Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: SuSke op 27 augustus 2014, 14:18:09 PM
Citaat van: Steam.N op 26 augustus 2014, 23:41:55 PM
...Dus foto: nog even wachten ...  ::)

Tot daags voor de "grootte aanschouwing" mogelijk gemaakt wordt  ;)  8)
Wie zal het zeggen ... ;)




Het is hier terug in gang geschoten: zonet een deel van de nieuwe lading profieltjes geschilderd.
Als ze goed droog zijn, wordt verder gewerkt aan de dakpartij van de spoorkap.

Zolang wordt alweer overgeschakeld naar het ballasten.
Gisteren een eerste wissel afgewerkt:
ik was wat ongerust ivm het mogelijks vastlijmen van de wisseltongen, maar het is goed uitgedraaid.
Het is kwestie van goed uit mijn doppen kijken ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Bedroevend weinig gedaan, gisteren avond.

Wat verder geballast.
Veel tjd gestoken in het proper maken van de sporen die ik een avondje eerder ballast gegeven had.
Want locjes rijden langs geen kanten ...

Code40 rails zijn inderdaad niet erg hoog, en dus komt de loc bij elk stukje ballast die de flenzen tegenkomen iets omhoog, waardoor er even geen electrisch contact is met de sporen.
Dus grondig alle ballast aan de voet van de rails weggekrast/borsteld/gezogen.
Vraagt nogal wat tijd.

Bovendien een opstellingkje gemaakt, waarin ik een locje ondersteboven kan plaatsen, voeding geven (waardoor de aangedreven wieltjes draaien), waardoor ik met vijl/schuurpapier/... de flenzen van de locjes kan verkleinen.

Testje gedaan met een BR80 locje: het lukt wel, maar ik moet mijn methode wat aanpassen:
ik heb alleen op de buitendiameter van de flens gewerkt, maar moet ook op de dikte van de flens werken (aan de binnenkant van het wiel wat materiaal weghalen).
Locje rijdt in elk geval wat stabieler, ná deze operatie ...

Tijdens verdere testjes gezien dat een tong van de engelsman gelost heeft (alweer  >:( ).
Nog geen idee of het herstelbaar is.  Werkje voor deze avond.
Gelukkig is het geen tong om rechtdoor te rijden ...  ::)
Het kon dus erger zijn (en het is misschien nog goed te krijgen).

Dus ná die perikelen geen tijd/goesting meer gehad om de glaspartijen van de kap af te werken.
En gezien de voorlopige "short-list" die ik voor komende avond opstelde, lijkt het er op dat dat glas pas morgen wordt aangepakt.
Maakt niet uit, zolang ik die tijd maar aan een ander "NEEB-dringend" iets besteed  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 28 augustus 2014, 06:02:10 AM
ná deze operatie ...


je hebt mensen die van alle markten thuis zijn, nu ook (plastisch) chirurg ook !


alvast veel succes met de aanloop naar Leuven !

Groeten Peter ;)

Steam.N

@Peter: ik zal het toevoegen op mijn lijstje "skills", tegen dat ik nog eens ga solliciteren  ;D

Perron begint vorm te krijgen.
Tijd is voor de afwerking ervan. 

Daarom vraagje:
Balsa lijmen op het schuim van architectenkarton: zou Bison-Alleslijmer het schuim wegvreten?
Zo op 't eerste gezicht lijkt het goed te gaan, maar ik vraag het om deze avond geen slechte verrassing te krijgen  ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Steam.N op 28 augustus 2014, 21:22:49 PM
Daarom vraagje:
Balsa lijmen op het schuim van architectenkarton: zou Bison-Alleslijmer het schuim wegvreten?

En witte houtlijm Jean, dat al geprobeerd?

grt Piet.

Steam.N

Citaat van: PietB op 28 augustus 2014, 21:24:43 PM
Citaat van: Steam.N op 28 augustus 2014, 21:22:49 PM
Daarom vraagje:
Balsa lijmen op het schuim van architectenkarton: zou Bison-Alleslijmer het schuim wegvreten?
En witte houtlijm Jean, dat al geprobeerd?

Lijkt me te lang te duren om te drogen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Doe eens een proefstukje, de lijm niet te dik aanbrengen, zodat het vocht snel verdampt.

grt Piet.

Steam.N

Heb ik gedaan, Piet (toen ik daarnet mijn vraag stelde).
Resultaat is prima: hecht goed, en tast het schuim niet aan.
Bedankt voor het opvolgen  ;)

Ondertussen heb ik wat testjes gedaan ivm boven- en zijafwerking van het perron, en heb ook daar mijn keuzes gemaakt.
Nu loopt de uitvoering ...
Duurt langer dan gepland, maar resultaat is naar mijn goesting.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

En wijlie beginnen zo stilletjes aan te branden van nieuwsgierigheid om te mogen 'meekijken' (fotookes dus).

Steam.N

#3864
Citaat van: marc goovaerts op 28 augustus 2014, 23:21:00 PM
En wijlie beginnen zo stilletjes aan te branden van nieuwsgierigheid om te mogen 'meekijken' (fotookes dus).

En ikke mij laten overtuigen dat een modelbouwer geduld heeft ...  ::) ;) ;D
Niet dus ...
Waar is mijn fototoestel ? ...  ::)




Gevonden  ;D ;D ;D
Eerste impressie van een Work-In-Progress ...



Nog heel wat te doen, alvorens het kan ingebouwd worden ...
Al die stenen die nog los zitten ... Niet veilig !  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Mooi hoor Jean.
Fijn dat ik mocht mee denken.

grt Piet.

doomslu

Ik dacht eerst dat het gelaserd was, maar uit een ander draadje begrijp ik dat het geëtst is?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Luc, het is inderdaad gelaserd.
In Marc's berichtje in dat ander (ets-)draadje verwees hij naar ontbrekende foto's hier.
Hem hem dáár gezegd dat ik er híer iets aan gedaan had  ;) 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ballast is overal gelegd, maar het werk is niet af:
alle sporen moeten nog grondig opgekuist worden, om de locjes goed te laten rijden.
Daar is nog serieus veel werk aan.
Code40 rails: erg mooi, maar als je rollend materieel niet afgestemd is ...  (mijn eigen fout, natuurlijk  ;) )

Glaspartijen niet kunnen afwerken, want de profieltjes die ik nu in huis heb, zijn te breed.
Dus moet ik nog wat geduld uitoefenen ... ze komen er wel aan.

Ná het ballast-werk ga ik de bodemplaat voor het stationsgebouw aanpakken, met voorziening van het perron aan de spoorgevelkant, de stoepen, en het realiseren van de nodige hoogteverschillen (sporen-kant, overweg, stationsplein).
Benieuwd hoe vlot dit gaat lopen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Dat klinkt allemaal al als "we bouwen nu eindelijk de baan"... Goed zo!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *