Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

marc goovaerts

Is dit nieuwsilver of messing ? Op de foto zien ze er toch eerder goudkleurig uit. Maar het zijn prachtige lantaarntjes ! Geen merkproduct doet dit na.

Steam.N

Het is nieuwzilver, maar op de foto heeft het inderdaad een messingkleur.
Mijn frank viel pas toen mijn berichtje al weg was  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Citaat van: Steam.N op 07 augustus 2014, 23:38:43 PM
Citaat van: eve op 07 augustus 2014, 23:35:09 PM
... Om de mooie messingkleur te houden : sealen met satijnvernis !? ...

Erik, denk je dat het nieuwzilver gaat verkleuren?
Geeft satijnglans een beter resultaat dan een matte vernis?

Jean,

De "korrel" van satijn is fijner dan die van matvernis.
Als je het "natuur" zou houden komt er hier en daar wel een oxydatiepatina over die niet noodzakelijk afwijkt van de natuurlijke verkleuring cq. veroudering.
De vernisbescherming zou het in een "nieuwtoestand" houden. Als dit gewenst is...

Erik

Steam.N

Bedankt voor de tip, Erik !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 07 augustus 2014, 23:51:11 PM
Het is nieuwzilver, maar op de foto heeft het inderdaad een messingkleur.
Altijd geleerd dat messing zich beter in bogen liet plooien en nieuwzilver in hoeken.
Datklopt dus blijkbaar niet.

Steam.N

Met een dikte van 0.1mm laat het materiaal veel toe.
Soms té veel, als je niet oppast ...
In dit geval gaat het erg eenvoudig en snel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Vernis is inderdaad een optie, ook om de kapjes te lijmen (geen verlies aan licht)
Misschien een wat gele vernis? - zo heb je meteen een betere lichtkleur ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Had een gaslamp niet eerder een blauwachtig koud licht ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: Steam.N op 08 augustus 2014, 06:11:52 AM
Had een gaslamp niet eerder een blauwachtig koud licht ?
Klopt Jean, vraag maar aan de geroutineerde kampeerders (van het pre-Led tijdperk), of steek zelf eens zo'n camping-gaz lamp aan.
Om correct te zijn: begint geel en wordt stralend wit!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2014, 08:51:40 AM
Citaat van: Steam.N op 08 augustus 2014, 06:11:52 AM
Had een gaslamp niet eerder een blauwachtig koud licht ?
Klopt Jean, vraag maar aan de geroutineerde kampeerders (van het pre-Led tijdperk), of steek zelf eens zo'n camping-gaz lamp aan.
Om correct te zijn: begint geel en wordt stralend wit!


Hugo, Jean eigenlijk een blauwachtig koud wit licht (wit-ijzig?zoals er ook led lampen zijn) zou een betere omschrijving zijn dacht ik dan !

Groeten Peter ;)

modèlisme

Jean,

Schilder je lantaarn ( prachtig ) met een kleurloze lak, want na een tijd gaat het messing anders uitslaan en zeer donker worden.
Ik spreek van ondervinding.
Ik ben echt benieuwd je koepel over de sporen te zien.
Groetjes,
Paul.
 

Lange Trein

Citaat van: modèlisme op 08 augustus 2014, 09:02:43 AM
Schilder je lantaarn ( prachtig ) met een kleurloze lak, want na een tijd gaat het messing anders uitslaan en zeer donker worden.
Paul.
Is toch kwestie van smaak.
Dit gebeurd toch met alle buitenkoperwerk op schaal 1:1 ook. Ik ken niemand die zijn koperen goten en afvoeren alle ... dagen gaat opblinken. Je krijgt na verloop van tijd toch die prachtige groen grijze koper patine?
Aan de ene kant wil men koper/messing vereeuwigen zonder patine en aan de andere kant worden rijdend materieel en gebouwen geweatherd om er realistischer uit te zien! ???

Baai de wei: prachtige lantaarns!

Met vriendelijke groeten,
Denis

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Lange Trein op 08 augustus 2014, 09:38:43 AM


Baai de wei

Denis, altijd leuk als je zo'n vol mondje Engels kunt  ;D of is het Chinees (de wei) ?  ;D

Groeten Peter ;)

Lange Trein

Dag Peter,
Dit efkes of topic! ::)
Oas ge veur uiwen job vele noar tbuitenland moet, es multilinguisme ne must! ;)
Gr,
Denis

Gerolf

Die kapjes zijn geen messing, maar nieuwzilver.
Die zullen op de duur dus een andere kleur "patine" krijgen (gewoon wat donkerder/matter/grijs ?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw