantaarntjes had ik eerst voorzien voor elk spant contacten in te bouwen in de spoorgevel van het stationsgebouw.
Daar ben ik van afgestapt: als ik 15 strakke stekkertjes moet inprikken of lostrekken, komen er gegarandeerd brokken van.
Dus elk spant krijgt een lakdraadje, dat ik naar best vermogen naar "achter" ga camoufleren.
Van de 15 stekkertjes hou ik er een drie-vier over, om de mechanische bevestiging met de spoorgevel te realiseren, zonder overdreven kracht.

Ook kasseitjes moeten dringend gedrukt worden ... het wordt stilaan tijd om ze te gaan plaatsen ...

Werk, werk, werk ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf



deze gebruik ik onder de signalen en licht masten
je kan deze delen op zoveel pennen je nodig hebt
daar lichtmasten en signalen nogal materiaal is dat zeer veel werk kost heb ik deze stek baar gemaakt
als ik dan aan de baan ga werken trek ik deze er gewoon effe uit en steek ze na de werkzaamheden gewoon terug

ze hebben een zeer stevige houvast maar je kan ze toch terug los trekken

misschien een oplossing en je hebt er dus mannekes en vrouwkes in

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Raf, het zijn nét zo'n pennetjes die ik gebruik.
alleen is de spoorkap een constructie van messing en styreen, met secondenlijm verbonden.
Mijn ervaring is dat die lijm relatief snel lost, als de verbinding op wringing/trek belast wordt.

Dus probeer ik de belasting te beperken: slechts een beperkt aantal pennen, voor de mechanische verbinding met de gevel.
Electrisch loopt de verbinding nu anders.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Jean als je ervaring met lijm is dat die snel lost waarom blijf je die dan gebruiken?????
ok het werkt sneller en je zit met een dead lijn maar voor stevige verbindingen kan je met een tandenstoker een streepje endfest er langs zetten
die is nadien niet meer te zien en geeft enorme stevigte aan het geheel zonder afbreuk te doen een je snelheid van werken
het droogt over nacht zeg maar

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Citaat van: raf op 11 september 2014, 21:51:13 PM
Jean als je ervaring met lijm is dat die snel lost waarom blijf je die dan gebruiken?????
ok het werkt sneller en je zit met een dead lijn  ...

Raf, je haalt zélf het antwoord aan.
Je hebt mogelijks gelijk, en ná October kan ik allerhande proberen, en verschillende stappen in de constructie wat meer tijd geven.
Dus je goeie raad valt niet in dovemansoren.
Maar op dit ogenblik zie ik geen andere oplossing.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3985
Volgend stapje gezet:

Stationsgebouw en spoorkoepel vormen voor de eerste keer een koppeltje  :) :) :)
Van de 15 stekkertjes heb ik er een tiental weggeknipt.
Daarna met wat drukken en schuiven de overblijvende pennetjes in de voorziene gaatjes kunnen schuiven.
Verbinding is stevig.  Oef.

Wel een probleempje:  de tand des tijds ...



De spoorgevel is wat kromgetrokken naar het zuidertorentje toe.
Daardoor zit ik nu met een kanjer van een spleet tussen muur en kap ...
Op zich geen probleem, tot de lichten uitgaan, en de lantaarns hun werk doen.
Eens piekeren hoe ik dit proper opgelost krijg (want vanuit de binnenkant van de kap moet het er geloofwaardig uitzien ...

Even een Preizer-drankje gedronken ... 160x gekrompen ... en zie ...



... trekt precies een beetje op één van de eerste foto's van dit draadje ...
behalve die kanjer van een spleet, natuurlijk ...

Maar ... het is nog een werf, hé ... dat perron langs de spoorgevel ontbreekt nog ...
Al bij al ... niet ontevreden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Komt wel goed.
Mooie foto!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

looks GREAT!

groeten Peter ;)

raf

Had een messing profiel boven op de muur dit niet kunnen verhelpen ???
als ik het zo zie dan buigen die platen polyestorol nogal door en geven ze nog andere problemen
ik ga er sterk over na denken om sommige gebouwen in printplaat te gaan maken
dit kan ik ook etsen en dan zitten de bakstenen zoals ze moeten zitten
maar wel een heel geteken om dit mooi te krijgen uiteraard
eens zien wat mijn vriend er van vind want die zijn specialiteit is etsen van dat spul

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: Steam.N op 11 september 2014, 22:49:24 PM
...
Al bij al ... niet ontevreden ...

Zegt hij die ons hier even met verstomming slaat.

Ik zou me om die spleet nu niet direct zorgen maken Jean.
Het is dat je het gezegd hebt, dat we het zien, maar ik durf er bijna om wedden dat de "niet geïnformeerde" bezoeker het zelfs niet eens opmerkt.

Die foto van boven uit is ook gewoon bangelijk. Prachtig afgewerkt. En haast niet te gleoven dat dit echt 1/160 is.
Bedankt voor de inspiratie die ons ook weer een stapje verder doet zetten.  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.